Annons

Min bild publicerad i Kamera & Bild - med annan fotografs namn!

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Jaha :(

"Skåningen" skrev:
Nej då Johan ingen fara. Sedan du lämnade oss och gick över till "jag jobbar gratis" bänken, så har vi en vakant plats för ännu en fotograf som tycker han förtjänar bättre .

* ironi*
Apropå ersättning ... fick modellen och assistenten till din bild "Nytt ljus, genom gamla fönster" betalt?

/Johan
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Apropå ersättning ... fick modellen och assistenten till din bild "Nytt ljus, genom gamla fönster" betalt?

/Johan



Ja, natutligtvis.

Modell: 2 timmar a 500 kr= 1 000 kr
Assistent: 2 timmar a 375 kr + milersättning.

Betalar du dina ?
 

hansen2

Aktiv medlem
"Skåningen" skrev:
Apropå ersättning ... fick modellen och assistenten till din bild "Nytt ljus, genom gamla fönster" betalt?

/Johan



Ja, natutligtvis.

Modell: 2 timmar a 500 kr= 1 000 kr
Assistent: 2 timmar a 375 kr + milersättning.

Betalar du dina ?
Då föregår du med gott exempel. Själv anlitar jag inga modeller.

/Johan
 

martinh

Aktiv medlem
Nä nu har så mänga sagt så mycket gott om K&B att jag måste kompensera Skåningen bortfall, köpte just en 3 nr prenumeration.
 

Maxe

Aktiv medlem
En rolig utveckling av denna tråd som började med att en bild blev publicerad med fel fotograf, något som Göran på K&B bad om ursäkt för och genast kompenserade med ett 1/2-års prenumeration.

Så långt är säkert alla överrens, eller?


Övriga delen i denna tråd känns som ett icke-problem. Lösninge är ju tämligen enkel och uppenbar. Tycker man inte det räcker med äran att ha blivit publicerad - skicka inte in några bilder till K&B. Sök istället andra vägar att få era bilder publicerade, ex vis i dagspressen eller om ni innehar lite mer sensationsbilder i skymmningspressen.

Jag kommer definitivt låte min prenumeration rulla på då jag uppskattar tidningens innehåll och läser allt redaktionellt innehåll i tidningen och tycker tidningen är på en lagom nivå dår jag befinner mig i mitt kunnande avseende komposition och PS-kunnande.

Stå på er Göran - och fortsätt med en bra tidning!

// Johan Maxe
 

NixXxoN

Aktiv medlem
Och när vi ändå snackar om att ladda upp bilder på Kamera&bilds hemsida så måste jag fråga, På eran hemsida så står det följande:

'[2005-06-16 08:38]

För närvarande har vi problem med vårt system för bilduppladdning'

Långvarigt problem eller är det meningen att det ska vara såhär? Nyfiken.
 

.Z.

Aktiv medlem
martinh skrev:
Nä nu har så mänga sagt så mycket gott om K&B att jag måste kompensera Skåningen bortfall, köpte just en 3 nr prenumeration.
Ja jag får väl avvika då & säga att tidningen är hyfsad, inte mer... Detta gäller för mig alltså.

För den stora massan så är den bäst!

Jag tycker fortfarande att Foto är bäst i Sverige än fast det senaste numret var tunt. Som testmagasin så verkar ju kamera & bild vara mycket bra, & först med det nya! Testerna är dessutom i toppklass!

Det jag gillar i foto är fotografporträtten med bilder, Önskar bara att det kunde vara mer av det & mindre teknik för det blir jag mätt av på nätet...

Hatar PS-kurser i tidningar, mycket bättre på nätet där man kan söka efter det man vill veta när man behöver det, lössläppta tips är inget för mig...

Sammanfattningsvis så måste jag gratulera Göran & gänget för en enormt häftig & bra omvändning från ursprungstidningen! Förmodligen så kommer ni att bli större än foto, eller?

