Annons

Minolta MD Macro 50 mm - Bra objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lalan

Medlem
Hej!

Söker macroobjektiv till min konica minolta dynax 7d. Har fått span på ett Minolta MD Macro 50 mm och undrar om det är bra? Passar det minoltas digitala hus?

Eller är det någon som har tips på något annat? Har sony nya grejer man ska vänta på? (blir väl svindyrt...)

Mvh - harald

Objektivet är ypperligt men passar inte på autofocuskameror utan en speciell adapter.

Det finns massor av macroobjektiv som är bra. Förutom Minoltas 50mm, 100mm och 200mm finns Tamrons 90mm och 180mm samt Sigmas motsvarigheter 70mm, 105mm, 150mm och 180mm.

För enkelhetens skull så är nog autofocusobjektiven att föredra till Dynax 5D och 7D samt Sonys Alpha. Det kan vara svårt att hitta adaptern Minolta AF kamera till manuella objektiv. Med den får du dessutom ingen autofocus vilket kanske inte är så viktigt eftersom man (åtminstonne jag) mest använder manuell focus vid macro.

Michael Johansson skrev:
För enkelhetens skull så är nog autofocusobjektiven att föredra till Dynax 5D och 7D samt Sonys Alpha. Det kan vara svårt att hitta adaptern Minolta AF kamera till manuella objektiv. Med den får du dessutom ingen autofocus vilket kanske inte är så viktigt eftersom man (åtminstonne jag) mest använder manuell focus vid macro.
Dessutom ger adaptern 1.2x förstoring och sämre kvalitet pga den extra linsen, så ett MAF 50mm/2.8 macro är nog helt klart att föredra.

Men det lär vara möjligt att ta bort linssystemet. Då går det visserligen inte att fokusera på oändligt men det gör kanske inte så mycket vid macrofoto. Snarare tvärtom eftersom adaptern blir som en mycket kort mellanring vilket borde ge en aning större förstoring.

Men ett autofokusmacro är naturligtvis att föredra.

Michael Johansson skrev:
Men det lär vara möjligt att ta bort linssystemet. Då går det visserligen inte att fokusera på oändligt men det gör kanske inte så mycket vid macrofoto. Snarare tvärtom eftersom adaptern blir som en mycket kort mellanring vilket borde ge en aning större förstoring.

Men ett autofokusmacro är naturligtvis att föredra.
Nja, det är inte säkert, inte utan att förstöra den iaf. Tänkte försöka bygga om en gamma TC till en mellanring en gång, det var bara o glömma, glaset satt fast i en stor del av konvertern, enda sättet o få bort det hade varit att ta sönder det.
Men ska man bara använda adaptern till macro så går det väl.

Tack för bra kommentarer!

Var ska man leta efter objektiv då? Har kollat blocket och tradera men inte hittat något vettigt. Vad tycker ni man ska lägga på ett hyfsat macro?

Hur vet man om objektivfattningen funkar på 7D då? Vad heter den nya fattningen?

mvh - Harald

Lalan skrev:
Tack för bra kommentarer!

Var ska man leta efter objektiv då? Har kollat blocket och tradera men inte hittat något vettigt.

mvh - Harald

Sök på eBay. Jag har själv köpt några Minolta-objektiv därifrån. eBay-Tyskland brukar ha det största utbudet.

Torbjörn

pic-tor skrev:
Sök på eBay. Jag har själv köpt några Minolta-objektiv därifrån. eBay-Tyskland brukar ha det största utbudet.

Torbjörn
Japp, ebay.de och Ebay.co.uk brukar jag kolla ibland, USA är jobbigt att köpa ifrån pga tull o moms.
ska du köpa på blocket måste du vara snabb, när det kommer upp bra grejer där är de borta efter 30 sekunder.

En mycket populär macroglugg oavsett kameramärke är Tamron 90/2.8, den är inte särskilt dyr heller, tror den kostar 4-5kkr ny.

Tamron 90mm är äckligt skarpt och bra känsla i manuella fokuseringen. AF är långsam som få på Makro så jag fokuserar i princip alltid manuellt. Enda problemet jag haft med det objektivet är att det kan lura kameran till att överexponera en hel del vid vissa motiv men det lär man sig kontrollera ganska lätt. KÖP! =D

ANNONS
Götaplatsens Foto