Annons

Minolta Systemkamera Dynax 5, bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thim

Ny medlem
Jag har funderat (och bestämt mig) för att byta upp mig från min kära faders gamla trofasta Nikon f401s och då letat och läst lite om de olika kamerorna och då fastnat för Minolta Dynax 5 lite. Nu är det så att hos scandinavianphoto.se så säljer de ett paket innehållande en Minolta Dynax 5 med 28-80 D och ett 75-300 D optik för 5495:-
Nu så undrar jag om det verkar vara ett bra köp, eller tycker ni att jag borde satsa på något annat?

en mycket prisvärd kamera. har en del avancerade funktioner som är ovanliga i den prisklassen som t ex nedbländningsknapp, 7 AF-punkter mm. jag är mycket nöjd med kameran.

det man man bör tänka på är att den är väldigt liten. något som milolta skryter mycket om, men som jag kan kan tycka är lite irriternade. svårt att komma åt vissa knappar i en del lägen. inte bra om man har stora händer

annars en mycket bra kamera

Hej

Varför överge Nikon?

Själv kör jag iof Canon och 300:an är bra.

Men Canon är säkert lika bra.

Vet inte om det finns adaptrar till de objektiv du ev redan har, men kolla om det finns.

Roine

Varför jag överger Nikon?
Jag tyckte att Minoltan verkade passa mig bättre, iallfall i den prisklassen.
Vill bara påpeka att jag ävern kollade in Canon eos 33 och Nikon F80, men tycker att det är lite väl "allan" att springa runt med en sådan (för mig då lltså), även om jag kan köpa, så vill jag inte, av respekt för de mer meriterade.

nu är du väl fånig! ;-)
Ursäkta, jag menar inget illa.
Men du ska givetvis köpa den kameran som du tycker bäst om, inte köpa efter vad andra tycker osv.
Jag är inte insatt i Nikons kameror i den prisklassen men både Dynax 5 och Eos 30/33 är mycket kompetenta kameror o borde göra dig nöjd o glad.
Köp bara inte det billigaste skräp till objektiv utan offra en liten extra slant på bättre från början.
Sök på alla forumtrådar här så får du massor av info.

Självklart så ska jag ju köpa den kameran jag tycker bäst om, det är det jag gör, jag har varit känt på lite olika kameror, o jag fastnade för Minoltan, liten o gedigen för ett bra pris, + att den har funtioner som räcker länge för mig. Vad som händer sen får framtiden avgöra.

Sen om att bry sig om vad andra tycker, vad andra tycker av mitt val av kamera (även annat också), det rör mig inte i ryggen, köper jag något, så är det för mig själv, inte för någon annan, det är bara det att jag kan inte känna mig bekväm med värstingprylar, iallfall inte när man inte kan hantera dem till fullo...

det som är en fördel med "värstingprylar" är ju att det inte blir utrustningen som begränsar dig i bildskapandet.

Fast å andra sidan kommer du aldrig kunna hantera dessa om du inte har tillgång till dessa.

En av sveriges bästa rallyförare hävdade bestämt att jag skulle kunna köra lika bra som honom om jag hade tillgång till en likadan bil och tränade lika mycket som han.

Poängen är att det är bara onödigt lång omväg att gå vägen via enklare prylar innan de avancerade, det bör undvikas. Nu är det väl oftast en ekonomisk fråga för de flesta, eller att man är osäker på sitt intresse osv.

Det låter på dig som du gillar D5:an så jag tror du kommer bli nöjd med den. Den har fått bra kritik. Köper du något annat kommer du alltid undra hur det hade varit om du hade köpt D5:an. Ungfär som mitt gissel där jag alltid funderar över hur det hade varit om jag köpt Nikon istället för Minolta.

/Maverick

Hej igen

En annan sak jag brukar tipsa och tjata om är att pejla in begagnatmarknaden på bra tillbehör, tex objektiv av lite klass.

Det brukar röka ut en del märken som annars ser perfekta ut.

Men vad gör du den dagen du behöver ett 20mm/1.8 eller 400/4.0? Bildstabilisator etc

Roine

hmmmm, inte bra beslutsångesten klamrar fast sig runt min kropp!
nu har även Minoltas 800si börjat snurra i min skalle, så nu kan jag inte bestämma mig!
Det blir en minolta, den saken är säker (kan låna, eventuellt köpa begagnade gluggar av en kompis, så därför är det inte på tal om något annat)

"Men vad gör du den dagen du behöver ett 20mm/1.8 eller 400/4.0? Bildstabilisator ec", "motor i objektivet för action fotografering", den tiden den sorgen! =)
Nä alvarligt talat, jag känner att jag inte är på en sådan nivå än.

Sen som motargument till att jag borde köpa en dyrare, mer avancerad kamera, för att "annars så lär man sig aldrig de avancerade". Allt utvecklas, även kameror, så även om jag köper något väldigt avancerat, så kommer det komma nyare saker på marknaden, med nya finurliga funtioner ec ec. Så är det inte lite smartare att köpa en kamera för lite billigare peng. För när jag växt ur den kameran, så har det kommit nya modeller, så då är det bara till at välja och vraka.

(om något blev förvirrat eller fel i texten, så ha lite förståelse, klockan är 05.10 (inte 17.10) och jag har precis kommit hem från jobbet, jag är inte vid mina sinnes fula bruk =)!)

ANNONS
Götaplatsens Foto