.Z.
Aktiv medlem
Da´Russian Stallion skrev:
Vet inte om jag håller med dig om det där med dörrstopp. Man kan allt ta bra rörelsebilder om man trixar lite, man kan ju tex låsa MF och trycka av när ombjektet rör sig förbi den punkten. Vad gäller AF tycker jag den som är på 7hi verklar klart snabbare än den som är på 7:an (som en kompis har). Dom enda nackdelarna jag ser just nu är som sagt AF i mörka omgivingar (sitter och leker lite på mitt rumm), och att bilderna är lite brusiga, men det fixar man lätt med Neat Image. Men kameran slår ju andra kameror som man kan köpa för 5000kr med hästlängder. Älskar redan min kamera, ser proffsig ut för att den e svart oxå
![]()
Grattis! Som du skriver så går det alldeles utmärkt att fota action med förinställning av skärpa. Jag ska erkänna att när jag körde EOS 10 (analog) så förinställde jag alltid skärpan när jag fotade skidåkning (bla elitlängskidåkning).
Jag ville komponera bilden optimalt & då räckte inte AF-punkerna till för att köra AF, ville ju inte alltid ha motivet i mitten där punkterna befann sig...
Som jag ser det så är Minolta A1:s målsökande AF-system optimalt, på A1 så grejar det ledigt en cyklist i måttlig fart, detta över hela bilden.
Detta system i kombination med en DSLR-snabb AF är min dröm, A1:s AF är mycket bra för klassen men har inget att hämta mot en bra DSLR.
/Larsa