Annons

Minolta XE7

Produkter
(logga in för att koppla)

haze

Aktiv medlem
Någon som känner till följande äldre produkter och kan säga ett par ord om kvalitet och kanske ett prisläge.

Kamerahus Minolta XE-7
Vivitar Series 1 35-85 1:2,8 Auto variable focusing.
Vivitar Series 1 70-210 1:3,5 Macro focusing zoom.
 
XE-7 är det amerikanska namnet på XE-1. Det är en av Minoltas bästa manuella kameror. Utvecklades i samarbete med Leitz. Snarlik Leica R3 men Minoltan har betydligt bättre intern konstruktion. Kameran är mycket robust med hög kvalitet på alla detaljer. Pris verierar oerhört, kanske från 500:- till 2000:- för ett kamerahus.

Vivitar 35-85/2.8 är ett STORT objektiv med komplicerad konstruktion. Omdömena verierar från mycket bra till usel. Dåligt resultat kan bero på att några linser sitter lite snett. Pris verierar oerhört, från 200:- till 1500:-.

Vivitar 70-210/3.5 var en av de första telezoomarna som hade mycket bra bildkvalitet och fick mycket bra rykte. Men det var på 70-talet. Det står sig nog hyfsat idag mot moderna lite ljussvaga zoomar men är inte i klass med de bästa zoomarna idag. Pris verierar oerhört, från 500:- till 1500:-.
 
Ok! Jättetack för ett snabbt och mycket innehållsrikt svar.
Kameran ägs av en granne som vill sälja den till mig.

Anser du att man kan använda den som 2-3:je kamera för exv natur och miljöbilder med någon av gluggarna? Eller Alt använda huset och utrusta med en nyare glugg?.

Och hur skall man kolla skicket på enklaste sätt?
 
Hej Haze.

Enligt min mening ar XE den basta manuellakameran som Minolta gjort.

Dra fram filmen och tryck av, lyssna och kann hur mjukt och tyst mekanismen jobbar.
En mycket robust och valbyggd kamera, nagot tung men detta ar inte bara en nackdel, det ger en stabilare kamera.

Kop den, det finns manga fina begagnade objektiv till vettiga priser nar det galler Minolta.

Ha dé gott
Carl
 
Hej Carl.

Tack för tips.
Har ingen erfarenhet av Minolta, men det verkar ju vara en mycket bra kamera. Helt manuell också förmodar jag. Gissar att normaloptiken (ej med nedan) då kanske håller lite högre klass än de övriga.

Får väl låna hem den och skjuta ett par rullar och se om den funkar.

Tack o hej/ Haze
 
Skaffa dig en rulle diafilm och ställ in filmkänsligheten på angivet värde så får du en god uppfattning om hur den exponerar.
Försök att använda alla slutartiderna eller åtminstonde några av dom snabbaste o några av dom längsta i kombination med lämplig bländare.
Granska sedan diorna noga så kan du jämföra med de anteckningar som du bör gör avid exponeringen.

Det tar ju några dagar att få diafilmen men det kan det vara värt om kameran är fin o funkar väl.

/ Gunnar
 
Den har steglos tidsautomatik.

Om du senare vill kopa optik,
sa titta pa optik dar det star ROKKOR dessa ar byggda innan man rationaliserade bort en del kvalitet.
Minoltas fasta optik ar fin och om du vill ha en skarp zoom sa kan jag rekomendera 35-70 f3.5 ROKKOR, en for den tiden mycket skarp zoom.
Den togs fram tillsammans med Leica och finns i bada utforanden men Minoltan kostar brakdelen av Leicas version.
 
ANNONS