Annons

Minolta Dynax 5

Produkter
(logga in för att koppla)

samuel

Medlem
Hejsan hejsan!

Jag är i köpartagen och är ute oh letar kamera för fullt. Jag har fått tag i ett paketpris innehållande en Minolta Dynax 5 med ett 28-80 mm objektiv plus ett Minolta 70-300 tele. För detta ska jag få ge 6000:- Är detta ett bra pris? Och framför allt... är det en kamera att satsa på? Det är min första systemkamera men jag vill ha lite att röra mig med. Finns det någon mer prisvärd kamera i den prisklassen. Svara gärna!

Vänliga hälsningar Samuel
 
Nä det är inte ett särskilt bra pris. Visst är det bättre än att köpa alt löst men det är knappt. Jag kollade hos min fotohandlare på Dynax 5 och jag skulle få ge drygt 4000:- tror jag det var. Nu minns jag inte vad det satt för objektiv men antagligen samma som du beskriver. Den stora zoomen kostar knappt 2000:- att köpa löst. Så som du ser är det inte ett jättekap.

Mvh
Maverick
 
Hej Samuel
Jag har haft förmånen att prova en Dynax 5 lite och det verkar vara en mycket prisvärd kamera med (mer än) tillräckligt med funktioner, många som bara fanns på de allra dyraste kamerorna för några år sedan. Dessuton känns kameran mer gedigen än föregående modell dynax 505 si.
Lycka till!
 
Hur länge skulle jag då behöva vänta? För att kunna få tag på det för 5000:- alltså.
 
Svårt att säga men närmare sommaren minst skulle jag tro. Jag har sett liknande paket för 4995:-. Det beror väl lite på när kjedjorna typ expert och andra anser att det dags att köra en kampanj.

Så beroende på ekonomi så vänta eller köp hos SP.

Det kan ju vara värt att titta lite på begagnade prylar. De gluggarna som är aktuella brukar vara ganska lätta att få tag på begagnat. Då kan du spara några hundralappar till, eller komplettera med en blixt istället för telezoomen. Det är sällan lönt att köpa enbart kamerahusen i den här prisklassen.

Mvh
Maverick
 
Expert brukar dock trycka på sigmas gluggar i deras paket...(kan ha att göra med att de är generalagent för sigma kanske ;))
 
Same...same..but diffrent..

Om du förstår...?

Alltså namnet som skiljer sig....

Visst orginal är bra....men det går lika bra med selleri..
 
Jag skulle inte välja Sigma framför Minolta. Det tyckte heller inte tidningen "Foto" när jag tog kontakt med dem angående ett sådant val. I mitt fall så var priset detsamma men Sigman hade ett stegs större bländare. Men Foto tyckte inte att det var använtbart så det var bättre att köpa Minolta orginal, vilket jag också gjorde. Helnöjd med det objektivet som är mellan konsumentglugg och proffsglugg.

Förövrigt så har min fotohandlare en Dynax 5, med 28-80mm för 3995:- Tror inte att det är särskilt mycket kampanjpris över det ens. Som jag sa tidigare kostar telet knappt 2000:-. Så om någon handlare försökt slå i dig att det är ett kanonpris så försöker antingen lura dig eller också vet han inte vad han pratar om.

Mvh
Maverick
 
ok... fast nu var det ¨å att han faktiskt slängde med en väska, en film + framkallning och 1 års allriskförsäkring... glömde nämna det i det första inlägget
 
Varför köpa 28/80 objektivet?

http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=13021

Här finns ett paket med minoltas 28/105 för 4495:- inklusive motsolsskydd. Enbart detta objektiv kostar normalt 4100:- så man kan ju säga att du får huset i princip på köpet. Har nyligen köpt det själv och är mycket nöjd. Det är klart, ska du ha 70/300 också blir det ju 6500:- + 90:- frakt, alltså lite dyrare än 6000kr men det kan det ju vara värt. 28/105 är ju ett bättre objektiv än 28/80. Nämnvärt bättre.

MVH
Jonathan
 
Maverick skrev:
Det beror väl lite på när kjedjorna typ expert och andra anser att det dags att köra en kampanj.

I och med att Scandinavian Photo i regel har lägre normalpris än expert har kampanjpris torde väl det knappast spela någon större roll. ;)

Vill också tillägga att du förmodligen inte hittar bättre kamerahus i den här prisklassen. Vad jag lärt mig spelar objektivet större roll...
MVH
Jonathan
 
Ännu ett tillägg. Du bör kanske tänka på att det inte går att använda infraröd film i Dynax 5.
 
Hej,

Ville bara instämma med Jonathan Olsson i att en Dynax 5 med Minoltas 28-105mm optik inte går att få billigare än 4500 på Scandinavian Photo, samt att det du får är det bästa (vad jag har hört) i den här prisklassen.

Om du undrar hur det är att köpa från en internetbutik så kan jag bara meddela att Scandinavian Photo är den bästa jag köpt från så här långt (har vart på internet i 8 år). Ypperlig kundservice, bra priser och snabb leverans (tog 1 dag från att den skickades till jag hade den i handen :)

Objektivet inger stor kvalitetskänsla, men är kanske lite väl tungt ibland. Men musklerna växer väl med tiden :)
 
ANNONS