Annons

Min bild publicerad i Kamera & Bild - med annan fotografs namn!

Produkter
(logga in för att koppla)

marco

Aktiv medlem
gors skrev:
Hej Marco

Arbetsbelastningen på redaktionen är hög, och ibland hinner vi inte med att svara på mail som vi skulle vilja. Vi sätter av rätt mycket tid för läsarkontakter, men när den tiden inte räcker till så gör den inte.

Hursomhelst så tittade jag på din originalbild i mailen nu och ser att vi gjort en beskärning som strider mot vår policy. Vi har kapat bilden en bit i högerkant, där vi inte hade någon anledning att göra det.

De beskärningar av läsarbilder som vi tillåter är när bilden "faller ut" ur sidan, i ditt fall både i nederkant och vänsterkant. Där måste man ha en slarvmarginal av tekniska skäl.

Anledningen till missen i högerkant känner jag inte till, men vi ska ta upp det på nästa redaktionsmöte.

Vår policy är i vilket fall som helst klar: Läsarbilder ska inte beskäras utom av tekniska skäl vid utfall.

Vi ber om ursäkt för det inträffade.


/Göran, chefredaktör
Låter bra Göran, misstag kan ju hända. Ni verkar ju ha rätt inställning till det hela så då är det ju lungt...

Och jag håller med dom andra att tidningen är på väg och rätt håll. Personligen önskar jag mig mer "bild" och mindre "kamera"...
 

gors

Aktiv medlem
Re: Re: Uppdatering

gors skrev:
Kommer vi att förändra Läsarnas bilder och försöka göra något ännu bättre både för våra läsarna i allmänhet och bildbidragsgivarna i synnerhet? Ja. Vi har några idéer på förslagsbordet.
Lite lustigt att citera sig själv kanske, men nu har vi funderat färdigt.

Under 2006 testar vi att ersätta Läsarnas bilder med en tävling som vi kallar Grand Prix 2006. Varje månad delas sex priser ut till de bidrag som juryn bedömer som de bästa. Ytterligare några bidrag får poäng i tävlingen (hedersomnämnande), men blir utan pris. Vi samarbetar med ett företag om priserna, så det belastar inte tidningens budget.

Däremot använder vi reda pengar för att avlöna en huvuddomare som ska garantera hög kvalitet både på jurymedlemmar och motiveringar. Det är förre chefredaktören Peter Wiklund som fått uppdraget. Han sitter just nu och arbetar fram en form för att göra motiveringarna så intressanta och lärorika som möjligt. Klart är att tremannajuryn (varav bara en är fast alltså) kommer att titta på fyra kriterier: innehåll, känsla, teknik och originalitet.

För att göra tävlingen lite extra rolig har vi tre klasser: Bästa fotograf (samlat mest poäng över hela året), Bästa bild (kan vara ett lyckat enstaka bidrag) och Bästa lag (en grupp om högst fyra fotografer som räknar samman sina individuella poäng).

På det här sättet hoppas vi att få till en ännu intressantare sektion med läsarnas bilder med ett inslag av bilddiskussion.
 

NixXxoN

Aktiv medlem
Ska man fortfarande skicka in bilder via mail eller blir det papper? Om det blir via hemsidan så kanske ni kan fixa problemet som ni har på eran hemsida så man kan fylla i ett formulär som när man lägger in en bild på denna sida istället för via mail som ni har nu!
 

gors

Aktiv medlem
NixXxoN skrev:
Ska man fortfarande skicka in bilder via mail eller blir det papper? Om det blir via hemsidan så kanske ni kan fixa problemet som ni har på eran hemsida så man kan fylla i ett formulär som när man lägger in en bild på denna sida istället för via mail som ni har nu!
Vi kommer att ta emot bilderna digitalt via epost eller webbgränssnitt. Vi hoppas på det senare, men det är en prioriteringsfråga för vår duktiga webbutvecklare som har en på tok för lång att-göra-lista.
 

Clouseau

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Uppdatering

gors skrev:
Lite lustigt att citera sig själv kanske, men nu har vi funderat färdigt.

Under 2006 testar vi att ersätta Läsarnas bilder med en tävling som vi kallar Grand Prix 2006. Varje månad delas sex priser ut till de bidrag som juryn bedömer som de bästa. Ytterligare några bidrag får poäng i tävlingen (hedersomnämnande), men blir utan pris. Vi samarbetar med ett företag om priserna, så det belastar inte tidningens budget.

Däremot använder vi reda pengar för att avlöna en huvuddomare som ska garantera hög kvalitet både på jurymedlemmar och motiveringar. Det är förre chefredaktören Peter Wiklund som fått uppdraget. Han sitter just nu och arbetar fram en form för att göra motiveringarna så intressanta och lärorika som möjligt. Klart är att tremannajuryn (varav bara en är fast alltså) kommer att titta på fyra kriterier: innehåll, känsla, teknik och originalitet.

För att göra tävlingen lite extra rolig har vi tre klasser: Bästa fotograf (samlat mest poäng över hela året), Bästa bild (kan vara ett lyckat enstaka bidrag) och Bästa lag (en grupp om högst fyra fotografer som räknar samman sina individuella poäng).

På det här sättet hoppas vi att få till en ännu intressantare sektion med läsarnas bilder med ett inslag av bilddiskussion.
Det är ju en jättebra utveckling av konceptet med läsarnas bilder! Bra jobbat Göran och resten av K&B! Kommer ni att göra exakt som FOTO och köra teman också?
 

gors

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Uppdatering

Clouseau skrev:
Det är ju en jättebra utveckling av konceptet med läsarnas bilder! Bra jobbat Göran och resten av K&B! Kommer ni att göra exakt som FOTO och köra teman också?
Nej. Vi argumenterade länge för och emot, och det som slutligen fick oss att bestämma oss för att skippa teman var så här: När någon av våra läsare tar en jättebra bild så ska hon eller han kunna tänka direkt: "Den här ska jag skicka in till tävlingen."
 

gors

Aktiv medlem
macmolarin skrev:
"Bästa lag" låter spännande! Någon som vill hänga med i ett sjuhäradslag?
"Bästa lag" är den gren jag själv helst skulle ställa upp i om jag inte vore automatiskt diskvalificerad.

Max fyra deltagare i varje lag. Man kan ta in nya medlemmar under året. Detaljerade regler kommer upp på vår webbplats inom två veckor.
 

Clouseau

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Uppdatering

gors skrev:
Nej. Vi argumenterade länge för och emot, och det som slutligen fick oss att bestämma oss för att skippa teman var så här: När någon av våra läsare tar en jättebra bild så ska hon eller han kunna tänka direkt: "Den här ska jag skicka in till tävlingen."
Det tycker jag personligen är klockrent av er... men S***n vad ni kommer att få att göra de första gångerna när alla läsarna kommer att kunna välja fritt ur sina arkiv! :eek:D
 

gunte

Aktiv medlem
Måste flika in och ge ledningen för "Kamera & Bild " en stor klapp på axelvadden för en eminent tidning, trevliga reportage, fint upplägg/ layout mm. Inte fy skam att kunna fängsla en analogist :))

Mvh/Gunte..
 

gors

Aktiv medlem
Nu kanske jag balanserar på reklamgränsen igen, men eftersom ämnet ändå varit uppe så många gånger i tråden så hoppas jag att David ser mellan fingrarna.

Vi har hittat våra sponsorer, och priserna för Grand Prix 2006 har vi tillkännagivit på vår webb tillsammans med tävlingsregler och annat smått och gott.

Dags att skapa ett lag redan idag kanske?
 

lottawe

Aktiv medlem
gors skrev:
....... tillsammans med tävlingsregler och annat smått och gott.

Dags att skapa ett lag redan idag kanske?
Jag utgår från att man inte får delta i mer än ett lag? eller får man det? Lyckades inte finna exakt info om det i reglerna.
 
ANNONS