Annons

Min första systekamera :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Robban_31

Avslutat medlemskap
Hej !
Jag har endast fotograferat med en vanlig digitalkamera "Konica Minolta Dimage Z3". Jag tyckte det var så jäkla skoj och ville fortsätta att utvecklas så nu ska jag två år senare köpa min första systemkamera (lite sent med tanke på att jag är 31). Jag är studerande så ekonomin spelar in en del, en riktigt stor del ;).

Canon 400d är helt ute ur bilden pga priset, om jag inte ska vänta 3 månader....minst :(

Dom valen jag har är dessa :

Canon EOS 350d - Kommer att bli dyrast för mig.

Nikon D40 - Kostar ochså en större peng.

Nikon D50 - Har jag hittat för en bra peng.

Skulle alla vara lika bra för en amatör som mig eller finns det någon att föredra ?

Jag lutar ju åt D50 som jag köper begagnad till bra pris.

Riktigt tacksam för svar :)

Trevlig helg.

Mvh
Robban

Som ekonomistudent vet du ju att kvalitet lønar sig i længden också. Jag har precis køpt min system från att ha anvænt en kompaktkamera. Først lutade det mot en canon IS3 lr liknande. En långzoom alltså.

Men det blev en pentax k10d, efter ha funderat på en pentax k100d (7000). Ett bra val enligt mig :). Jag tyckte det var avgørande kvalitet før priset. 9000:- gick det på men det kænns som ett bra val ændå. Det finns billigare men om du ska ha en liknande från andra mærken så ær de dyrare. Alltså ett billigt køp. Den ær att jæmnstælla med en semiproffskamer enligt en del tidningars tester.

Ekonomiskt sett så får du bildstabilisering till alla objektiv och æven till ældre pentax objektiv. Nikon o Canon har bara stabilisering i objektiven och de ær dyra. Så sett sparar du pengar.
Men de har fler objektiv att vælja på...

Och om du kan vænta ett tag och spara lite mer så kan du gøra ett "bættre" køp. Man får vad man betalar før.

Andra mærken finns det med att kolla på.

Mitt råd: jæmfør och læs omdømen på sidan om olika mærken. Vad ær viktigt før dig? Vad kostar tillbehør? Minneskort? Blixt? Vart ska du fota? Nær? Hur?

Billiga køp kan bli dyra køp också i længden vilket ær ett ekonomiskt perspektiv också.

Du kommer kænna dig mer nøjd om du læser på om kameror och æven hur man fotar (komposition osv).

Lycka till!

Man brukar ju säga att man får det man betalar för, och det ligger väl en poäng i det. Men ska man inte arbeta yrkesmässigt eller har extremt höga ambitioner med sitt fotograferande kan man till stor del bortse från det.
Eftersom det i n t e är kameran som tar bilden så är det väl oftast smartare att köpa ett hus till rimligt pris och i stället lägga pengarna på bättre optik.
Och i valet av kamerahus kommer man till slut ändå fram till följande två val:
1. Vilket har jag råd med?
2. Vilket känns "bäst i handen"?
En begagnad D50 i bra skick är inget dumt val.

/Thomas

Ofta så håller man sig till samma system ett tag vilket gør att man slipper objektivkostnad framøver.
D50 nu och fastnar du och vill fota mer kommer det nya hus snart och d80 ær en kvalitetskamera.

Vælj inte efter mærke utan efter behov

Tjena,

Tänkte bara på peka att en D50 kan använda alla äldre Nikonobjektiv och även Sigma och Tamron osv.. D40 har inte inbyggd fokusmotor i kamera huset och tvingar dig då att köpa Nikons linser med SWM fokus. Dvs.. du har större möjligheter att köpa billiga begagnade objektiv med en D50 som för övrigt är en helt ok kamera.

En Canon 350D är också ett "billigt" alternativ eftersom begagnatmarknaden är stor och Canon har ett stort objektivutbud.

Är inte en D70 det bästa alternativet om en pressad ekonomi vill bestämma och det är Nikon du vill ha.

Hittar begagnade D70 med 18-70 kitobjektiv för under 5000:- idag.

Ok..

Ok..var har du hittat dom? Skulle va toppen om du kunde ge mig en länk eller liknande ;)

Tack på förhand

Robb

Eneklt, satsa på D50, kanonbra förstakamera.

Finns med 2 objektiv för ca 5000-6000 kr.

Såg att det ligger ett par ute på blocket nu!!

ANNONS
Götaplatsens Foto