Annons

Min bild publicerad i Kamera & Bild - med annan fotografs namn!

Produkter
(logga in för att koppla)

Clouseau

Aktiv medlem
Kommer inte ihåg vilken tidning det var som hade som ersättning att man fick sin bild utskriven i något trevligt format... men det kändes som ett bra pris hur som helst. Crimson tar väl typ 20kr för en A4?
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Min åsikt (som lär göra folk irriterade som vanligt)

Till Göran:

Som egen företagare så förstår jag din synpunkt på att betala för publicering av bild, men samtidigt inte.

Att vara fotograf är tufft, mycket tuffare än vad man kan tro. Det vet alla som någon gång har försökt sälja en bild. Att driva en tidning är ochså tufft i dessa tider, men det får gå det ochså och det verkar funka för er , då ni fortfarande ger ut er tidning.

Men de senaste åren har tidningar (och andra företag) ridit på den sk "mediahora" trenden. Dvs de erbjuder folk att arbeta gratis (som modell,fotograf eller annat), eller att publicera deras materiel (utan ersättning) med motiveringen "det ger bra publicitet".
Detta praktiserar de flesta tidningarna bla slitz,fhm,moore , men även andra tidningar inom andra områden.

Vad detta gör är att det skapar en "ond spiral" där folk jobbar gratis för att få sitt materiel publicerat, men inte erhåller någon ersättning. Alla medier rättar sig efter att "vi tar hellre gratis än betalar, då det ger oss högre vinst ekonomiskt" och det slutar med att vi fotografer får lägre och lägre betalt medans medierna blir rikare och rikare.


Nu är det ju så att det är "frivilligt" att skicka in sina bilder, men det är ju inget i hinder för tidningen att ta ett "moraliskt" ansvar och "ge något" för läsarnas (frivilliga) insats ?

Göran, du skriver att det skulle kosta er 3000 kr per nummer att ge presentkort, men detta tycker jag är en låg summa för er , att visa att ni stödjer svenska fotografer (och era läsare). Dessutom tror jag säkert något företag kan tänka sig sponsra er med kostanden för presentkorten.

Jag (men det är kanske bara jag) har svårt att stödja en tidning som inte stödjer sina läsare eller
låter den "onda sprialen" få arbeta vidare.Jag tror dessutom att tidningen har mer att vinna på att belöna sina läsare , än att inte göra det. Andra konkurerande tidningar gör ju detta i nuläget, och detta borde ni ochså kunna göra ? För ni är väl inte sämre än dem? :)


Korten på bordet Göran: Hur tänker ni göra ?


Med Vänlig Hälsning

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com
 

Bilagor

lottawe

Aktiv medlem
Jovisst, fotografer, konstnärer, författare, musiker m.fl borde absolut ha ersättning för varenda bild, textstycke eller låt de gjort som publiceras i samband med artiklar eller liknande om dem i varenda fall och utan undantag.
Definitivt då för bilder som skickas in helt frivilligt med viljan och önskan om att få dem publicerade då.
(behöver jag skriva att jag är ironisk i detta?)
Kulturen skulle kanske dö ut som följd..

I övrigt kan det ju vara en trevlig gest av tidningar/andra medier att belöna läsarbilder och liknande frivilligt inskickade och utvalda bilder, men i de fall tidningarna inte gör det tycker jag inte det är det minsta fel eller något att klaga på heller.
 

gors

Aktiv medlem
Re: Min åsikt (som lär göra folk irriterade som vanligt)

"Skåningen" skrev:
Korten på bordet Göran: Hur tänker ni göra ?
Niklas, som jag redan skrivit är frågan är uppe till diskussion. Men idag har jag inget svar att ge.

Jag tycker att idén Henrik skrev om lät riktigt kul och konstruktiv.

/Göran
 

nic_k

Aktiv medlem
Har just köpt mitt ex av Kamera och Bild och sitter och njuter av kicken det innebär att för första gången se ens egen bild i en tidskrift!

