Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 100-300 Af APO-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

pl_Johan

Aktiv medlem
Hej!

Har ett Minolta 100-300 f/4,5-5,6 APO-objektiv. Jag vet inte varför jag inte reflekterade över att jag inte fick någon bruksanvisning med när jag köpte det, men så är fallet nu...

På sidan sitter det en liten rund knapp som måste ha med skärpeinställningen att göra, frågan är hur?

Kan någon förklara för mig hur denna knapp fungerar så hade jag vait jätteglad; man vill ju kunna utnyttja sina saker till fullo...

/Johan Schmitz

Förhoppningsvis finns det någon som har det här objektivet. I väntan på att denne "någon" skall svara så har jag saxat vad som står på Minoltas hemsida:

"The focus-hold button allows for stopping AF drive and releasing the shutter at the desired position. The button can also be customized to provide different functions such as continuous autofocus or central sensor selection, when the lens is attached to a camera body with Custom Functions."

Olle

Hej Johan!

jag har ett 80-200 APO G-objektiv, som också det har en knapp på sidan, Troligtvis har den samma funktion som på din glugg.

Du låser autofocusen med den, dvs om du vill ha focus på ett ställe i bilden och sedan "komponera om" bilden, dvs flytta kameran.

Jag använder den knappen ganska ofta, och är väldigt glad över att den sitter där!

/Micke

ANNONS