Annons

minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

s21

Medlem
Hej!
Ska köpa min första systemkamera om några dagar, och gick till expert för att kolla vad ett minneskort kostar, insåg att det var en ganska stor summa, och tänkte att jag kanske kan köpa över internet mycket billigare. Undrar nu vad en nikon d80 använder för minneskort, då jag tänkte kolla på pricerunner...

Hej!
Ska köpa min första systemkamera om några dagar, och gick till expert för att kolla vad ett minneskort kostar, insåg att det var en ganska stor summa, och tänkte att jag kanske kan köpa över internet mycket billigare. Undrar nu vad en nikon d80 använder för minneskort, då jag tänkte kolla på pricerunner...

Nikon D80 använder SD kort och klara även SDHC-kort. Så det är ganska lätt att hitta kort till överkomliga priser. Finns för under 100-lappen och uppåt på bl.a. Clas Ohlson.

Minneskorten är inte dyra idag. Hellre ett mindre och snabbt kvalitetskort än ett stort noname.
Personligen föredrar jag flera mindre kort. Skulle något gå åt pipsvängen har man inte förlorat allt.
Till min D80 använder jag Sandisk Extreme III 2,0 GB. Det ger 163 bilder i RAW. Kortet kostar ca 200 kr idag.

Tack för svaren! ett 4 Gb kort kostade ca 6 hundra på expert, och jag är inte alls så rik, så jag tänkte att det säkert finns mycket billigare på internet :)
jag satsar nog på ett sandisk extreme III 2 Gb, hittade för 129 inkl frakt :)

Tack för svaren! ett 4 Gb kort kostade ca 6 hundra på expert, och jag är inte alls så rik, så jag tänkte att det säkert finns mycket billigare på internet :)
jag satsar nog på ett sandisk extreme III 2 Gb, hittade för 129 inkl frakt :)

Var fann du 2GB-kortet till det priset?

SD-korten har en liten skjutbar knapp som är ett skrivskydd.
När kortet är fullt sätter jag knappen i skrivskyddsläge och får då visuell information att kortet är använt. Detta för att slippa irritationsmomentet att man stoppar ett fullt kort i kameran igen. Jag brukar ha 3-4 kort med mig under mina fototurer.

//Martin

Jag köpte ett Transcend, funkar klockrent. Hade inga betänkligheter med att köpa "ful-kort", hade ett i min gamla kamera som oxå funkade hur bra som helst..

Inte upplevt nåt negativt på över 1 år..

Jag köpte ett Transcend, funkar klockrent. Hade inga betänkligheter med att köpa "ful-kort", hade ett för i min gamla kamera som ocå funkade hur bra som helst..

Inte upplevt nåt negativt på över 1 år..

jaha! :) ska åka utomlands snart, det kan vara ett alternativ då alltså?

http://www.katshing.se/

där köpte jag mitt.. (compact flash)

Ett tips är väl att pröva det hemma först nån vecka, innan du tar med det på resan. Jag vet inte hur det varit för andra som köpt kortet, men mitt funkar kanon...

/T

Senast ändrad:
jaha, hur funkade det? var det ett märkeskort eller så? har läst trådar om folk som också köpt billiga 8 gb mineskort, och som vart missnöjda.

Jag köpte ett kingston på Clas olsson för typ 250 spänn funkar hur bra som helst. Jag vet inte hur folk använder en D80 om de inte får skrivhastigheten att räcka med vanliga SD-kort men det kanske bara är jag som inte tar RAW-sekvenser...

/ Niklas

Lite som me allt annat man får va man betalar.. Men det finns många tester hur korten fungerar i praktiken..det brukar skilja VÄLDIGT mycke från teorin.

Ja köpte ett Transcend 8gb 300x udma kort.. Bättre fanns inte då..det kostade runt 800kr.. va d värt det? Ja! . Då slipper man byta för köper du 4st 2gb kort så är du ändå nästan uppe i den summan plus att du antagligen inte får samma kvalité. Sen vet ja ju inte om du behöver den hastigheten men ja kan inte se nåt negativt me att ha ett i praktiken bevisat snabbt minne.

Annars är det bara att kolla pricerunner,prisjakt osv osv.. om du inte vill köpa på ebay eller nån direktimport från asien.. då kan du säkert komma undan billigare.. Men tänk på att det är dina bilder som skall sparas därpå.. många av dom kanske inte går att ta igen!

ANNONS