Annons

Midjefäste till enbensstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag behöver hitta ett sätt att dämpa ut motorvibrationer när jag plåtar från däcket på en båt. Att ställa ett stativ direkt på däcket är otänkbart. Funderar istället på att fästa nedre änden av enbensstativet i något slags midjebälte och dämpa vibrationerna med mina egna ben..

Vet någon om det går att köpa midjebälten för detta ändamål? (Har för mig att jag har sett det nånstans...)
Eller ska man bygga ett själv kanske?

Finns det kanske någon annan, bättre lösning? Alla tips välkomnas!

Det finns speciella bälten man använder när man bär flaggor längre streckor. De är mycket kraftiga. Ingen aning dock var man kan få tag på ett sådant... kolla med lokala scoutkåren eller liknande =)

Det borde väl gå hur bra som helst att göra en lämplig ögla med en bit rep i en vanlig livrem. Öglan bör då vara så stor att den släpper genom första delen av enbensstativet men inte andra delen. Just i detta fallet känns specialprylar lite väl överambitiösa.

mvh

Bent

Visst, men jag vill hitta en lösning som funkar även för tung utrustning (mellanformatare, långa telen, ...) och som skonar kroppen. Att ha tung utrustning upphängd i en vanlig byxlivrem flera timmar i sträck känns inte lockande.

Jag gjorde en själv av ett par gamla jeans jag klippte sönder. Benen blev bönpåsar och en av fickorna blev midjefäste, det är ju hällor på jeansen så jag trär bara bältet genom dom hällorna också. Jag har också sytt dit en rem i nerkant av midjefästet som jag spänner runt låret, det blir stabilare helt enkelt.

/johan

OK. Vilket material är den gjord av? Plastväv? Tyg? Sydda eller svetsade sömmar? Går den att fästa i ett polstrat höftbälte på en fotoryggsäck?

Den är sydd i ett galonliknande material med förstärkning av väv i kanterna. Den går nog inte att fästa i ett polstrat höftbälte då bältesöppningen är bara ca 65 mm.
Jag köpte min för ett antal år sedan och vet naturligtvis inte om man har gjort några förändringar.

Det finns bra selar för musiker som spelar tunga instrument. Tyngden av en barytonsaxofon vill man inte ha i enbart en halsrem. Gå in i en musikaffär och hör vad de har...

Min favorit är en sele från Neotech. Den har kraftiga remmar över axlarna, vadderade med neopren (dykardräkt). Den säljs bl. a. av Tonwerkstan, Nyköpings Blås.

http://www.nykopingsblas.se

Sedan får du väl fixa någon adapter att fästa själva stativet i, eftersom selen bara har en karbinhake. Lycka till.

Lyfter den här diskussionen lite!

Jag är intresserad av samma sak men för TVÅ stativben, ett på varje höft.

Om jag tar mitt kolfiberstativ och stoppar ner två av stativbenen i byxfickorna kan jag använda ruggigt långa slutartider med Canons 300/4 IS. Dock gör det ont efter ett tag och blir onödigt orörligt eftersom änden på stativebenet hamnar långt bak i fickan, så att det ligger mot höften. Det blir därför svårt att vrida runt kroppen. Vad jag skulle vilja ha är en enkel läderhållare som stativbenfoten går ner i, som ligger fram på höften och som avlastar tyngden.

Något nom har sett något sådant, för fana, ficklampa eller liknande?

/Pontus

TACK!
Man ska alltid gå till Claes Olsson först och kolla när man behöver något... ;-)

Tror det där ena snickarbältet kommer att fungera kanon!

/Pontus

ANNONS