Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mina bilder = publicerade

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Vänsterpartiet i Malmö ska använda mina demonstrationsbilder i sin tidning.

Mina digitala bilder.

Mitt pris? Att mitt namn står med någonstans.

Tycker jag är rättvist. De fick bara 2mp-bilder, och en hel massa att välja ifrån.

Jag tror det fungerar bättre än att ta 2-3 "bra" bilder per fototillfälle. För _jag_ kanske tycker de bilderna är bra, medans några andra bilder som jag inte valde att publicera kanske var intressantare för målgruppen än de jag valde.

Tänk om jag hade gett de 600 filmbilder att gå igenom... Snacka om att det hade blivit dyrt för mig...

Va??

Dyrt för dig?

Ja.. om du inte vet hur man tar betalt så.. ;)
Jösses..där kom vänsterpartiet billigt undan.. ditt namn bara?

Jaja...tänk på de som tjänar sitt uppehälle på att sälja bilder..

Jeppe skrev:
Jösses..där kom vänsterpartiet billigt undan.. ditt namn bara?

Korrekt.

Jag "satte foten i dörren", som man säger.

När folk ser att jag har fått några bilder publicerade så kanske de vill ha mig till lite andra saker.

Jaja...tänk på de som tjänar sitt uppehälle på att sälja bilder..

Ska jag tycka synd om dem?

Ska jag tycka synd om dem för att de har valt fel yrke? Fotograferar de för att det är roligt eller för att tjäna pengar? Du kan lista ut vilken grupp jag tillhör, och det är inte den senare.

Blir man fotograf med målet att bli superrik så ska man faktiskt inte bli förvånad över att andra kan komma och göra samma jobb som en fast till ett lägre pris. Och med dagens teknologi ska man inte heller bli förvånad om ens skit hamnar ute på nätet med någon annans namn på.

Nu rantade jag visst utan något bestämt mål. Jag skyller på att jag fick 3 timmars sömn inatt.

Tänkte på vänsterpartiet, allt mitt är ditt osv osv =)

Tycker egentligen inte heller att det får vara helt gratis. Någon symbolisk summa kunde du väl få.

EdwardH skrev:

Ska jag tycka synd om dem?

Ska jag tycka synd om dem för att de har valt fel yrke? Fotograferar de för att det är roligt eller för att tjäna pengar? Du kan lista ut vilken grupp jag tillhör, och det är inte den senare.

Blir man fotograf med målet att bli superrik så ska man faktiskt inte bli förvånad över att andra kan komma och göra samma jobb som en fast till ett lägre pris. Och med dagens teknologi ska man inte heller bli förvånad om ens skit hamnar ute på nätet med någon annans namn på.

Det handlar ju knappast om att tycka synd om. Det är högst olyckligt att du tenderar att överpolemisera de debatter du råkar hamna i.

Ursprungskommentaren handlade om dem som genom fotografin tjänar sitt uppehälle, ingenstans nämndes att bli rik på plåtande. Det är förhållandevis få som kan bli rika på sitt fotograferande, men desto fler som försöker tjäna sitt uppehälle på det.

Sedan vet jag ju inte riktigt hur allvarligt "hotet" mot yrkesfotograferna någonsin kan bli från "amatörer" som du, som kränger sina bilder gratis.
Missunnar dig däremot inte detta publiceringstillfälle!

Som du säger, tänk om du hade tagit 600 bilder på film! Vem hade betalt det då? Skulle Vpk fått det gratis då med? Bara för att du tar bilderna digitalt betyder ju inte det att du inte har några kostnader. En kamera och en dator för att behandla bilderna lite lätt innan publicering går på åtminstone 10000kr, som skrives av på 3 år, minst 3000kr om året för dessa prylar. Dessutom har du ju lagt en dag på att bevaka demonstrationen och jobbet efteråt.
Om du tittar efter i BLFs prislista ligger tim-priset på närmare 1000kr/h, sedan tillkommer kostnaden för att få publicera dina bilder.

Förutom att du fått in lite cash hade du dessutom fått möjligheten att dra av årets inköp av utrustning i deklarationen kommande år som "utgifter för inkomstens förvärvande" som det så fint heter.