Att dessutom få bra konstruktiv kritik av Per-Erik Adamsson är ju bara bonus!

Till Göran (som jag hoppas fortfarande följer tråden):

1. Hoppas att ni fortsätter att engagera duktiga yrkesfotografer för att kommentera läsarnas bilder. Vill ni fortsätta att utveckla ett samarbete med fotosidan så föreslår jag att skapa en pool där de kommenterade bilderna från tidningen läggs ut tillsammans med kommentaren från tidningen. Sedan kan diskussionen fortsätta på fotosidan!

2. Jag gissar att det felaktiga påståendet att jag bor i Stockholm och att bilden skulle tagits från min balkong inte är tillräckligt för att ge mig en gratisprenumeration!? ;)

hälsningar

Nic Kruys
(boende i Umeå, med betydligt tråkigare balkongutsikt än det som finns på min bild i tidningen)
 

gors

Aktiv medlem
nic_k skrev:
2. Jag gissar att det felaktiga påståendet att jag bor i Stockholm och att bilden skulle tagits från min balkong inte är tillräckligt för att ge mig en gratisprenumeration!? ;)
Tvärtom tycker vi att du är skyldig oss en prenumeration på Västerbottens folkblad. För det var en ganska fin lägenhet vi gav dig.

Okey, vi drog en förhastad slutsats. Men på plussidan står att du får boka in ytterligare ett stockholmsbesök i år, till samma snygga balkongutsikt. Hur ska du annars klara av att göra hemläxan som Per-Erik gav dig?

/Göran
 

Clouseau

Aktiv medlem
För att utveckla min tanke lite:

Crimson och fotosidan har redan ett sammarbete (eller hade det i alla fall) så den kopplingen är redan klar. Om min matte sitter som den ska så har K&B ca 15 läsarbilder per nummer (tidningen var bedrövande nog slut i affären så jag vet inte exakt). Frakt och tillverkningskostnad hamnar för Crimson på ca 25kr per bild vilket ger 15x25kr=375kr kr utgift per nummer. Detta gör de då mot att de får med en liten text där det står att de publicerade fotograferna får som tack för insänt material en förstoring av sin bild från www.crimson.se och kanske en bild på Göran som nöjt tittar på den fina kopian han just fått från nämda företag :eek:) I själva verket är en sådan reklamchans värd betydligt mer men det är ju en förhandlingsfråga för Göran och K&B.

Vinnare blir:

Insändarna
Eftersom de inte bara får ära, berömmelse och god kritik, utan även kännsla av att ha blivit materielt belönade samt den härliga annaloga upplevelsen av att faktiskt ha bilden på papper.

Crimson
Eftersom de får exponeras i samband med väldigt fina bilder, blir indirekt rekomenderade av en erkänt bra fototidning och samtidigt skapar direkt kundkontakt med några drivna fotografer som efter att ha insett hur gött det är med riktiga kopior kommer att fortsätta att skicka material till dem vilket gör att de snart har tjänat in den lilla utgift de hade i grunden (så hade i alla fall jag pitchat det till dem).

Tidningen K&B
Eftersom stausen på deras insändarsida höjs och de kan känna sig själsligen mer tillfreds då det vet att de har sett till att belöna sina läsare ytterligare (bra karma för Göran).

Läsarna
Då bilderna som nu skickas in får ytterligare högre kvalité eftersom nu när det finns ett "pris" så skickar fler fotografer in material.


Som jag ser det så finns det bara vinnare på en sådan här lösning.

//Henrik

Som inte är hysterisk eller snål men tycker att om man kan skaffa ett mervärde för alla så varför inte göra det!?

Nej nu ska jag ge lite bildkritik! ;o)
 

Niels Jörgensen

Aktiv medlem
Har med interesse följt denna diskussion, men när jag tittade i tidningen, så är det INTE fel bild byline på bilden med draperiet. Formuleringen tyder dock på det först, men det är nog bara layouten för den aktuella sidan som luras, för rätt fotograf är angivet.

Faller hela diskussionen nu då?
 

Toba

Aktiv medlem
Ehhh, jag tittade i mitt dagsfärska nummer precis nyss och konstaterade att det inte står Pelle Plutt från Sålna brevid draperibilden utan något annat (norländskt) namn, så den faller inte.
Det som står om "till vänster" gäller bilden till vänster, inte texten till vänster.
Gör om gör rätt.
 

bEPH

Aktiv medlem
Niels Jörgensen skrev:
Ja, jag ser det med nu. Så jag hade fel.
Men jag måste säga att jag gillar inte din ton.
"Gör om, gör rätt" är jag tillbaka i grundskolan?
Det är nog lite tuffare än så, alla tuffa befäl säger det i lumpen och då en del tro att det låter coolt eftersom de coola killarna säger det.
Jag håller med dig om att det låter illa.
 

Niels Jörgensen

Aktiv medlem
jaha, så det är där det stammar från. Nu har jag gjort min värnplikt i en lite mera modern armé, där befälen tyckte det var nyttigt med konstruktiv kritik, så jag har inte hört det förut.

Men det låter väldigt patroniserande, kanske något att tänka på?
 

hailstorm

Aktiv medlem
Jag tycker ni "Nei"sayers ser det här lite vridet... se det som att tidningen ger oss fotografer gratis reklam istället... :)

GÖRAN: Men jag då??? Borde inte jag få minst en Ferrari för att det var mitt namn som kröp in under bilden?... När jag närmare tänker efter... JAG VILL HA 2 Ferrari-bilar... helt klart tycker jag att efter den dåliga publiciteten ni gett mig torde ni betala?

Min karrirär som frilansande fotograf är ÖVER!!! Ack och ve... ack och ve.
 

Per Krook

Avslutat medlemskap
hailstorm skrev:
När jag närmare tänker efter... JAG VILL HA 2 Ferrari-bilar...

Min karrirär som frilansande fotograf är ÖVER!!!
Michael, jag måste varna dig - du säljer dig alldeles för billigt! Tänk på att du hade 45-50 mycket framgångsrika år som frilansare framför dig - innan hela din framtid krossades... Två Ferrari räcker möjligen som ersättning för sveda och värk...

;-)
 

hailstorm

Aktiv medlem
Per Krook skrev:
Michael, jag måste varna dig - du säljer dig alldeles för billigt! Tänk på att du hade 45-50 mycket framgångsrika år som frilansare framför dig - innan hela din framtid krossades... Två Ferrari räcker möjligen som ersättning för sveda och värk...

;-)
ja men precis min tanke... Göran... Jag vill ha ditt hus och 10% av din inkomst för resten av mitt liv ;)

Nä men seriöst.
Jävligt bra tidning Göran... keep it up.
 

gors

Aktiv medlem
hailstorm skrev:
ja men precis min tanke... Göran... Jag vill ha ditt hus och 10% av din inkomst för resten av mitt liv ;)
Hah! Om du ska ta över mitt hus så är det bäst för dig om du är en hejare på husrenovering. Och dom där tio procenten lär inte räcka långt när du står där på byggvaruhuset och ska köpa takvirke.

/Göran
 

GinFlyer

Aktiv medlem
He he, sitter och gottar mig åt den härliga ironin som florerar här. Känns skönt att se att folk kan bjuda på sig själv till skillnad från många andra trådar där man ibland nästan ramlar av stolen pga elaka påhopp och mästrarattityder.

Kör hårt : )
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Uppdatering

Nu har det gått en tid och det skulle vara roligt att få veta hur det har gått med mitt förslag?

Har Göran beslutat sig för att belöna läsarna, eller blir det ett NEJ?
 
ANNONS