Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till Nikon D750

Produkter
(logga in för att koppla)

TorbjörnA1

Aktiv medlem
Hej
Måste förnya ett av mina minneskort till min D750. Jag köpte ett 170 MB/s när det begav sig men vad klarar kameran som mest? Idag har jag XC I V30 3 och 10.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hej
Måste förnya ett av mina minneskort till min D750. Jag köpte ett 170 MB/s när det begav sig men vad klarar kameran som mest? Idag har jag XC I V30 3 och 10.
Jag använder UHCII i min D800 och Z50, det blir inte snabbare i kameran, men det blir otroligt mycket snabbare när du tankar över till datorn. Jag köper alltid så snabba jag tycker mig ha råd med just av den anledningen.
Det hela kräver dock att man har en minneskortsläsare som klarar av dom snabba korten också.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag använder UHCII i min D800 och Z50, det blir inte snabbare i kameran, men det blir otroligt mycket snabbare när du tankar över till datorn. Jag köper alltid så snabba jag tycker mig ha råd med just av den anledningen.
Det hela kräver dock att man har en minneskortsläsare som klarar av dom snabba korten också.
Du menar nog UHS-II. Det är bortkastat ur kamerans perspektiv (även) när det gäller D750*. Har man otur kan ett halvdant UHS-II bli långsammare i kameran än ett bra UHS-I också, vilket man bör ta med i beräkningen.

Jag har två SanDisk Extreme Pro av bästa UHS-I-sorten som är lite äldre och de är ca max 90-95 MB/s oavsett om det är skriv eller läs. De nya av dessa kan dock läsas snabbare om man har rätt sorts SanDisk-läsare. Det är så SanDisk får till de högre siffrorna på korten (idag är det väl 200 MB/s), men det kommer inte att gå snabbare att skriva i kameran.

Med tanke på att bra UHS-II är rejält mycket dyrare (de snabba kostar ju som CFexpress, men är långsammare) än dito UHS-I har jag lite svårt att tycka att det är värt pengarna jämfört med att koka en kopp kaffe om man har lyckats ta så många bilder. Några långa filmprojekt tror jag inte att de flesta kör med D750.

*På rak arm tror jag bara att det är D850 och D780 av spegelreflexerna som har UHS-II. De ensiffriga kör ju antingen CF eller XQD/CFexpress på båda platserna, så där har det inte varit aktuellt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo, men 90-95MB/s är rätt långsamt när man skall tömma korten. Jag har sådana i mina GoPros då det är svårt att hitta UHS-II i micro-formatet.
 

alf109

Aktiv medlem
Med tanke på att det är en D750 och därmed inget man normalt videofilmar med i första hand så funkar väl i stort sett vad som helst, jag kör Scandisk extrem pro UHS 1 med max överföring på 170 MB/S (enligt kortet) och har aldrig sett det som något problem. Kör förövrigt samma kort i min Z6 II även där utan några problem. Ingen mening att köpa dyrare kort än vad kameran kräver och man själv behöver.
 

TorbjörnA1

Aktiv medlem
Jag använder UHCII i min D800 och Z50, det blir inte snabbare i kameran, men det blir otroligt mycket snabbare när du tankar över till datorn. Jag köper alltid så snabba jag tycker mig ha råd med just av den anledningen.
Det hela kräver dock att man har en minneskortsläsare som klarar av dom snabba korten också.
Gillar den tanken för hur många gånger har man inte svurit åt den slöa överföringen. :) Tack!
 

TorbjörnA1

Aktiv medlem
Med tanke på att det är en D750 och därmed inget man normalt videofilmar med i första hand så funkar väl i stort sett vad som helst, jag kör Scandisk extrem pro UHS 1 med max överföring på 170 MB/S (enligt kortet) och har aldrig sett det som något problem. Kör förövrigt samma kort i min Z6 II även där utan några problem. Ingen mening att köpa dyrare kort än vad kameran kräver och man själv behöver.
Så tänker jag också som en sann smålänning. Tack! :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har 2st som har USB 3.1 Gen 1 gränssnitt. En är snabb och en är långsam. Den långsamma är en ICY BOX med div portar och kortläsare.
Den som är snabb står det SD XC II på. Är en Sony läsare.

Men jag har även en USB 3.0 som är snabb, en Lexar Professional.

USB 3.X är bara kommunikationen mellan kortläsaren och datorn, det säger som ztenlund skrev inget om hur snabb kortläsaren i sig är.

