Annons

Min bild publicerad i Kamera & Bild - med annan fotografs namn!

Produkter
(logga in för att koppla)

masson

Aktiv medlem
Jag tycker det känns otroligt tryggt att ha K&B's chefredaktör såhär nära tillhands. Klockrent av dig Göran att vara så snabbt på plats. Kan inte mer än att gratulera till Sveriges överlägset bästa tidning, redaktion, artiklar samt välvilja.

Ps, läser här ovan att om man fått sitt namn felstavat/likande så ersätts man med prenumerationer/dylikt. Antar att det även gäller felstavade namn? ("Månadens soluppgång" allt om digitalfoto nr.8).. man måste ju passa på. Gröten kallnar fort ;-) /alex masson
 

Orky

Aktiv medlem
Får ställa mig i klacken av de som tycker det är en kanonbra tidning och det är kul att ha möjlighet att kontakta chefsredaktören så lätt :)

Sen var den här tråden bra på ett annat sätt med... Jag hade totalt glömt bort namnbytet och muttrade när jag inte hittade tidningen i hyllorna häromdagen. Så nu får jag smyga ner och köpa den med rätt namn ;)
 

Nw2

Avslutat medlemskap
MIn åsikt

gors skrev:
Äran och glädjen att se sina bilder i tryck (som förhoppningsvis inte ska behöva grumlas av en felaktig byline, förstås). Det vore underbart om vi kunde betala för läsarbilder, men tyvärr har vi inte den ekonomin.

Om man skickar in bilder till någon av de yrkesfotografer som brukar bedöma bilder i tidningen så har man dessutom chansen att få bildkritik från någon som verkligen kan motivområdet. Nu senast var det Per-Erik Adamsson som bedömde läsarnas landskapsbilder.

/Göran
Jag tycker det är "snålt" av er att inte ge någonting för bilderna.


De insända bilderna fyller ju ändå ut tidningens innehåll vilket hade kostat mer att fylla med vanliga artiklar (dvs det kostar er mindre att ge ett presenkort).

Jag som läsare skulle känna mig mer "angelägen" om att köpa en fototidning som "belönar" inskickade bilder, än drar nytta av dem som gratis materiel.Något som bör generera fler läsare,fler sålda exemplar och mer intäkter.

Så vad säger du Göran? För varje inskickad och publicerad bild så ger du 200 kr i presentkort på Scandinavian Photo ?


Jag litar på att du är en schysst kille.

Med Vänlig Hälsning

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com
 

Clouseau

Aktiv medlem
Jag kan väl kanske lite hålla med Niklas. Kanske inte så mycket för att det är "snålt" utan kanske snarare för att jag fått lite amatörkännsla av er tidning just pga av det här (då menar jag inte att den riktar sig till amatörer utan att den görs av amatörer). Det är ju inte sant för det är en bra tidning med många bra artiklar skrivna av vad som verkar vara väldigt kompetenta personer. Men när man inte belönar publiserat material med i alla fall något (ett litet presentkort på Scandinavian eller från någon av era annonsörer är väl ett bra förslag) så känns det lite sandlåda. Åtminstone borde man kanske utse en bästa bild och i alla fall belöna den!?
 

ulricahdesign

Aktiv medlem
Herrejisses, jag håller med Lotta till 100%... om jag fick med en bild i en tidning som når väldigt många läsare, skulle jag va skitglad!!!... Kan man inte vara glad för någonting idag utan att kräva betalt för allt?

I denna tidnings fall så är det ju som tidigare sagt helt frivilligt att skicka in bilder. Det är ju då upp till fotografen själv att avgöra om man vill få äran och möjligheten att synas i tidningen.. är man ute efter en premie så kanske det finns andra tidningar att tillgå?!

Vilken hysteri!

Vad hände med glädjen att fotografera?
 

Clouseau

Aktiv medlem
ulricahdesign skrev:
Herrejisses, jag håller med Lotta till 100%... om jag fick med en bild i en tidning som når väldigt många läsare, skulle jag va skitglad!!!... Kan man inte vara glad för någonting idag utan att kräva betalt för allt?

