Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta DiMage-serien

Produkter
(logga in för att koppla)
Da´Russian Stallion skrev:
Vet inte om jag håller med dig om det där med dörrstopp. Man kan allt ta bra rörelsebilder om man trixar lite, man kan ju tex låsa MF och trycka av när ombjektet rör sig förbi den punkten. Vad gäller AF tycker jag den som är på 7hi verklar klart snabbare än den som är på 7:an (som en kompis har). Dom enda nackdelarna jag ser just nu är som sagt AF i mörka omgivingar (sitter och leker lite på mitt rumm), och att bilderna är lite brusiga, men det fixar man lätt med Neat Image. Men kameran slår ju andra kameror som man kan köpa för 5000kr med hästlängder. Älskar redan min kamera :D, ser proffsig ut för att den e svart oxå ;)

Grattis! Som du skriver så går det alldeles utmärkt att fota action med förinställning av skärpa. Jag ska erkänna att när jag körde EOS 10 (analog) så förinställde jag alltid skärpan när jag fotade skidåkning (bla elitlängskidåkning).

Jag ville komponera bilden optimalt & då räckte inte AF-punkerna till för att köra AF, ville ju inte alltid ha motivet i mitten där punkterna befann sig...

Som jag ser det så är Minolta A1:s målsökande AF-system optimalt, på A1 så grejar det ledigt en cyklist i måttlig fart, detta över hela bilden.

Detta system i kombination med en DSLR-snabb AF är min dröm, A1:s AF är mycket bra för klassen men har inget att hämta mot en bra DSLR.

/Larsa

instämmer förstås i gratulationerna, innan ryktet om A1 blev riktigt starkt var jag på g att bjuda tio lax för en 7Hi så fem e väl ett mycket bra pris så här några månader senare. Dessutom är den mycket snyggare än övriga sjuor. Och sport är inget problem, förinställ skärpan på höjdhoppsribban eller mållinjen o skjut 7 bilder på en sekund så lär du väl kunna välja o vraka sen!

varför det? en vanlig microdrive o ett par uppsättningar extra AA så klarar han sej länge... 300 bilder per uppsättning AA är inget ovanligt med en sjua, och en 7Hi ska vara ännu snålare på ström.

Man kan givetvis se nackdelar med den lilla sensorn som finns på exempelvis 7i/7Hi,exempelvis brus och skärpedjupet, men bildkvalitetsmässigt tycker jag både 7i/7Hi står sig mycket bra jämfört med 6MP DSLR:er. Man skall ju väga in att 300D/D70 faktiskt är det dubbla priset.

förmodligen drar det iväg mycket längre än så... men nu är det väl fler pixlar än 6 mega som krävs för att nån ska lätta på plånboken o köpa en DSLR, varenda kompakt ståtar snart med 8. Under det är det väl närmast mobiltelefoner som gäller ;-)

KGS skrev:
varför det? en vanlig microdrive o ett par uppsättningar extra AA så klarar han sej länge... 300 bilder per uppsättning AA är inget ovanligt med en sjua, och en 7Hi ska vara ännu snålare på ström.

Ju, förutsatt att den är på minst 1 Gig. om du använder högsta upplösningen.

Angående batterier, så är det väldigt viktig att man använder en BRA laddare och inte den som följer Dimage paketet. 300 bilder är inte omöjligt med några 2300mAh batterier och det borde t.o.m. räcka längre än det om man är sparsam med blixten.

Fick med ett par Kodak 1850mha tillsammans med en snabbladdare från GP, det verkar fungera rätt så bra. Har haft lcd:n på i typ 30 minuter och indikatorn visar fortfarande på fullt batteri. En upsättning till så ska det nog gå att klara sig. Annars finns det väl batterigrepp till 7hi?

Vilka är dom prisvärdaste AA batterierna?

Fick med ett par Kodak 1850mha tillsammans med en snabbladdare från GP, det verkar fungera rätt så bra. Har haft lcd:n på i typ 30 minuter och indikatorn visar fortfarande på fullt batteri. En upsättning till så ska det nog gå att klara sig. Annars finns det väl batterigrepp till 7hi?

Nej, det finns ej batterigrepp till 7Hi men derämot till Aette...

Här har du AA batterier som är prisvärda :

http://www.jula.se/item_info.asp?id...043¤15044¤15917¤16253¤16257¤16258¤16655¤16656

Hustomten skrev:
men bildkvalitetsmässigt tycker jag både 7i/7Hi står sig mycket bra jämfört med 6MP DSLR:er. Man skall ju väga in att 300D/D70 faktiskt är det dubbla priset.

Jag tycker de suger rätt hårt vid en jämförelse.

Passar inte det batterigreppet som finns till A1:an till 7hi? hadde för mig de :S

Aette använder anpassad Li-Ion batterier och det sitter i handgreppen medan 7Hi använder 4X AA eller R6 batterier som sitter under LCDn.

OKej, de va ju synd =(
Men de får väl bli att köpa 8st 2300mha batterier, borde räcka tycker man ...

Räcker mycket långt vid sommartemperaturer, är man däremot ute i minus 10 eller kallare så går det undan. Då gäller det att hålla extrabatterierna varma innanför jackan...

Fick med ett par Kodak 1850mha tillsammans med en snabbladdare från GP, det verkar fungera rätt så bra.

------

Grattis! Kodakbatterierna hör till det bästa du kan få tag i. Jag har provat många, både dyra och mycket billiga, Kodakbatterierna hör till de billigare och definitivt de bästa! De finns i 2100 mAh och 1850 mAh, båda typerna är bra. De säljs i Kodak Express butikerna.

/kg som testat många batterier

ANNONS
Götaplatsens Foto