Man kan lite jämföra det med att någon frågar hur snabb din bil är och svaret blir jag kör på tyska autobahn med plattan i golvet. Vilket man kan göra både med en Trabant och en Königsegg.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
På min D750 som jag körde i många år förde jag över bilderna med sladd från kameran till datorn, det funkade på den tiden och borde väl funka även idag? 😉
Gör man det kan man vara säker på att det går ganska långsamt eftersom kameran bara har USB 2.0. Man kan inte heller köra kameran som en riktig lagringsenhet, utan enbart via PTP/MTP.
 

alf109

Aktiv medlem
Gör man det kan man vara säker på att det går ganska långsamt eftersom kameran bara har USB 2.0. Man kan inte heller köra kameran som en riktig lagringsenhet, utan enbart via PTP/MTP.
Frågan är väl hur bråttom man har. För mig har detta aldrig varit ett problem, har aldrig haft så bråttom att överföringen från kameran till datorn i relation till att ta bilderna och senare gå igenom dem varit något avgörande för mig.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Frågan är väl hur bråttom man har. För mig har detta aldrig varit ett problem, har aldrig haft så bråttom att överföringen från kameran i relation till att ta bilderna och senare gå igenom den varit något avgörande för mig.
Diskussionen handlar ju om olika hastigheter och att använda kameran som kortläsare är i princip det långsammaste man kan göra i det här fallet. I praktiken brukar man inte få ut mer än ca 20 MB/s över USB 2.0. Det är rätt långt under även vad ett vettigt UHS-I-kort klarar även utan speciallösningar som SanDisks "QuickFlow".
 

Falumas

Aktiv medlem
Med min långsamma kortläsare tar det nästan 1tim att tömma ett kort och jag har ibland 7st. Med snabb kortläsare tömmer jag alla 7 på en timme. Så det är oftast skillnad mellan att kunna börja samma kväll eller att börja nästa kväll för en gång i timmen skall man byta kort på den långsamma.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Med min långsamma kortläsare tar det nästan 1tim att tömma ett kort och jag har ibland 7st. Med snabb kortläsare tömmer jag alla 7 på en timme. Så det är oftast skillnad mellan att kunna börja samma kväll eller att börja nästa kväll för en gång i timmen skall man byta kort på den långsamma.
Jo, men då har du väl filmat, vilket snabbt brukar bli helt andra datamängder än stillbild med en D750. Den har ju inte hög upplösning /med dagens mått mätt) och serietagningen är inte heller som de senaste fartfantomerna som kör 20-30 bilder/sekund i råformat (eller mer i enstaka fall).

För de flesta är nog UHS-I ihop med en vettig kortläsare en nivå som är rimlig, men det går förstås att få ihop mycket data även med en D750 om man anstränger sig. Men där har du balansen mellan UHS-I, som går att läsa snabbare ihop med rätt kortläsare, och de rejält mycket dyrare UHS-II. Jag tror att min SanDisk klarar det, men jag har inget kort att testa med tyvärr, dvs de UHS-I jag har är av den normala varianten utan extra special.

Jag har allt från sega SD som får moderna kameror att gå i ultrarapid via halvsnabbt och snabbt CF och SD till snabba CFexpress, så det är ingen dogmatik i detta. Mer att försöka hitta/illustrera vad som kan vara en rimlig nivå i det här fallet, om man inte bara vill kasta så mycket pengar som möjligt på "problemet". Det är alltid upp till den som ska betala...

Mina CFe köpte jag ursprungligen mer som "framtidssäkring" i den mån det går när det var kampanj, dvs skulle jag köpa några skulle de åtminstone vara ordentligt snabba när jag ändå var igång. Och gick de att köpa till någorlunda vettigt pris, i den mån det alls kan vara det, desto bättre. Men glappet mellan dem (även snabba SD UHS-II) och SD UHS-I är ju löjeväckande, men har man en kamera med CFe blir det lite en annan kalkyl om man vill använda den kortplatsen (eller måste om den bara har sådana).
 

Falumas

Aktiv medlem
X timmar med 1bps, dvs timelapse , kan också bli en del. Fast då är det oftast CF-kort för min del.

Men ja, oftast när mina 256GB och 512GB-kort är fulla så är det video.
 

HasseFor

Aktiv medlem
Hej, på min D750 använde jag Kingstons snabbaste UHS-1 kort. Enligt tester var dom minst lika snabba som SanDisk och klart billigare. Under de 7 åren jag hade kameran så hade jag inget korthaveri så kvart fall för mig var Kingston-korten felfria. Du kan kolla den här länken för jämförelser mellan olika kort:
 
ANNONS