Annons

Minolta A1 och fokus prestanda

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Prata med en kille på fotoaffären som varit på releaseparty hos minolta och som testat A1.

Ha tyckte väl att den förvisso var snabbare men konstaterade att det inte var särskilt mycket att skryta med för någon som är van med analoga kamerors AF. Han tyckte dessutom inte att den var så mycket snabbare och säkerheten hos AF:en var svår att bedömma under de omständigheter som han testade.

Jag tolkade det som att det inte var någon dramatisk skillnad och tveksamt om det skulle vara värt att uppgradera från 7i/7hi. Mera om man har en mindre modell och vill åt det optiska zoomomfånget.

Mvh
Maverick
 

KGS

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Ha tyckte väl att den förvisso var snabbare men konstaterade att det inte var särskilt mycket att skryta med för någon som är van med analoga kamerors AF. Han tyckte dessutom inte att den var så mycket snabbare och säkerheten hos AF:en var svår att bedömma under de omständigheter som han testade.
Hur sent på kvällen testade han? hökaren på hörnet (som förmodligen var på samma releaseparty) påstår att den är väldigt mycket snabbare än 7Hi men inte riktigt som en 10D... o jag lät påskina att det är en A1 eller 300D han skulle få sälja beroende på... men han kanske hoppades få sälja en A1 den här veckan o en uppgradering till 300D veckan efter...

Å andra sidan e väl AS ett starkt skäl att uppgradera också...
 

KGS

Aktiv medlem
Rolf Kronberg

på Cyberphoto skriver så här i ett mail till mej angående autofokusen...

"Hej igen

Den är snabb, den ligger helt klart i samma klass som DSLR kamerorna.


Med vänlig hälsning

Rolf"

Moooooaaaaahahahaha... skicka den då!! svarar jag! En enastående optik som täcker 94,43% av mitt behov, en motivföljande autofokus i klass med DSLR, bildstabilisering, svart som synden... den kommer att duga åt mej ett år...
 

matti

Aktiv medlem
Nu har jag oxå beställt en!!!

Japp, det blev en A1:a för min del. Fick sålt min gamla Olympus 3020Z (och även min ännu äldre analoga Nikon FA m gluggar å allt).

Nu är klivet taget till enbart digitalt!

Jag hittade A1:an för 10931kr på pricerunner (svensksåld). Rätt prisvärt tyckte jag :))). Nu måste jag uppgradera mitt medlemskap här så man kan lägga ut lite fina höstbilder för kommentarer ;-)

mvh / Matti
 

KGS

Aktiv medlem
Efter att ha umgåtts med min en vecka, natt som dag, så är jag rätt säker på att du inte kommer att bli besviken... du har gjort ett bra val. Själv har jag inte hittat nåt annat jag vill ha för pengarna, det tar nog en månad eller två till *s*

/kg som vallat Aette i huvudstaden idag...
 

Maverick

Aktiv medlem
Re: Rolf Kronberg

KGS skrev:
på Cyberphoto skriver så här i ett mail till mej angående autofokusen...

"Hej igen

Den är snabb, den ligger helt klart i samma klass som DSLR kamerorna.


Med vänlig hälsning

Rolf"

En DSLR utan autofokus i så fall...

/Maverick
 

KGS

Aktiv medlem
Re: Re: Rolf Kronberg

Maverick skrev:
En DSLR utan autofokus i så fall...

/Maverick
Den 300D som jag klämde på häromdagen kändes inte snabbare... måhända går det att mäta upp en tidsskillnad, men känns den inte så finns den inte. AF´én på A1 är fullt tillräckligt snabb, har du mer bråttom får du filma istället...

däremot händer det att den missar ibland, men det är nog mest en fråga om att lära sej vilken typ av fokusering man ska välja i olika situationer. Vad gäller övriga egenskaper är AF´en på A1 mer utvecklad än budgetmodellen 300D och förmodligen även 10D...

Men snart kommer Nikons folk DSLR, då ska du få se att de lärt sej saker *S*
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag har oxå klämt på båda och jag håller inte med dig. Jag upplevde fokusen som både långsammare och mer osäker än 300D. Enligt vad jag har hört så beror hastigheten väldigt mycket på vad för objektiv som sitter på Canon-maskinerna.

/Maverick
 

KGS

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Enligt vad jag har hört så beror hastigheten väldigt mycket på vad för objektiv som sitter på Canon-maskinerna.
Den jag klämde på hade paketobjektivet monterat... o motivföljande autofokus vill jag aldrig mer vara utan. Det är så himla kul att se krysset förfölja en blon... eh, hund i sökaren... t ex...
 

.Z.

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Jag upplevde fokusen som både långsammare och mer osäker än 300D. /Maverick
Tveklöst så är det så, 300D är snabbare än A1. Det man måste tänka på är att när man som i A1 kommit upp i så pass snabb AF som man gjort så känns skillnaderna inte så mycket.

Jag har tagit ca 70-80 bilder med A1 samt ca 50 med 300D & kan även säga att 300D är säkrare i AF. Självfallet så måste man använda kamerorna mer för att kunna göra en riktig bedömning men jag tror att det då skulle falla till 300D:s fördel.

Detta är så vitt jag kan förstå inte så konstigt med tanke på tekniken som används i de båda & jag är mycket imponerad över hur Minolta lyckats snabba upp AF i A1, den är mycket kompetent & räcker för dom flesta.

Larsa
 
ANNONS