I denna tidnings fall så är det ju som tidigare sagt helt frivilligt att skicka in bilder. Det är ju då upp till fotografen själv att avgöra om man vill få äran och möjligheten att synas i tidningen.. är man ute efter en premie så kanske det finns andra tidningar att tillgå?!

Vilken hysteri!

Vad hände med glädjen att fotografera?
Lugna dig Ulrica! Det ÄR fortfarande roligt att fotografera! ;o)

Det handlade om konstruktiv kritik och det tror jag nog Göran är intresserad av. När man skickar in bilder i det här fallet så vet man vad som gäller så det är ju inget att klaga över, men om man kan lyfta hela fotoinsändaravdelning i tidningen för några hundralappar per nummer (vilket jag anser att man skulle göra) så varför är det då fel att påpeka det?
Scandinavian skulle dessutom förmodligen inte ens fundera två gånger (ja jösses vad jag spekulerar här) över att slänga fram lite presentkort mot att det stod i en hörna att "Månadesn bild presenteras i sammarbete med www.scandinavianphoto.se" eller liknande (visserligen skulle den reklamplatsen vara värd betydligt mycket mer eftersom den stod i direkt anslutning till en artickel som många läser... tror jag).

Mervärde för alla var min tanke :eek:)

//Henrik
Inte hysterisk
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Var ungefär så jag tänkte typ "månadens bild". Jag bara menar att det skulle höja statusen på tidningen och ge mer bildmateriel om man "belönades".


Men vi får se vad Göran säger :)
 

StefanM

Aktiv medlem
Re: MIn åsikt

"Skåningen" skrev:
Jag tycker det är "snålt" av er att inte ge någonting för bilderna.


De insända bilderna fyller ju ändå ut tidningens innehåll vilket hade kostat mer att fylla med vanliga artiklar (dvs det kostar er mindre att ge ett presenkort).

Jag som läsare skulle känna mig mer "angelägen" om att köpa en fototidning som "belönar" inskickade bilder, än drar nytta av dem som gratis materiel.Något som bör generera fler läsare,fler sålda exemplar och mer intäkter.

Så vad säger du Göran? För varje inskickad och publicerad bild så ger du 200 kr i presentkort på Scandinavian Photo ?


Jag litar på att du är en schysst kille.

Med Vänlig Hälsning

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

Om du kan tänka dig att lägga till en tia varje gång du köper K&B skulle kanske en ersättning kunna utbetalas men då svider det väl till i din plånbok och det är väl inte så kul helt plötsligt?
Nä, tidningen är bra och vill man ha ersättning och inte ära kan man skicka bilderna nån annanstans.
 

Clouseau

Aktiv medlem
Re: Re: MIn åsikt

StefanM skrev:
Om du kan tänka dig att lägga till en tia varje gång du köper K&B skulle kanske en ersättning kunna utbetalas men då svider det väl till i din plånbok och det är väl inte så kul helt plötsligt?
Nä, tidningen är bra och vill man ha ersättning och inte ära kan man skicka bilderna nån annanstans.
Åja... kom igen nu... de måste väl ha mer än 20 läsare? :eek:P

Dessutom står det ju på deras sida att de belönar i alla fall ett foto med någon form av pris.
 
Senast ändrad:

gors

Aktiv medlem
"Skåningen" skrev:
Men vi får se vad Göran säger :)
Ja, det är en intressant frågeställning.

Till att börja med är jag inte så attraherad av idén att välja ut "månadens bild". Det är svårt det där att vara smakdomare, och jag känner inte att redaktionen bör ha den rollen. Vi gillar alla sorters bilder, och vi skulle oundvikligen ställas inför valet mellan en bra naturbild och ett bra porträtt. Vad ska vi välja? Varför ska just våra personliga preferenser styra valet?

Återstår då tävlingar på teman? Tja, kanske det skulle göra det lättare att välja en "månadens bild". Men jag gillar idén att man som läsare ska kunna ta en bra bild och tänka direkt: Wow, den här ska jag skicka in till tidningen. Men det går ju inte om vi har månadsteman.

Pengar till alla då? Jovars, men det blir ju inte mycket. Det är tuffa tider för tidningsbranschen, och vi har en hård budget att hålla oss till. Mer pengar till läsarna för deras bilder betyder mindre pengar till våra frilansjournalister. Och det vill vi inte heller.

