Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Minsta yta för studiofoto hemma

Produkter
(logga in för att koppla)

haakon

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa mig ett blixtpaket och försöka lära mig lite mer om konsten med studiofoto. Då jag är väldigt grön på blixtljussättning skulle jag gärna ta emot lite tips, har läst här i forumen och snappat åt mig ett och annat, och just nu är min huvudfråga.

Hur mycket utrymme behöver jag för att kunna göra något snyggt?
Hur långt och brett rum så att säga, hur långt bör man ha från modellen till bakfonden?

Och det här med bländare och slutare, finns det några "grundregler" på det när det gäller studiofoto?

Mvh
Håkan

jag skulle nog säga minst 5x3m. Helst mycket större.

Det finns väl inga grundregler för exponering i studio.

Men när man använder blixt spelar slutartiden mycket mindre roll. Det är bara vid riktigt långa tider eller utomhus som slutartiden påverkar bakgrundsljuset.

Det är snarare så att man sätter styrkan på blixtarna för att få önskat skärpedjup.

Beroende på vad man plåtar kan man klara sig på mindre än 5x3 meter, särskillt om det är en provisorisk studio.

Denna bild tog jag i deras vardagsrum, en blixt med en liten softbox 1,5 meter framfördom, precis utanför bild. Bakgrundsbelysningen stod i deras soffa, precis bredvid dom och så hade jag en reflektor på deras högrasida precis utanfö bild. Bredden var kanske 2 meter och längden mellan mig och bakgrunden va 3-4 meter.

Jag har även tagit barnporträtt hemma hos folk där jag för att få plats har ställt bakgrundsstativet i soffan och sen stått i rummet bredvid och fotograferat in genom dörrhålet.

Det gäller att tänka utanför lådan ;)

Bilagor

• forum dsc_2357.jpg
    forum dsc_2357.jpg
    54.7 KB · Visningar: 372
Tack för tipsen

Låter bra, då är det bara att shoppa ett blixtpaket, vad tror ni om elinchroms paket med 2 bx400 och lite annat plock?
Vad borde jag komplettera ett sånt paket med?
Och jag har en eos 10D och tänkte använda min 24-105 1:4 L lins, kan den passa för porträtt?

ANNONS
Götaplatsens Foto