Och till sist, vad säger du nästa gång vpk (eller någon annan för den delen) vill använda dina bilder? De kommer ju försöka få det lika billigt igen, alltså gratis. I slutänden förlorar inte bara du på det här, utan alla fotografer som försöker sälja sina bilder. Använd BLFs prislista som grund och ge köparen en rabatt om du känner för det men gör inget gratis, det är nämligen aldrig gratis för dig.

Well... nästa gång kommer jag faktiskt kräva cash, beroende på hur deras ekonomiska situation ser ut.

Är det så att de betalar tidningen ur egen ficka och ger ut den ideelt (eller tar en minimal summa som ersättning för publiceringskostnaderna) så kommer jag ha svårt för att ta betalt.

Är det åas så att de tänker bli rika på tidningen så kan de allt ta och pröjsa. Frågan är sedan hur mycket.

En tusenlapp för alla de bilderna jag tar?
Det blev 600nånting bilder förra gången (givetvis med några suddiga bilder här och var, och några försök till att vara artistisk)...

Emil-G skrev:
Som du säger, tänk om du hade tagit 600 bilder på film!

Jag hade aldrig hunnit ta 600 bilder på film. Jag hade spenderat 90% av tiden bytandes filmrullar.

(Oj, var det här ett subtilt filmdiss? Kanske. Kanske inte. Jag vet iaf att jag behövde bara "byta film" tre gånger.)

EdwardH skrev:
(Oj, var det här ett subtilt filmdiss? Kanske. Kanske inte. Jag vet iaf att jag behövde bara "byta film" tre gånger.)

;)
Men så håller inte din "ickefilm" för större förstoringar.. 2mp är lite snålt tom för dagspresstryck, har (rätt eller fel?) fått för mig att de flesta egentligen önskar minimum 3mp.
Men som sagt, det trycks väl på vanligt dagspresspapper så då spelar det inte någon större roll.

Men onekligen, filmbyte tar ju sin tid... =) Många sekunder faktiskt, kanske till och med 30.

Senast ändrad:
Hmm 600/36 = typ 17 rullar.

90% av tiden att byta rulle. Ett rullbyte tar väl 30 sekunder max, med återspolning. Vilket innebär att 8 minuter ängnas åt filmbyte. Om det är 90% av tiden så skulle du bara ha fotograferat i nästan 9 minuter varav 8 minuter byter du film. Dvs 600 exponeringar på 1 minut.. DET var ingen dålig kamera..

;)

Ps. Hoppas du inser ironin i detta inlägg...

Ha den äran på namnsdagen föresten.

Grattis Edward..

btw, jag tar hellre 20 BRA bilder än vad jag slänger iväg 600!! Bilder där man har tur om 1 är bra..

Tycker det blir lite väl mkt slit och släng be till gud att man har tur och får EN bra bild eller två..

Den digitala tekniken gör visst vissa personer till bra fotografer. Rent statistiskt så borde ju någon bild av tex. 600 bilder vara bra. Skulle man göra om samma bedrift med film så hade man behövt vara rik (läs #ironi).

Jag är innerligt trött på att vissa personer bara klankar ner på saker utan vettiga argument. Så nu har jag fått det sagt som jag har retat mig på länge

Bjelkengren skrev:
Rent statistiskt så borde ju någon bild av tex. 600 bilder vara bra. Skulle man göra om samma bedrift med film så hade man behövt vara rik (läs #ironi).

Jag är innerligt trött på att vissa personer bara klankar ner på saker utan vettiga argument. Så nu har jag fått det sagt som jag har retat mig på länge

Du har mitt fulla medhåll=)
Bättre då kanske att tänka efter innan de flesta exponeringarna och sen kunna unna sig några snapshots också, då borde man lika gärna kunna vara analog och komma undan med färre exponeringar. Förhoppningsvis lär man sig av att vara tvungen att tänka. Inget ont om digitalt, när jag "kan" fotografera kanske jag med satsar på det;) (om jag får råd förstås)

SunKi skrev:
Ulf: vem klankar på vad utan vettiga argument?

Jag tänker inte hänga ut några personer här i forumet för det strider mot forumrglerna. Om någon känner sig träffad så är det upp till den eller de personerna att ta åt sig kritiken.

Jag blir så trött på alla som ska starta teknikkrig så fort som möjligt. Låt var och en använda den utrustning och teknik som den föredrar!

Själv älskar jag att vara i mörkrummet, jag använder analog teknik av samma anledning som en maratonlöpare springer istället för att ta bilen!

ANNONS
Götaplatsens Foto