Annons

Minolta Dynax 4 eller 404 si?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrissie

Medlem
Jag är stolt ägare av en Minolta Dynax 404 si, som det finns många möjligheter med. Jag undrar dock vad det är för skillnad mellan den och Minolta Dynax 4 eller för den delen skillnaden mellan Minolta 5 och 505si? Finns det tilläggsfunktioner eller tvärtom, är det en förenklad variant?
Har någon personliga erfarenheter av 404si?
 
Jag har oxå en 404, jag har för mig att dynax-kamerorna (4 o 5) är lite modernare med tex bättre sökare samt fler finesser, tex så har dynax 5 fler autofokuspunkter, manuellt valbara, det finns oxå en funktion för ögonaktiverad autofokus med sensorer för hand och öga som aktiverar autofokusen direkt när man lyfter kameran till ögat. Snabbare autofokus samt 3 bild/sek filmframmatning finns också på 5'an, till skillnad mot 404 som har 1 bild/sek. 5'an har ju objektivfattning i metall, viktigt om man skiftar objektiv då o då.

MVH Rolle
Broschyr Dynax5
Användarmanual Dynax5
 
Visst ja...

Dynax 5 har ju skärpedjupskontroll, glömde det. Å 1/4000 som snabbaste slutartid. Samt betydligt billigare batteripack om man behöver sånt, (om man fotar mycket).

MVH Rolle
 
Tack för svaret. Vad tycker du om din 404 si?
Så Minolta skapade först 404 si och sedan 4? Har jag uppfattat det rätt?
 
Ja, Minolta skyltar ju inte längre med 404, http://www.minoltaeurope.com/pe/slr/slr.html men de går förmodligen att hitta hos många återförsäljare. Så det verkar som om 4'an är en utveckling av 404'an o 5'an likaså av 505.

Jag funderar själv på att skaffa 5'an, den är billig och har många användbara funktioner som normalt inte finns i den prisklassen.

MVH Rolle
 
404:an går att köpa hos Onoff eller om det var Siba eller möjligen El-giganten, minns inte för butikerna ligger i vägg i vägg i min by. Priset var mycket lågt, jämfört med efterföljaren Dynax 4. Jämfört med min Canon Eos1000F, med endast en fokuspunkt (fast jag har inte fattat varför det ska vara flera, går ju att vrida kameran efter att ha låst) är den förmodligen en rejäl överkurs.
 
Ja, nu börjar jag komma ut på hal is, nybörjare själv vad gäller autofokuskameror, men vad jag förstått av broschyren så kan kameran (Dynax 5)på nåt sätt själv skifta autofokuspunkt vid serietagningar, man måste alltså inte ha ha motivet exakt i mitten om man fotar ett motiv som rör sig och samtidigt ändrar position i sökaren. Sen om man har nytta av det eller ej, tja, jag har det nog inte än iaf, kanske om man byter intresseområde som att fota sport tex. där man kanske oftare använder serietagningar.

MVH Rolle
 
Tack för ditt svar. Du får gärna återkomma med dina personliga erfarenheter av 5:an när du köper den!! Har själv varit i dessa tanker, men fundera istället på att investera i ett bättre objektiv och lite filter.
 
Minolta Dynax 5

Då jag själv är lycklig ägare av en Minolta Dynax 5 tänkte jag skriva mina reflektioner över kameran. Till att börja med ja jag är glad nybörjare så mina behov och krav kanske är annorlunda än proffsens. Men icke desto mindre tycker jag mig redan ha sett ett par oerhört positiva saker med kameran. För det första den är oerhört lätt och smidig att hantera. Knappar och menyer är oerhört lätta att förstå sig på. För det andra är focuseringen blixtrande snabb och ögonaktivering är fullkommligt lysande. Ta tag i kameran och sätt den till ögat och vipps har du kanon focus. För det tredje kvaliten på bilderna kameran tar även i svåra ljusförhållanden är rent av häpnadsväckande bra.

Känns lite som kameran växer för var dag du använder den. Sedan får alla Nikon och Canon råfreak här ute ursäkta. Dynaxen är verkligen prisvärd och du får oerhört mycket kamera för pengarna ! I sista nummret av tidningen Foto blev den om jag inte missminner mig utnämd till solklar vinnare och bästa köp i sin klass. Dynaxen smiskade sina konkurenter på fingrarna i alla avseenden. :) Så jag tror nog ni som tittar på ny kamera glatt kan titta åt Minolta hållet. Även om det är fel märke för vissa...

Jaja mina små tankar och funderingar. Ta det för vad det är. Är verkligen inget proff utan bara en glad amatör ! Men det kanske duger ialla fall ;-)

//Håkan
 
Tack, Håkan!
Är själv inget proffs utan blir mest förvånad över hur bra eller dåliga mina bilder blir. Jag vet att jag inte vet hur de kommer att se ut, om vi säger så.
Du har helt rätt ang Foto:s test: Minolta Dynax 5 sopade banan. Det finns eller fanns en diskussion med detta ang priset/värdet på fotosidan där många nog erkände att Minoltan är just en bra startkamera. Minolta är nog ett ovanligare (inte ovanligt) märke bland fotosidans medlemmar, iaf om man tittar i deras kameraväskor och Minoltas Dynax 404si är nästintill omöjlig att finna, förutom en frände här ovan.
Trevligt att finna likasinnade.
 
Gör en värsting kamera dig till bra fotograf ?

Det är nog så att människan i alla tider jagat efter att vara värst. Se dig omkring i vårt samhälle så ser du det överallt. Även här ute på Fotosidan syns det tydligt. Bara för du har en värsting Canon D10 eller vad det nu heter för något. Garanterar det att du tar bättre bilder ? Tja rent tekniskt underlättar det säkert.

Men är inte bilder bra mycket mer än bara just teknik ? För mig är kameran blott ett verktyg. Likt läkaren har ett stetoskop, snickaren har sin hammare. Så har jag som fotograf en kamera.

Heter kameran sedan Minolta 404 eller Dynax 5 eller Canon XX eller Nikon YY vad spelar det för roll ? Fotografering är så oerhört mycket mer än bara teknik. Färg och form, komposition mm mm i all oändliga. Tekniken är EN del av det hela.

Sätt en simpel liten nybörjar kamera i händerna på en erkännt duktig proffs fotograf som jobbat många år. Jag lovar han/hon kan ta tio gånger bättre bilder än balla "Ture" som inte har en susning om fotografering. Men han har ändå köpt sig en värsting Canon/Nikon. En kamera som är så oerhört kompetent att det är som att skjuta mygg med atombomb. Men Ture han lyssnar inte på det örat. För det gäller i alla lägen att vara just värst.

Nej Catharina E fortsätt du fotografera med din fina kamera så länge det känns bra. Lyssna inte på alla som hånar dig för du har fel märke och gud vet vad. Så länge du trivs och känner du utvecklas med ditt verktyg kör ditt eget reace :)

Mvh

//Håkan, Glad Minolta ägare
 
ANNONS