Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Min första Hasselbladare! =D

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej :)

Har precis köpt mig en beg Hasselblad 501CM (tack Kent:)) med ett Planar 80/2,8 T* ett magasin och en prismasökare PME3..

Har dock lite frågor innan jag börjar plåta som jag hoppas någon kan svara på:

Går det använda Planar 80:ian på bländare 2,8 och få knivskärpa? (för det är väl det Carl Zeiss Planar T* optiken "is all about" eller?)

Hur fungerar ljusmätaren i PME3? Är det centrumvägd, matrix eller spot?

Och sist men inte minst, var sjutton kan man köpa Portra 400NC/160NC som 220 film?!

Tackar tackar.

Så det var du som köpte kameran före mig, ja det var väl en bra deal så jag kan inte klandra dig :)

Nu vill jag se en massa bilder från hasselbladaren så jag kan bli ännu mera inspirerad att leta upp en annan bra deal.

Vad jag vet kan det nog vara svårt att få tag i 220-film men det fungerar lika bra med 120-film i 220 bakstycket.

Hoppas du blir nöjd med kameran.

Det är bara Portra 160VC som finns som 220 film på Scandinavianphoto.. dåligt..

Har inte 570 spänn över till den där boken nu när jag köpt mig en kamera... :(

Danlo skrev:
Går det använda Planar 80:ian på bländare 2,8 och få knivskärpa? (för det är väl det Carl Zeiss Planar T* optiken "is all about" eller?)
Tja, det där med knivskärpa är ju ganska subjektivt. Helt klart blir skärpedjupet väldigt kort på 2,8 i alla fall! Testa och se om det blir skarpt nog.

Om jag inte minns fel så är ljusmätaren centrumvägd.

Lycka till med bladaren, underbara kameror!

/Klas

Grattis Daniel!!

Tipset är att du letar upp ett par 120-mag istället. 220:an är lite knepigare vad gäller filmurval och tillgång som du märkt. Jag skulle titta hos exvis yfo.

mvh
Johan

Du kan få mycket bra skärpa med f/2.8, men bara på en mycket liten del av bilden. Skärpedjupet är kortare än man tror på mellanformat. Knivskarpt är det på f/4 och upp till f/16. Sen börjar diffraktionen synas.

Det är inte mycket som slår en bladare. Jag har sagt det förrut, men säger det igen. Ibland går jag bara runt i min lägenhet och tittar ner i skorstenen för att förundras över den stora och ljusa bilden.

/ Marcus - som gör så ibland med storformataren med :)

Danlo skrev:
Hej :)

Har precis köpt mig en beg Hasselblad 501CM (tack Kent:)) med ett Planar 80/2,8 T* ett magasin och en prismasökare PME3..

Har dock lite frågor innan jag börjar plåta som jag hoppas någon kan svara på:

Och sist men inte minst, var sjutton kan man köpa Portra 400NC/160NC som 220 film?!

Tackar tackar.

Litet avundsjuk blir man....
Hade en 500c + Planar på 1960-talet..
Och körde Tri-X (även i den)

Å vilka negativ det blev!! Vilka valörer!!

Och varför fortsatte jag inte med H-blad då?
Stor, å litet bökig vid gatufoto!
/B

Ps. Exponeringsmätare...??

Det går inte att sätta 220-film i ett 120-magasin eller tvärtom utan problem. 120-film har ett skyddspapper längs hela filmen som 220-filmen saknar (220 har bara papper i ändarna). Tyvärr tillverkas väldigt få filmer i 220-format idag så det bästa är nog att köpa ett 120-magasin.

Skärpan kommer att bli lite sämre eftersom filmplanet förskjuts, mellanrummet mellan rutorna kommer inte att stämma (för stort/för litet/överlappande) och frammatningen till första rutan kommer inte att stämma, allt pga skyddspappret/bristen på skyddspapper.

PME/PME3/PME5 har en centrumvägd ljusmätare. PME45/90 har spot- och centrumvägd mätning.

Lustigt, du hade visst helt fel. Det fungerade perfekt med 120-film i 220-magasinet.

Bäste Daniel (och andra som är intresserade !

Har använt Hasselblad 500-seriens kameror för dia i 35 år ! Eftersom jag undervattensfotograferar (se min hemsida) är 120-film med endast 12 bilder inte att tänka på. Har därför alltid använt 24- och 70-magasin.

Både 120- och 220-film kan användas i 24-magasinet. Dock måste man komma ihåg när man har 120-film i 24-magasinet, därför att magasinets räkneverk stannar först efter 24 exponeringar.

Både Fuji och Kodak har 220-filmer i dia. Tyvärr tillverkas inte Ectachrome Professional 100+ längre, och det var den enda film som gav riktigt korrekta hudtoner....

Om någon undrar något om Hasselblad, så hör av Er till min hemsida.

Bästa / Kent (som sålde kameran till Daniel)

Re: Re: Min första Hasselbladare! =D

Benganbus skrev:
Litet avundsjuk blir man....
Hade en 500c + Planar på 1960-talet..
Och körde Tri-X (även i den)

Å vilka negativ det blev!! Vilka valörer!!

Och varför fortsatte jag inte med H-blad då?
Stor, å litet bökig vid gatufoto!
/B

Ps. Exponeringsmätare...??
Men Bengan, det finns ju SWC och SWC/M.
Kompakt, tyst, smidig ...

.. och som sagt 6x6 negativ, och tonskalan ...

Maffigt!

-- MW

ANNONS
Götaplatsens Foto