Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mini DV => DVD

Produkter
(logga in för att koppla)

Berneflott

Ny medlem
Jag har en videokamera med Mini Dv band. Efersom jag endast kan se mina filmer genom att spela upp dem från kameran, och kameran har en begränsad livslängd vill jag nu överföra mina filmer till DVD. Jag vill kunna se filmerna på vanlig DVD spelare och i fullkvalitet, fullstor TVbild

Jag har Sony PC6 med firewire kabel, Dator (Win XP) med firewire kort och DVD- brännare

Vad behöver jag mer?

Vilket format skall jag spara i när jag tankar över från kameran till datorn?

Hur många minuter mini DV band går in på en DVD skiva?

Övriga tips jag kan ha nytta av?

/Erik

Du behöver ett eller flera program som kan fånga video, komprimera om videon från DV-format till MPEG2 och sen ett DVD-authoringprogram där du sätter ihop dina olika filmer till en skiva med menyer coch allt.

Det första steget är alltså att via Firewire tanka över från DV-band till dator. Beroende lite på om du vill redigera dtt material innan du skapar DVDs eller inte så kan man göra på olika sätt.

Det vanligaste är att man fångar dataströmmen direkt som den är på bandet, till en AVI-fil med DV-kompression. Det är då 100% identisk med bandets version (jämför att ha data på ett backuptape och data på en hårddisk, samma data, bara olika media). I detta format är det lätt att redigera videon, lägga till texter och musik etc. Nackdelen är att det tar MYCKET plats, ca 12GB per timme inspelning och för att föra över till DVD måste videon komprimeras om till DVD-skivans videoformat; MPEG2.

Alternativt kan man fånga direkt till MPEG2 via Firewire-porten. Nackdelen är att färre program klarar av detta, kvalitén kan bli lidande och du kan inte redigera lika lätt då MPEG2 är mindre lämpat för redigering och färre program stödjer det.

Jag brukar alltid läsa över från band till AVI-format, komprimera till MPEG2 och sen skapa ett DVD-projekt där jag lägger till eventuella menyer.

Det finns en mängs olika programvaror som klarar ett eller flera steg av processen, men få som är helt gratis.

Beroende på hur du vill jobba så finns ett par olika program som jag kan rekommendera:

Om du vill redigera ditt material så är nya Adobe Premiere Elements 2 inte dumt alls. Det stödjer videofångst från kamera till AVI DV, redigering, utsparning till MPEG2, skapande av menyer och DVD-bränning:
http://www.adobe.se/products/premiereel/main.html

Ett lite billigare alternativ är Ulead DVD Moviefactory 5. Här kan du fånga (förmodligen direkt till MPEG2), göra enkla klipp i filmen, skapa menyer och bränna DVDs.
http://www.ulead.com/dmf/runme.htm

Jag hade nog börjat med Ulead DVD Moviefactory 5 för att se om det räcker, dessutom finns det i en gratis testversion som håller i 30 dagar.

En liten bonus med dessa program är också att de kan skapa snygga DVD-bildspel från dina stillbilder också.

Om du vill gå "den hårda vägen" med fångst och kompression och DVD-authoring så kan jag rekommenderar gratisprogrammet WinDV för att fånga till AVI ( http://windv.mourek.cz/ ), Windows Movie Maker 2 (finns i alla Windows XP-datorer) för redigering, gratis MPEG2-komprimerare TMPGEnc ( http://www.tmpgenc.net/e_main.html ) eller QuEnc ( http://nic.dnsalias.com/QuEnc.html ), DVDAuthor för att skapa DVDn ( http://dvdauthor.sourceforge.net/ ) och DVDDecrypter eller Nero för att bränna.

Du får in ca två timmar video på en vanlig DVD-R. Mer än så brukar jag inte rekommendera.

Hej

jag kan rekommendera en ej fullt så komplicerad metod som Daniel Falk skriver om. Jag använder själv ett program som heter Studio DV och med det läser man in råfilmen i datorn från kameran som en avi-fil som man sedan kan redigera innan programmet gör filmen till en DVD-film som programmet även klarar av att bränna ut med din DVD-brännare.

Har använt flera versioner av programmet, det kanske inte är världsbäst, men det är enkelt att använda och fungerar till och med i en Pentium 2 Celeron 266 MHz dator med 384 Mb i ramminne. Programmet är inte dyrt, såg senaste versionen för 950 kr och den heter Studio DV 10 Plus.