//Larsa, som mest tittar på TV2.
 

Spygg

Aktiv medlem
Hej hej - originalinläggsförfattaren här igen!

Tänkte bara berätta att allt - som sig bör i sagans värld - slutade lyckligt. Jag måste således tacka Kamera & Bild i allmänhet och dess chefredaktör Göran i synnerhet för ett i slutändan ypperligt skött problem. Jag blev efter mitt första inlägg lovad en rättelse i numret efter, samt en halvårsprenumeration. Strax innan numret kom ut fick jag dock mail från Göran där han skrev att de tyvärr missat rättelsen, och då erbjöd ytterligare ett halvårs prenumeration som kompensation. Jag skrev att detta var ok, men att jag nog ändå skulle vilja ha en rättelse om det var möjligt (hoppades kanske på en liten textruta någonstans undangömt i tidningen på sin höjd). Så döm om min förvåning tillika glädje när jag bläddrade genom numret igår, och ser att de publicerat min bild igen - med samma storlek och en fet svart rättelseruta under.

Så - just så - ska en tidningsredaktion sköta sina misstag om de vill behålla mig som prenumerant - även sen när jag måste betala för mig!

Sen att detta nummer trillade ner i brevlådan samma dag som jag fick två bilder publicerade i Metro gjorde att detta nog var min hittills mest lyckade dag som fotograf.
 

marco

Aktiv medlem
Det var ju bra att du fick respons från dom.

Jag hade en bild publicerad under läsarnas bilder som var kraftigt beskuren!! :(

Jag mailade till dom och frågade om detta är något dom brukar göra och om det är något man får finna sig i när man skickar in bilder. Men utan att få svar.

Jag tycker att beskärningen är ju en del av bilden och är måttligt road att dom har "bättrat på" min bild genom att ändra den :( *grrrr*
 

gors

Aktiv medlem
Hej Marco

Arbetsbelastningen på redaktionen är hög, och ibland hinner vi inte med att svara på mail som vi skulle vilja. Vi sätter av rätt mycket tid för läsarkontakter, men när den tiden inte räcker till så gör den inte.

Hursomhelst så tittade jag på din originalbild i mailen nu och ser att vi gjort en beskärning som strider mot vår policy. Vi har kapat bilden en bit i högerkant, där vi inte hade någon anledning att göra det.

De beskärningar av läsarbilder som vi tillåter är när bilden "faller ut" ur sidan, i ditt fall både i nederkant och vänsterkant. Där måste man ha en slarvmarginal av tekniska skäl.

Anledningen till missen i högerkant känner jag inte till, men vi ska ta upp det på nästa redaktionsmöte.

Vår policy är i vilket fall som helst klar: Läsarbilder ska inte beskäras utom av tekniska skäl vid utfall.

Vi ber om ursäkt för det inträffade.


/Göran, chefredaktör
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Jag vill passa på att ge lite ros till Kamera & Bild (Göran, Magnus m.fl.) för en tidning som blir bättre och bättre! Decembernumret blir kanske det bästa, när det är ute... :))

Jag gillar att ni i första hand är till för läsarna och att ni ger läsarna möjlighet att få synas.

Tidningen innehåller mer och mer intressanta artiklar med tonvikt på själva bildskapandet (mindre prylar och teknik som tur är) - och ni visar på flera intressanta koncept och idéer på hur detta kan göras.

Att etablerade fotografer får kommentera läsarnas bilder, är lysande! Intervjuer med olika fotografer är alltid intressant, och ni har hittat en mycket fin form på det. Heder till Fröderberg för presentationen av Magnus Nyman - det är numera inte ofta naturfotografer får presenteras på det sättet. Fröderberg är ju själv fotograf, en entusiastisk sådan - vilket genomsyrar det han gör!

Det märks med all tydlighet att ni på redaktionen har mycket enstusiasm till det ni gör!

