Annons

Minolta Program 4000 AF (fråga)

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Hej, det gäller blixten Minolta Program 4000 AF,
har förvisso den ute på tradera, men om jag inte får några bud kanske jag säljer den,
jo - hur som helst:
Går det att använda denna blixt som slavblixt till en Minolta Dynax 5D?
Om ej,
finns det några äldre blixtrar som funkar som slavblixtar eller är det bara (D)-blixtarna som gäller?

Jag är inte 100% säker, men med tanke på att det är en proffsblixt så har den säkerligen en inställning för att vara manuell slav som tänder på annat blixtljus. De gamla funkar däremot INTE trådlöst, dvs med automatik, det gäller även gamla blixtar med stöd för wireless, de nya digitalkamerorna talar ett annat språk än de gamla kamerorna, så de gamla blixtarna fattar inte. Däremot är nya blixtar, (D)-blixtar, tvåspråkiga och kan användas med både gamla och nya kameror.

Hänger inte riktigt med, säg att den har en inställning för att vara manuell slav...funkar den då inte trådlöst? Hur ska den funka då? Via sladd???

christianhylse skrev:
Hänger inte riktigt med, säg att den har en inställning för att vara manuell slav...funkar den då inte trådlöst? Hur ska den funka då? Via sladd???
jag skiljer på slavblixt och trådlös blixt, eftersom det Minolta kallar Wireless innebär trådlöst med ljusmätning. Medans en slavblixt får du ställa styrkan på manuellt.

ANNONS
Götaplatsens Foto