Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1 eller Z2 eller annan??

Produkter
(logga in för att koppla)

m_junken

Aktiv medlem
Har kollat runt en del på nätet efter digitalkamera och skulle jag vilja ha en digital system men pengarna ska räcka til annat oxå......
Har kollat på Minolta A1, modellen och funktionerna tilltalar mig väldigt mycke men efter att ha läst endel här på forumet blir man fundersam på bildkvalitén. Jag är en amatör som nu har en hyfsat enkel systemkamera men vill ha en digital.

Har förstått att det blir en del brus i bilderna frågan är hur mycke det märks jag är ju som sagt inte proffs och vill inte lägga mer än ca 6000:-

Fråga 2: Vilken ska man välja av Z2 eller A1 ur mest för pengarna synpunkt.

A1 skulle jag välja framför Z2 alla gånger..det är en bättre kamera på ALLA sätt.
Det blir inte ens särskilt mycket dyrare med A1 då den använder sig av betydligt billigare minnesmedia.

Hur är det med bruset är det väldigt tydligt????

Känner att den är klockren för mig men är som sagt lite orolig för bruset.

Jag har i och för sig aldrig testat Z2 men jag skulle tro att du får betydligt mer kamera för pengarna om du köper en A1, det skiljer inte mer än ca 2500kr mellan kamerorna.
Visst blir det betydligt mycket mer brus än en digital systemkamera men jag tycker ändå att A1'an definitivt ger riktigt bra bilder för en kamera i den prisklassen. Bruset kan man ändå lätt få bort med NeatImage.

Och Kim har ju en väldigt bra poäng där med priset på minnesmedia.

Jag lägga upp några bilder från min A1. Jag ställer mig undrande om det skall vara så mycket brus i en så dyr kamera. Än har jag inte lyckats göra en jämnförelse mellan oika märken och modeller men efter tittat på äldre bilder från andra äldre kamror och billigar modeller så tycker jag att A1 bode vara lite bättre. De äldre kamrona har ingen noise reduction som A1 har och trots A1 har denna funktion blir bilderna brusiga enligt mig.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/LensCapTest_Minolta_A1.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/brus.jpg

P.S Bilderna blev komprimerade. Linstesten ganska hårt 50% och 10% då jag inte kunde lägga upp PNG filer.

ANNONS
Götaplatsens Foto