Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minst användbar brännvidd på mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har hört viskas att det börjar bli svårare att reparera gamla C-objektiv. Reservdelarna börjar blir svåra att få tag på. Med CF-objektiven är det en helt annan femma. Vet inte hur väl detta stämmer - men kan vara något att tänka på i alla fall.

Ett tänkvärt problem med de äldre C 4/50 T* är att de inte har den vanliga filterbajonetten. Man måste använda en speciell adapterring för att kunna använda filter. De nyare CF-objektiven har bajonett för filter.

/Klas

klasb skrev:
Ett tänkvärt problem med de äldre C 4/50 T* är att de inte har den vanliga filterbajonetten. Man måste använda en speciell adapterring för att kunna använda filter. De nyare CF-objektiven har bajonett för filter.

/Klas

Men det gäller bara 50'an då? Mina andra objektiv har bajonett i alla fall, så det är ju trevligt om 50'an har också, så jag kan använda samma filter på alla objektiven. Men det beror på vad som blir billigast.

klasb skrev:

/Klas

Jag använde HOYA filter till både 50 och 60 gluggen. fitergängan på båda gluggarna är standardgänga. Blir mycket billigare än att använda HBL's filter och ring.

Jag är bara lagom förvirrad :) Bäst vore om nån kom och räckte fram ett objektiv och sa "Det här ska du ha" :)

Men har lagt in en annons nu i alla fall. Kanske felformulerad på grund av förvirring...

Nåt tips på vart jag kan leta i övrigt?

Fotoquick i Gårda, Göteborg. Finns på nätet. De är dock dyra.

De flesta yrkesbutiker har begagnatlistor på sina hemsidor.

Men ...

Försök hitta det du söker privat. Kan du få testa objektivet innan du köper det, brukar detta bli bäst och billigast.

Walle skrev:
Jag är bara lagom förvirrad :) Bäst vore om nån kom och räckte fram ett objektiv och sa "Det här ska du ha" :)

Men har lagt in en annons nu i alla fall. Kanske felformulerad på grund av förvirring...

Nåt tips på vart jag kan leta i övrigt?

Lite om Carl Zeiss/ HBL optik.
Detta gäller endast den äldre C optiken

80-250 filterfattning=bajonett
50-60 filterfattning= Gängad
40 filterfattning = Bajonett endast HBL filter.

350-500 filterfattning = Gänga endast HBL filter

Jag hittade ett 50/4,0 DISTAGON C på Schönherrs foto, i B- skick, för 4900. Man lär komma billigare undan om man köper privat va?

Walle skrev:
Jag hittade ett 50/4,0 DISTAGON C på Schönherrs foto, i B- skick, för 4900. Man lär komma billigare undan om man köper privat va?

För det priset bör du kunna få ett nyare CF-objektiv privat. Så, ja, ett C-objektiv bör vara billigare. Om du hittar rätt säljare.

J. S-g. skrev:
För det priset bör du kunna få ett nyare CF-objektiv privat. Så, ja, ett C-objektiv bör vara billigare. Om du hittar rätt säljare.

Kolla NOGA efter den röda T* symbolen. Sitter ingraverat i frontringen vid främre linselementet.

Försök att få testa både en 50:a och en 60:a innan du bestämmer dig. Antingen i butik eller via någon FS:are som bor nära och är vänlig!

Ja, det kanske är en bra idé. Rent generells så skulle jag gissa att det är 50'an jag vill ha, men man vet aldrig. Nästa steg sen om nåt/några år blir väl att försöka byta ut 150'an till en 120'a

Min drömkombination är 40-60-100-150. Blir man digital i framtiden får man räkna med en skenbar förlängningsfaktor på 1,5.

ANNONS
Götaplatsens Foto