Men om vi nu hade lite pengar över då, och verkligen ville utveckla läsarnas bilder? Det är fortfarande inte säkert att vi bara skulle skicka ut pengarna till fotograferna. Om vi har tvåhundra kronor per bild att disponera, så skulle det betyda tretusen i budgeten för senaste läsarnas bilder.

Skulle det inte vara mer intressant att satsa dom pengarna på en ännu bättre bildbedömning? Längre texter om bilderna, mer givande kommentarer. Och kanske försöka komma ifrån de glada tillropen och ge lite mer djup i bildtexterna istället.

Då skulle de där tvåhundra kronorna per bild inte bara tillfalla bildens upphovsman, utan alla läsare av tidningen. Man skulle kunna lära genom andra, och få större utbyte av bilderna i läsarsektionen.

En annan del i det här är att ingen av yrkesfotograferna som vi presenterar i tidningen har fått betalt för bilderna som vi visar i samband med porträttet. Varken Per-Erik Adamsson, Lina Eidenberg, Peter Gunnars eller Magnus Nyman har fått en krona. Det är så det är. Och tur är väl det, för annars skulle tidningarna kanske bara presentera de billigaste fotograferna, inte de intressantaste. Men detta faktum gör också att tanken på att betala läsarna för bilder känns lite märklig.

Fast sen håller jag nog med Niklas och Henrik att det vore kul med någonting i alla fall, om än bara en kaffekopp med en tidningslogga. Vi ska kanske sätta oss och fundera över det vad det lider.

/Göran
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad är skillnaden på att frivilligt skicka in bilder för publicering på Fotosidan och i en tidning? Ingen har någonsin yrkat på ersättning för att bilder publiceras här.
 

Clouseau

Aktiv medlem
gors skrev:


Fast sen håller jag nog med Niklas och Henrik att det vore kul med någonting i alla fall, om än bara en kaffekopp med en tidningslogga. Vi ska kanske sätta oss och fundera över det vad det lider.

/Göran
Men det står ju att ni delar ut någon form av pris till i alla fall EN läsare?

"I varje nummer får en läsare som fått sina bilder publicerade ett fint pris av oss"
 

Clouseau

Aktiv medlem
clindh skrev:
Vad är skillnaden på att frivilligt skicka in bilder för publicering på Fotosidan och i en tidning? Ingen har någonsin yrkat på ersättning för att bilder publiceras här.
Ganska enkelt. Det är en högre grad av profitering per bild i en dylik tidning.

Jag förstår inte den hätska stämningen över att man försöker hålla en dialog här. Det är väl ingen som har anklagat "Kamera & Bild" för något? Trevligt att i alla fall Göran verkar ha förstått det.
 

gors

Aktiv medlem
Clouseau skrev:
Men det står ju att ni delar ut någon form av pris till i alla fall EN läsare?

"I varje nummer får en läsare som fått sina bilder publicerade ett fint pris av oss"
Tur att du påpekade det, för den där formuleringen ska bort. Den avser "Månadens fotograf" och har hängt med länge. Den är redan borta ur tidningen, nu ska den bara bort från webben också.

Det "fina priset" har oftast varit en bok eller något liknande. Men vi ska tänka lite nytt på hela det här området. Och tack vare den här tråden har vi ju liksom kommit igång med snacket kring redaktionsbordet riktigt bra.

/Göran
 

Clouseau

Aktiv medlem
gors skrev:
Tur att du påpekade det, för den där formuleringen ska bort. Den avser "Månadens fotograf" och har hängt med länge. Den är redan borta ur tidningen, nu ska den bara bort från webben också.

Det "fina priset" har oftast varit en bok eller något liknande. Men vi ska tänka lite nytt på hela det här området. Och tack vare den här tråden har vi ju liksom kommit igång med snacket kring redaktionsbordet riktigt bra.

/Göran
ha ha... ja då ligger den lite opassligt under rubriken "Läsarnas bilder".