Keep up the good work! Och ju fler som börjar prenumerera desto bättre ekonomi. Ju bättre ekonomi desto högre arvoden. Så att ni en gång i framtiden kanske kan betala 10 000 kronor per sida till en publicerad fotograf! :))

Terje
(mycket nöjd läsare!)
____________________________

Extra: Beskärningar av bilder finns det däremot ingen ursäkt för - som fungerar! ;)
 

Picture

Aktiv medlem
Jag tycker att Kamera & Bild bara blir bättre och bättre. För att den ska få finnas kvar och utvecklas har jag just bestämt mig för att stödköpa 8 lösnummer av månadens utgåva. :)
 

OldSchool

Aktiv medlem
Jag tycker snacket om att få betalt för att skicka in sina bilder är lite tramsig. Det är helt frivilligt att sända in bilderna och man vet väll att man inget får betalt?

Snacket om att fotografer har det tufft och många arbetar grattis håller inte, tvärtom, om man ska se insändandet av bilder som ett sorts jobb man gjort som fotograf och därmed ska ha betalt så sänker man ju istället värdet på bilder eftersom att tidningen då bara skulle kunna betala en liten struntsumma.

Vill man tjäna pengar på sina bilder som amatör så är det nog en bättre idee att sälja bilder på utställning, bildbyrå osv...och inte sända in bilder till "läsarnas bilder" och gråta över att man inte får ett presentkort på 200kr.



Nej lägg då hellre dom pengarna på bra och frilandsjournalister och gör bra reportage, som tex om konstfotografer :)


/Tim som tycker att tidningen blivit mkt bättre sen den bytte namn.
 

Arleklint

Aktiv medlem
WFS) (Picture skrev:
Jag tycker att Kamera & Bild bara blir bättre och bättre. För att den ska få finnas kvar och utvecklas har jag just bestämt mig för att stödköpa 8 lösnummer av månadens utgåva. :)
Även jag kommer stödköpa ett antal av det senaste numret. Därefter blir det en prenumeration.
 

lottawe

Aktiv medlem
Även jag kommer stödköpa ett antal av det senaste numret. Därefter blir det en prenumeration.
Asch då, vad ni får mig att känna mig snål..
Fast jag är trogen lösnummersköpare iof, och även om jag håller mig till ett nr varje månad borde det ju iaf göra att jag bidrar med några kronor mer än prenumeranterna:) (Är för rädd att missa med pren. också p.g.a sjabbliga brevbärare.. Eller brevbärare som inte har råd att köpa bra tidningar själv kanske;))

Håller med om att den blir bättre och bättre. Sedan första numret är den både markant snyggare, mer lättläst samt bjuder på ett intressantare innehåll..
Jag är omvänd med tiden och inser hur (sen en bra stund bakåt) fel jag hade från början när den kom och jag bestämde mig för att rata..

Vart jag anser att pengarna bör läggas har jag nog redan skrivit.
 

Graal

Avslutat medlemskap
För flera år sedan, när det fanns en Fotomässa i Nybro, hade tidningen FOTO ett plank där man fick sätta upp sina egenproducerade bilder. De bästa bilderna belönades och publicerades sedan i FOTO. Min bild kom med och publicerades sedan men med en annan fotograf angiven. Mitt namn fanns under hans bild, som jag tyckte var helt kass i jämförelse med min vilken var en svartvit bild som jag lagt ner en del arbete på att få fram i mörkrummet. Sur blev man men inte fick man varken rättelse eller ersättning för det, dum och oerfaren som man var. Fast hade det varit idag skulle man nog legat på lite mera.
 

growingart.se

Aktiv medlem
Inskickade bilder som publiceras är ju PR för fotografen, och man har ju valt att skicka in. Vill man ha betalt så kan man ju omvänt se på saken som så att det är reklam för fotografen att bli publicerad, vilket skulle berättiga tidningen att ta betalt för reklamutrymmet som bilden upptar...
 
ANNONS