Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minst användbar brännvidd på mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fått napp på anonsen nu.

Frågan är, vad ska jag bjuda för det? Det är komplett med alla lock, motljusskydd och några orginalfilter. Ska vara i mycket bra skick. Säljaren finns i stockholm, så jag kan klämma på det innan jag slår till.

Jag skickade ett mail till schönherrs foto och hörde mig för lite förut, fått svar från dom. Jag citerar svaret nedan:
Hej
50/4 C-optik med T* i kromutförande har tillverkats i ett mycket begränsat antal och betalas högt på samlarmarknaden.
10.000.- kronor säkert.
Den svarta däremot är vanligare och brukar gå för ca 7.500.-
Någon sådan har vi emellertid inte just nu.
Hälsningar
LasseJ
Schönherrs Foto

7.500:- låter extremt mycket, men man ska väl ta det med en nypa salt med tanke på att det är en fotobutik.

Senast ändrad:
7500:- låter extremt mycket i mina öron också. Jag tycker nog att 3-3500:- är den övre gränsen för ett såpass gammalt objektiv. Detta förutsatt att det är i bra och fungerande skick förstås. Som jag nämnt tidigare betalade jag 4000:- privat för mitt och då var det ett nyare CF-objektiv.

/Klas

Blocket.se

Walle skrev:
Har fått napp på anonsen nu.

Frågan är, vad ska jag bjuda för det? Det är komplett med alla lock, motljusskydd och några orginalfilter. Ska vara i mycket bra skick. Säljaren finns i stockholm, så jag kan klämma på det innan jag slår till.

Jag skickade ett mail till schönherrs foto och hörde mig för lite förut, fått svar från dom. Jag citerar svaret nedan:

7.500:- låter extremt mycket, men man ska väl ta det med en nypa salt med tanke på att det är en fotobutik.

Hittade den här på Blocket.se

Finns en C60/3.5T*

Pris=5000,- (tycker det är en tusing för dyrt, dock) Men kolla, kanske finns prutmån :eek:)

http://www.blocket.se/vi/7175104.htm?ca=9_s

Bilagor

• 7577020407.jpg
    7577020407.jpg
    53 KB · Visningar: 211

Lite offtopic kanske.. det jag först kom att tänka på när jag läste rubriken för tråden så tänkte jag direkt på Pentax,s monsterobjektiv till 6x7 mellanformatssystemet.

Det produceras nämligen fortfarande (men säkerligen tämligen fåtaliga) ett 800mm f/4 objektiv.. snacka om ohanterligt i alla lägen både med tanke på vikten (nästan 20kg) och fokusen som tar många selunder mellan ytterlägena..

Visst hade jag kunnat nämna Hubble telescope men Pentax,s objektiv är ändå tänkt att vara ett hanterligt teleobjektiv.....!

800mm f/4.. weeee!!!

Motsvarar väl ca 40mm på småbild.. tänk vilka härliga DIAS!!! ojojoj...

MVH Niclas,

lånar tråden men fortsätter i liknande anda -

Om man ska starta med ett objektiv till bladaren - vilket ska man då välja? Mitt hus är ett 501C.

Jag har tänkt använda kameran för i huvudsak gatufotografering och en del landskap samt kanske macro vad det lider. Har inga planer på att köpa några långa telen till den (får digitalaren hantera). Har förstått att 80-2:8 är det närmaste en normalglugg man kommer på 6x6:an. Är detta att föredra?

Mvh
Bengt

Det låter onekligen som att 80:an är ett bra alternativ för dig. Kanske skulle en 60:a vara ett alternativ, om du vill ha något mera vidvinkligt på stan och till landskapen.

Jag tycker att planar 80´n är en underbar optik

Se min sida här på fotosidan, har några bilder där tagna med just en hbl 500c och 80 planar

Du bör absolut leta efter en svart, de kromade objektiven är de äldsta och de har endast i undantagsfall flerskikts antireflexbehandling (T*), vilket är ett särskilt stort handikapp på en vidvinkelglugg (eftersom konstruktionen innehåller så jämförelsevis många linselement).

En lite äldre C 50/4 T* i bra skick bör du kunna hitta för 3000-4000 kr + moms hos en handlare, billigare privat.

Byt 150 till 180 den har bättre prestanda behåll 80 ett mycket bra optik. Köp en 50 oxså den till
hör denna grupp med bäst prestanda. Byt ut 500C till 503CW eller åtminstone 500CM. Bättre mattskivor.

Senast ändrad:
Jag har tagit en del bilder med ett 40mm objektiv till en 500 c/m. Jävligt svårt att fokusera med den linsen! Kanske går att byta mattskiva så man kunde se bättre, men jag är tvungen att dubbelkolla många gånger så att jag är säker att skärpan ligger rätt.

60mm är helt lysande, lite vindvinkel men ändå nära normal, funkar hur bra som helst.

Kjell Ekström skrev:
Jag har tagit en del bilder med ett 40mm objektiv till en 500 c/m. Jävligt svårt att fokusera med den linsen! Kanske går att byta mattskiva så man kunde se bättre, men jag är tvungen att dubbelkolla många gånger så att jag är säker att skärpan ligger rätt.

Varför är det svårt att fokusera? Har du inte acutemattskiva? Beror det på objektivet som sådant?

Jag vet inte vad mattskivan heter, men objektivet är svårfokuserat som sådant. Det finns säkert tillbehör som gör att det syns lättare, men jag är inte så insatt på dom prylarna.

täcker det mesta

När jag körde hasselblad hade jag följande gluggar
50 mm 80mm 250mm.
Det täckte dom flesta bildbehoven.
Fråm vidvinkel till kort tele.
Jag tycker det täcker det mesta en bra basic uppsättning.mvh Ove

Själv har jag 50 och 80 och skulle önska mig en 180. Då vore jag komplett. Men ekonomin sätter tyvärr gränser - om jag inte skulle råka hitta ett bra erbjudande.

ANNONS
Götaplatsens Foto