Jag får väl försöka skicka in lite bilder för att visa att jag inte är hysterisk eller snåljåp nu ;o)
 

bEPH

Aktiv medlem
lottae skrev:
Självklart är det illa med fel namn och självklart ska man påpeka och kanske fakturera också, men man får väl ändå se till Hur och Var felet begås.
Och vilka kläder hon hade på sig och om hon uppträdde utmanade?
Det jag menade var ju att många företag (verkar dock inte vara fallet här, Göran verkar hittills föredömligt bra, jag hoppas att han håller vad han lovat med, absolut inget ont mot dig Göran det är andra företag som gjort mig misstänksam) struntar mer eller mindre i enskilda incidenter för att de har tillräckligt med kunder utan att behöva bry sig.
Då kan det enda som får företaget att förändras vara att en person håller på lagen och sina rättigheter.
Läsare skickar in bilder frivilligt. Vi som läser är väl glada för de uppslagen i tidningen med lite bild också? Och de som publiceras på de sidorna har all anledning att vara stolta. Ett erkännande är nog så god lön ibland väl?
Definitivt, om det är under förutsättningen att man inte får betalt och skickaren är medveten om detta när han skickar in bilder så håller jag helt med.
 

NixXxoN

Aktiv medlem
OO! Såg just att en av mina bilder "recenseras" i nya numret. Trevligt! Håller med honom om beskärningen. Jag skickade in fel bild nämligen! HAHA! Bra tidning för övrigt. Lite mer att läsa i jämfört med FOTO som jag också läser.

Inte så mycket att diskutera om ersättning tycker jag. Vet man om att man inte får något så får man leva med det eller inte skicka in någon bild men som någon skrev så hade det inte varit fel med sponsring från t.ex. Scandinavianphoto men det där löser sig. Ha det!
 

Edgedaniel

Aktiv medlem
Men hallå?! Alla vet väl om att det inte utgår ersättning när man skickar in bilder för frivillig publicering? Hur kan man överhuvud taget komma på tanken att prata om ersättning för denna typ av bilder? Det är bara till att vänta snällt tills tidningarna börjar kontakta dej och fråga efter bilder... Då kan vi börja snacka ersättning... Så trist att pengar skall hålla på å styra å ställa när det handlar om att skapa saker... Tycker det är trist...
 

bEPH

Aktiv medlem
Edgedaniel skrev:
Så trist att pengar skall hålla på å styra å ställa när det handlar om att skapa saker... Tycker det är trist...
Grejen är ju att tidningar som kostar pengar i många fall handlar om att tjäna pengar(inget fel i det), att ha gratisarbetare är ju trevligt om man vill tjäna så mycket pengar som möjligt.
Jag ser inget fel i det om arbetarna väljer att arbeta gratis frivilligt, men det är inte heller fel att informera arbetarna om att deras arbetsinsats gör att företaget tjänar pengar.
Jag säger absolut inte att tidningen generellt gör fel utan Gors verkar ge sken av att vara en bra person, frågan om ersättning handlade om när tidningen gjorde fel, men Gors verkar redan ha tagit upp och lovat åtgärder på det.
 

Per Krook

Avslutat medlemskap
Göran, kul att du engagerar dig så i diskussionen! Det tyder på att FS har valt rätt tidning att liera sig med. Några tankar från min sida inför era diskussioner på redaktionen i denna fråga:

Ge bort sådant som har större värde för mottagaren än för er. I denna kategori kan man ju tänka sig prenumeration (alt förlängning) på tidningen. Personer som skickar in bilder till er har ju redan visat intresse för er produkt, så ni vet ju att den kommer att uppskattas.

Man kanske t o m kan komma på sådant som inte går att köpa? Om ni väljer att fortsätta med en profil liknande Fotosidans, och med samma målgrupp, så vilar den ju tungt på två ben: fotoutrustning och personlig utveckling som fotograf. Priset för Månadens Läsarbild skulle kanske vara att man får ladda upp ytterligare 15-20 bilder till redaktionen för utförlig feedback från kunnigt folk? Priset för Årets Läsarbild skulle kanske vara att man får följa med någon etablerad fotograf under en dag eller ett par timmar? På fotouppdrag eller vid jobb i studio, till exempel. Eller varför inte låta någon (gärna mig...) få följa med när Magnus Fröderberg får klämma på Canon 3D, 1Ds Mk III flera månader före alla andra? Sådana priser kan ju dessutom ge ytterligare lite redaktionellt material - tidningar älskar ju att skriva om sig själva ;-).
 
ANNONS