Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt nya 70-200 f4 IS presterar dåligt

Produkter
(logga in för att koppla)

Bakwetu

Aktiv medlem
Jag beställde i julhelgen ett nytt 70-200 f4 IS från AC-photo i Tyskland, det kom den 2/1. Jag hade tänkt att det skulle ersätta mitt gamla 80-200 f2,8 som konsertfotoobjektiv mm. Enligt de tester jag sett skulle det ju vara skarpare i princip över hela spektrat och IS är aldrig fel. Efter ett antal jämförande provfotograferingar med både 80-200 och 70-200, kan jag konstatera att det presterar mycket sämre än 80-200. Jag testade med två kameror (300D och 30D) med stativ (manfrotto 055+322rc2) fotade i RAW, framkallade jpg i DPP (högsta kvalitet) utan någon pålagd skärpa, beskar dem sen i PS och sparade om dem. Det verkar inte heller som det är felfokusering som är problemet eftersom det inte är skarpare någon annan stans. Skillnaderna sysn tydligt i 100% crop, men är inte uppenbara i lägre förstoringar, så jag vet inte om affären skulle acceptera en reklamation. Borde man inte kunna vända sig till Canon och fråga om det är något fel på objektivet, i så fall vart vänder man sig? Skulle de säga att skärpan är acceptabel så tar jag och skickar tillbaka det och tar smällen med att fått betala frakten, för jag är inte nöjd med resultatet.

70-200 200mm f4 100% crop, skärpan är inställd under 10.

Bilagor

• 70-200 200mm f4_8552 fotos.jpg
    70-200 200mm f4_8552 fotos.jpg
    65.2 KB · Visningar: 1,120
lite längre till väsnter i bild för 70-200, det verkar inte som det är back focusing

Bilagor

• 70-200 200mm f4_8552 fotos b.jpg
    70-200 200mm f4_8552 fotos b.jpg
    68.9 KB · Visningar: 1,118
Tycker det ser bra ut, du måste jämföra f/2.8-bilden med f/4-bilden. När du bländar ned ditt 80-200 så får du bättre prestanda. Har du IS inkopplad?
Lägg i vågskålen halva tyngden, bildstabiliserad och i andra skålen - ljusstarkare, tungt och ej bilstabiliserat. Hade det varit min vågskål, hade den tippat över, trots att gammelgäddan är tyngre ;)

Nej inga filter, jag tog av skylightfiltret som jag brukar ha på 80-200. Om du undrar över färgbalansen så är det mesta ljuset konstljus (23W energisparlampa, motsvarar ca en 100W glödlampa) med "click white balancing" efteråt. Knappast någon bra vitbalansering, men jag brydde mig inte så mycket om det.

Stängt av is:en vid testet?
Använde du samma kamera på båda objektiven eller menar du att du hade 300D:n på ett objektiv och 30D.n på det andra objektivet??

IS på eller av gjorde ingen skillnad, jag testade med båda. Det trista är att 70-200 aldrig verkar bli lika skarp som 80-200 oavsett bländare. Om man ska gå efter mätningarna på Photozone presterar antingen mitt 80-200 avservärt bättre eller mitt 70-200 avsevärt sämre.

Ja, IS var avstängt vid testet, men jag tog några bilder med det påsatt också och resultatet var identiskt med om det var avstängt. Tiderna var 1/200s vid f4, 1/320 2,8, 1/50s f8.

Angående kamerorna så gjorde jag först tester med min 300D, men eftersom det är lite plastigt så lånade jag hem jobbkameran som är en 30D och gjorde nya tester. Spegeluppfällning och kort tidsutlösare användes hela tiden.

När jag kollar bilderna från f8 är 80-200 fortfarande skarpare, men det ser ut som backfocusing på 70-200. Kan det vara så att den allmänna oskärpan vid f4 döljer backfocusingen?

80-200 f8 200 mm, skärpan vid 10.

Bilagor

• 80-200 200mm f8_8553fotosa.jpg
    80-200 200mm f8_8553fotosa.jpg
    69.8 KB · Visningar: 995
Jag förstår att du inte är nöjd. Jag tycker skillnaden mellan de två exemplen är alltför stor. Visst kan det vara ett osedvanligt bra gammelglugg du har men så stor skillnad?

Jag tycker du borde försöka få tag i ytterligare en 70-200 4 L IS och testa även den för att kunna utesluta "måndagsexemplar".

Mvh
Anders

Jag ska göra ytterligare bakfokustester ikväll. Det är lite svårare att testa objektiv som har så långa närgränser, 80-200 har 1,8 m närgräns.

Möjligtvis är det pixelpeeping, men just nu känns det som jag inte kan acceptera resultatet jag får och att något måste göras. Problemet är ju också att om jag inte har skäl nog att reklamera det eller få det fixat (om det bara skulle vara ett fokusfel, vilket jag inte tror) så tänker jag skicka tillbaka det till AC-photo, men det måste då ske inom 14 dagar efter jag fått det, dvs inom en vecka.

Jag förmodar att du med inställd skärpa menar var den har haft fokuspunkten, när den autofokuserat?
Det är kanske inte så lätt med en 30D, men om du får tag i en kamera med Live view, kan du fokusera manuellt väldigt noggrannt. Sen kan du se om det bara är optiken som ställer till det, eller om det är något mysko med autofokusen.

Det kanske var oprecist skrivet av mig. Jag har använt den mittersta autofokuspunkten och autofokus. Jag försökte lite med manuell fokusering med 70-200, men det är rackarns svårt att se när den lilla texten på kartongen är helt skarp och en sån liten vridning på objektivet som skulle krävas. Jag ska försöka få till ett bättre bakfokustest senare idag.

ANNONS
Götaplatsens Foto