Bakwetu
Aktiv medlem
Jag beställde i julhelgen ett nytt 70-200 f4 IS från AC-photo i Tyskland, det kom den 2/1. Jag hade tänkt att det skulle ersätta mitt gamla 80-200 f2,8 som konsertfotoobjektiv mm. Enligt de tester jag sett skulle det ju vara skarpare i princip över hela spektrat och IS är aldrig fel. Efter ett antal jämförande provfotograferingar med både 80-200 och 70-200, kan jag konstatera att det presterar mycket sämre än 80-200. Jag testade med två kameror (300D och 30D) med stativ (manfrotto 055+322rc2) fotade i RAW, framkallade jpg i DPP (högsta kvalitet) utan någon pålagd skärpa, beskar dem sen i PS och sparade om dem. Det verkar inte heller som det är felfokusering som är problemet eftersom det inte är skarpare någon annan stans. Skillnaderna sysn tydligt i 100% crop, men är inte uppenbara i lägre förstoringar, så jag vet inte om affären skulle acceptera en reklamation. Borde man inte kunna vända sig till Canon och fråga om det är något fel på objektivet, i så fall vart vänder man sig? Skulle de säga att skärpan är acceptabel så tar jag och skickar tillbaka det och tar smällen med att fått betala frakten, för jag är inte nöjd med resultatet.
70-200 200mm f4 100% crop, skärpan är inställd under 10.
70-200 200mm f4 100% crop, skärpan är inställd under 10.