Annons

Minska CYM-mättnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Har precis testat med att scanna ett par svartvita negativ i RGB-läge för att eventuellt kunna få dem utskrivna digitalt. Och då ska man ju minska färgmättnaden i RGB-läget. Men när jag tar bort färgmättnaden hos rött, grönt och blått så har jag ju cyan, gult och magenta kvar. Ska jag låta dessa var kvar som original, eller ska jag minska/ta bort färgmättnaden rakt över?

om bilden nu ändå är s/v från början så kör en ren desaturate (ctrl+shift+U) och ev. justera kontraster med nivåer (ctrl+L).
då ska det inte finnas några färger kvar, men ändå fortfarande vara RGB-läge.
detta är det enklaste förfarandet.

jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår varför du tar bort färgmättnaden hos vissa färger separat?

Eftersom jag inte förstår om jag gör rätt eller inte så är det bäst att fråga de som kan ;-)

Ja, och ctrl+shift+U minskar förresten inte färgmättnaden i bilden, utan tar fram flyttverktyget.

aha.
eftersom du inte skrev vilket bildbehandlingsprogram du använder, utgick jag ifrån att det var photoshop eftersom det är det vanligaste.
men du verkar använda något annat och då kan jag inte hjälpa dig.
skriv gärna vilket program du använder, så kan säkert någon annan svara.

Jo, jag använder Photoshop. Dock den enklare versionen 5 LE för Windows. Funkar oftast bra den också. Och jag var också förvånad över att snabbkommandot inte fungerade.

ok.
ja det var konstigt.
men du kan gå in under bild-justering-nyans/mättnad och dra ner färgmättnaden till noll.

ANNONS
Götaplatsens Foto