Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

mina objektiv på gammal analog nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Hej där!

Jag ska till norge nästa vecka och hälsa på min bror och fota lite. Han har en analog Nikon F801, med endast ett fast objektiv till.

Mkt möjligt han skulle tycka de vore kul att använda mina gluggar när jag inte använder dom. Funkar det? Ingen risk att det blir nåt skit?

Kolla min kameraväska här på FS.

Kanske inte finns autofokus på den analoga han har ens? VR fattar jag inte lär fungera..

Tacksam för svar.

Det är bara att köra. Det enda som inte funkar är DX-objektiv. De går visserligen att fota med men ger en stark vinjettering i det vidaste läget om det är en zoom. På 801an finns det inbyggd autofokusmotor. Ta en titt i sökaren på hans kamera skall du få se hur varje sökare borde se ut :eek:) /FW

Sigma 18-50 å Tokina 116 är DX objektiv å fungerar således endast på Nikon's DX kameror typ D40, D80 D300, ej analoga.

Tokina 11-16 kan ge okej resultat dock på 15-16mm brännvidd på FF (analog Nikon) om man tror Ken Rockwell.

Men resten passar och tror till och med att VR kommer fungera om inte kamera huset är allt för gammalt, i övrigt tror jag inte det kommer bli några problem, Tokina 11-16 kommer nog bli riktigt schysst å testa på den analoga:)

funkar inte DX? fullformat är ju samma format som han borde ha på den kameran, eller? det är säkerligen som du säger men en förklaring på varför det inte funkar vore intressant att lära sig.

va bra iaf! då vågar jag låna ut mina gluggar till honom =)

Allemyr skrev:
Sigma 18-50 å Tokina 116 är DX objektiv å fungerar således endast på Nikon's DX kameror typ D40, D80 D300, ej analoga.

Tokina 11-16 kan ge okej resultat dock på 15-16mm brännvidd på FF (analog Nikon) om man tror Ken Rockwell.

Men resten passar och tror till och med att VR kommer fungera om inte kamera huset är allt för gammalt, i övrigt tror jag inte det kommer bli några problem, Tokina 11-16 kommer nog bli riktigt schysst å testa på den analoga:)

först säger du att tokina 11-16 inte fungerar på analoga.. sen att den blir schyst att testa ;)

jo nu när du säger det vet jag ju att det är ett sånt objektiv, vore väldigt kul att testa på en fullformats definitivt! jag tycker 11mm är extremt vid vinkel på min D300 bara.

Objektiv gjorda för den mindre digitala sensorn som i din kamera tecknar inte ut en sensor eller film med formatet 24x36mm. Hålet är helt enkelt inte tillräckligt stort ;o) Det funkar att fota med dem men du kommer att se mörka hörn direkt i sökaren. De ger samma resultat på Nikons D3 och den nya D700. /FW

ja ok, ungefär som jag trodde då. absolut ingen fara att sätta dom på kameran ändå.

på en digital kan det ju vara lite kul o bara fota runt lite, men onödigt o slösa film på vinjetterade bilder.

ser man vinjetteringen i sökaren förresten? beror kanske på hur stor del av bildytan sökaren täcker, vilket säkert är olika på t.ex en D3 och en gammal analog?

Tomas Töråsen skrev:
ja ok, ungefär som jag trodde då. absolut ingen fara att sätta dom på kameran ändå.

på en digital kan det ju vara lite kul o bara fota runt lite, men onödigt o slösa film på vinjetterade bilder.

ser man vinjetteringen i sökaren förresten? beror kanske på hur stor del av bildytan sökaren täcker, vilket säkert är olika på t.ex en D3 och en gammal analog?

D3s sensor och analog småbildsfilm har samma storlek. Hur mycket av bilden som verkligen syns i sökaren är jag osäker på. Som jag skrev i förra svaret ser man vinjetteringen i sökaren. Det kan dock vara så att det ser OK ut i sökaren men syns på bilden när du ligger nära gränsen för vad objektivet tecknar ut. När du tycker vinjetteringen försvinner i sökaren, zomma in litet till för att vara säker.

Tomas Töråsen skrev:
först säger du att tokina 11-16 inte fungerar på analoga.. sen att den blir schyst att testa ;)

Haha ja, klart som attan hehe, lite oklar i mina funderingar. Men Rockwellan testade iallafallan på 15mm på en gammal analog, är ju egenligen ett DX objektiv, vinjeterar därför riktigt kraftigt under 14mm. Extrem vinjetering ser man ju enkelt i sökaren, lite snällare mörka kanter får man vara lite observant för att uptäcka, med dessa DX objektiv är det dock extrem sådan å ni kommer se den ganska enkelt.

Tomas Töråsen skrev:

Haha ja, klart som attan hehe, lite oklar i mina funderingar. Men Rockwellan testade iallafallan på 15mm på en gammal analog, är ju egenligen ett DX objektiv, vinjeterar därför riktigt kraftigt under 14mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto