Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min D700 lutar (inte)

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbe1

Aktiv medlem
I lördags bestämde sig kameran plötsligt för att att alla bilder var i porträttläge. Nikonsupporten säger att det är gyrot som har hängt sig och behöver in på service. Någon som stött på detta problem och kanske har andra ideer om hur det skulle kunna åtgärdas? Själv tycker jag inte det är uppenbart att det är hårdvarurelaterat men..
Torbjörn

Du skulle kunna försöka se om gyrot fungerar till något annat än att sätta orienteringstaggen för tagna bilder. T.ex att rotera redan tagna på skärmen efter hur du håller kameran (jag vet inte om D700 har just den funktionen).

Om du lyckas utesluta hårdvaruproblem på det sättet kanske det kan vara värt att flasha om firmware, vem vet...

Du skulle kunna försöka se om gyrot fungerar till något annat än att sätta orienteringstaggen för tagna bilder. T.ex att rotera redan tagna på skärmen efter hur du håller kameran (jag vet inte om D700 har just den funktionen).

Om du lyckas utesluta hårdvaruproblem på det sättet kanske det kan vara värt att flasha om firmware, vem vet...

Nej gyrot verkar inte funka - den virtuella horisonten/lutningsindikatorn verkar fast i nordväst nånstans, men samtidigt är det ju så att det borde komma ett felmeddelande när det kommer felaktiga data från gyrot

Nej gyrot verkar inte funka - den virtuella horisonten/lutningsindikatorn verkar fast i nordväst nånstans, men samtidigt är det ju så att det borde komma ett felmeddelande när det kommer felaktiga data från gyrot

Det är inget gyro, snarare en pendel. Du kan väl försöka knacka loss den eller strunta i den. Påverkar ju inte bilderna.

Om gyrot har "fastnat i nordväst" så kommer det väl inga felaktiga data. Den säger helt enkelt att kameran lutar åt nordväst hela tiden. Och alltså inga felmeddelanden. Gissar jag.

Petter ...

@ola det var nikonsupporten som kallade det gyro... vet du ungefär var pendeln sitter/var man ska knacka? har försökt lite både med att knacka och rotera kameran på olika sätt
@petter kan nog vara så ja - beror ju på hur programmet är skrivet...

Om någon skulle vara intresserad kan jag berätta att kameran varit inne hos nikon och fått bildbehandlingskortet utbytt så nu fungerar den som den ska igen. Det sågs som ett ursprungligt fel och gick alltså på garantin trots att kameran är en bit över två år....

Om någon skulle vara intresserad kan jag berätta att kameran varit inne hos nikon och fått bildbehandlingskortet utbytt så nu fungerar den som den ska igen. Det sågs som ett ursprungligt fel och gick alltså på garantin trots att kameran är en bit över två år....

Trevligt med gratis fix av fel. Det fick jag inte på min Volvo när den var 4 år gammal eftersom vagnskadan gått ut. Trots att det var ett fabrikationsfel - Jag bytte bil.

Det är inget gyro, snarare en pendel. Du kan väl försöka knacka loss den eller strunta i den. Påverkar ju inte bilderna.

Nej, det är ett solid-state gyro. Alla Nikonhus (och jag gissar att de flesta tillverkare kör likadant) har skrotat lägesbrytaren på alla hus som har virtuellt vattenpass.

Nej, det är ett solid-state gyro. Alla Nikonhus (och jag gissar att de flesta tillverkare kör likadant) har skrotat lägesbrytaren på alla hus som har virtuellt vattenpass.

Där ser man, något gyro som snurrar har det väl dock aldrig varit. Om jag tänker efter var det rätt länge sedan något rasslade i kameran och det var nog då bara horisontell / vertikalgivaren.

Nä, "solid state" betyder ju just att inget (mekaniskt) rör sig. :)

Benämningen användes flitigt tidigare, när man ville betona att man inte hade en lösning med reläer, hjul, stänger etc, utan nu var så modern att man hade gått över till att använda halvledarteknik istället. I en halvledarekrets kan det ju, som bekant, hända VÄLDIGT MYCKET utan att någonting rör sig det allra minsta lilla.

Nä, "solid state" betyder ju just att inget (mekaniskt) rör sig. :)

Benämningen användes flitigt tidigare, när man ville betona att man inte hade en lösning med reläer, hjul, stänger etc, utan nu var så modern att man hade gått över till att använda halvledarteknik istället. I en halvledarekrets kan det ju, som bekant, hända VÄLDIGT MYCKET utan att någonting rör sig det allra minsta lilla.

Typ som i mina solid state diskar :)

Fast.. egentligen är (om vi skall vara petiga) benämningen Solid state felaktig på såna här grejjer.... (Ja, jag vet att jag sa det själv)

MEMS är nog mer korrekt, eftersom de faktiskt har rörliga delar, om än på submikroskopisk nivå :)

SSD diskar är däremot solid state i ordets rätta bemärkelse.

Mer petigt OT: Viktigare än att benämna det med rätt tillverkingsteknik är nog att prata om rätt mekanism...
Hur skulle ett gyroskop kunna bestämma läget relativt horisontalplanet? Ett sådant mäter rotationshastighet... Om man vill ha en extremt oexakt lägesangivelse kan man förstås kalibrera det i fabrik och sedan integrera fram positionen för få ett värde som stämmer i högst någon minut.

Det handlar med största sannolikhet om en accelerometer (som förvisso kan användas tillsammans med ett gyro för ökad rotationsresponsivitet).

ANNONS
Götaplatsens Foto