Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

b-g

Medlem
Hej !
Jag har just uppgraderat från eos 5d m ii till m iv och då fått 2 kortplatser sd och cf
jag tänker nu uppgradera med några nya kort så jag undrar om det är någon teknisk skillnad på dessa olika
kort typer förutom den fysiska storleken.
tacksam för svar
Med vänlig hälsning, b-g
 

Danne B

Aktiv medlem
Använder både SD och CF och bägge fungerar alldeles utmärkt.
Dock finns det både fördelar och nackdelar med bägge.

SD: Små och snabba. Finns ofta SD-kortplatser i laptops etc.. Minus är de är lätta att tappa bort, men finns att köpa lite var stans.

CF: Bra storlek och snabba. Svårt att tappa bort ett sådant kort och lätta att hantera även om det är kallt ute. Kan vara svåra att få tag på nya, om du inte beställer över nätet.
Var på Åland i förra veckan och hittade en butik som hade 2, 4 och 8GB CF-kort. Själv kör jag normalt inte med mindre än 32GB..

En annan butik ansåg att CF var förpassat till historien, då inga nya kameror använder dem.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Eftersom 5D MKIV inte har stöd för SD UHS-II så är CF-kortet snabbare, förutsatt att du köper ett bra kort.
Om du inte är beroende av snabb serietagning så köp ett av varje och skriv till båda så har du en backup ifall något händer med ett av korten.
 

cardazio

Aktiv medlem
Om du ska flytta kortet till en minneskortläsare gång på gång, så finns risken att du böjer pinnarna i CF-läsaren. CF är snabbare, men jag som använder minneskortläsare tröttnade på att köpa nya läsare och kör nu bara med SD-kortet. Köper man bra läsare med bättre guidning för korten kanske det inte är ett lika stort problem (har aldrig haft samma problem med något kamerahus).
 

b-g

Medlem
Ok tack för svaren jag får väl köpa något sd kort och pröva, cf har jag ju redan.
mvh, b-g
 
ANNONS