/Mikael

Själv använder jag i jobbet programmet Nero express 6, som gör all ändring av data automatiskt från DV Cam-band som kopplas genom firewire.
Programmet följer med kostnadsfritt till bl a Sony DVD-brännare.
Efter att ha brännt flera hundra skivor som används proffesionellt för filmdistrubution utan problem kan jag bara rekomendera programmet.

Ska du redigera filmerna eller använda menyer mer bör du dock satsa på annat program.
Det går dock att göra enklare redigering som att lägga ihop flera bitar av filmer i programmet.

Jag har fått över dom till .avi men datorns hårddisk är knökfull. Försöker copy/paste över dom till min externa hårddisk men filerna verkar vara för stora. Kan man dela .avi filer i två mindre efter att de blivit skapade? eller måste jag föra över på nytt från kameran fast en liten bit åt gången ( jag tog hea 1 timmes filmerna = 12 GB per styck)

Eftersom jag var otålig att komma igång använde jag Movie maker som redan låg i datorn

/Erik

Ja, du kan dela filerna om du vill, men det finns inget riktigt enkelt och gratis sätt att göra det vad jag vet. Lättast i ditt fall är kanske att dra in dem i Windows Movie Maker då och sen exportera till fil och välja DV-format (det är helt idiotiskt att MM alltid rekommenderar WMV som "Bästa kvalitet").

Rutorna kommer inte att komprimeras om utan kopieras bara ut till en ny fil.

Men, du säger att du inte kan flytta dem till din externa disk, kan det kanske vara så att den diskeninte är formatterad med NTFS-format utan ligger kvar i äldre FAT32 som inte klarar filer som är större än 2GB? Man kan göra om diskar från FAT32 till NTFS utan att datan på dem förändras/försvinner. Kolla iallafall genom att högerklicka på din disk och välj Egenskaper. Där ska du kunna se om den använder FAT32 eller NTFS.

Du har rätt FAT32 är det. Hur gör jag om den till NTFS utan att sabba alla mina mp3, foto etc so, jag lagrat där.

Tack för alla svar så här långt. Grymt kompetent forum!

/Erik

Berneflott skrev:
Jag har fått över dom till .avi men datorns hårddisk är knökfull. Försöker copy/paste över dom till min externa hårddisk men filerna verkar vara för stora. Kan man dela .avi filer i två mindre efter att de blivit skapade? eller måste jag föra över på nytt från kameran fast en liten bit åt gången ( jag tog hea 1 timmes filmerna = 12 GB per styck)

Eftersom jag var otålig att komma igång använde jag Movie maker som redan låg i datorn

/Erik

Jag kan, av någon anledning, inte kopiera stora filer från 'mina dokument' till min externa hårddisk eller annan dator. Jag måste gå in i C:\Documents and Settings\User\Mina dokument
för att det ska fungera.

Bara en upplysning

Berneflott skrev:
Du har rätt FAT32 är det. Hur gör jag om den till NTFS utan att sabba alla mina mp3, foto etc so, jag lagrat där.

1. Öppna en kommandotolk i Windows (Startmenyn -> Kör och här "cmd" (utan fnuttar) och enter)
2. Kolla att du inte har några program öppna som använder filer som ligger på din externa disk. För säkerhetsskull.
2. Om vi säger att du externa disk har G: som enhetsbeteckning så ska du skriva följande på kommandoraden:

convert G: /FS:NTFS

Då kommer Windows XP att göra om disken utan att ändra något på innehållet.

För att du ska kunna känna dig säker på att jag inte yrar så skickar jag med en länk nedan som också tar upp ämnet :)

http://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=7753

Ska tilläggas att jag har gjort det på flera diskar utan att stöta på problem.

Lycka till!

Det här var en givande tråd som fick mig att investera i Pinnacle Studio v9 för en ringa penning på eBay! Jag är mycket nöjd med programmet men jag undrar: Finns det en möjlighet att konvertera det super 8 material jag har på DVD till Avi så att jag kan redigera det vidare i Pinnacle Studio? Eller behövs det ett separat program som gör denna konvertering? I så fall, vilket?

Har inte provat, men är super 8 filmen omgjord till dvd-formatet mpeg2 borde det inte vara några problem. Möjligen kan inläsningen vara ett problem och då kan dvd-shrink eller dvd-decrypter vara till hjälp, de är gratis och har egentligen ett annat användningsområde.

/Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto