Annons

Mjukvarukompatibiltet..

Produkter
(logga in för att koppla)

Mangepange

Aktiv medlem
Kära Nikon ägare,
jag har upptäckt ett intrång i vår "domän"...
Jag kör en gammal version av "Capture" för Nikons eget RAW-format, vilka har filändelsen NEF.
Denna filändelse gör nu även Nero 7 anspråk på, vilket ställer till det lite...

Dilemma, vill jag använda Capture, som jag nu vant mig vid eller vill jag köra med Nero 7 som antagligen är det bästa brännarprogrammet...?

Det går att köra båda samtidgt, men det får lite lustiga effekter ibland - såsom att jag inte kan öppna en NEF ur utforskaren om Capture redan är öppnat..då får jag lite lustiga felmeddelanden..

Nu kanske man inte skall hänga upp sig på just de här två programmen, mer se det som en varningslampa för framtiden... trebokstavskombinateioner kommer ta slut..

Vad händer då ?

/ Magnus

Mangepange skrev:
Nu kanske man inte skall hänga upp sig på just de här två programmen, mer se det som en varningslampa för framtiden... trebokstavskombinateioner kommer ta slut..

Vad händer då ?

/ Magnus

Nja, det är väl mer så att tillverkarna får passa sig lite, för slut vet jag inte om de tar. Man har 25 bokstäver och 10 siffror, alltså totalt 35 tecken och tre positioner, vilket ger 35^3=42875 kombinationer ;)

Men det är klart att man ändå vill ha ett beskrivande namn.

Mangepange skrev:
Kära Nikon ägare,
jag har upptäckt ett intrång i vår "domän"...
Jag kör en gammal version av "Capture" för Nikons eget RAW-format, vilka har filändelsen NEF.
Denna filändelse gör nu även Nero 7 anspråk på, vilket ställer till det lite...

Dilemma, vill jag använda Capture, som jag nu vant mig vid eller vill jag köra med Nero 7 som antagligen är det bästa brännarprogrammet...?

Det går att köra båda samtidgt, men det får lite lustiga effekter ibland - såsom att jag inte kan öppna en NEF ur utforskaren om Capture redan är öppnat..då får jag lite lustiga felmeddelanden..

Vad händer då ?

/ Magnus

Man byter operativsystem.....

Re: Re: Re: Re: Re: Mjukvarukompatibiltet..

FILM) (ulltand skrev:
Det ante mig - Men jag har väl inte letat ordentligt.

I utforskaren: Verktyg>Mappalternativ fliken Visa. Bocka ur rutan "Göm filändelser för kända filtyper" (eller nåt sånt)

Re: Re: Mjukvarukompatibiltet..

ThomasC skrev:
Man byter operativsystem.....

...för dyrt OCH för jobbigt...

Men om man ändå skulle...vilka andra prgm får man bekymmer med då, för jag gissar att inte alla är kompatibla med t.ex. Linus...eller hur ?

/ Magnus

Vad är det för NEF-filer som Nero hanterar ?
Jag tror att det blivit ett fel i associationen bara.

Gör så här.
Utforskaren
Högerklicka på en nef-fil
Välj Öppna med
Välj Nicon Capture och kryssa i rutan "Öppna alltid med..."

Nu borde inte Nero bry sig om nef-filer.

Kjanr skrev:
Vad är det för NEF-filer som Nero hanterar ?
Jag tror att det blivit ett fel i associationen bara.

Gör så här.
Utforskaren
Högerklicka på en nef-fil
Välj Öppna med
Välj Nicon Capture och kryssa i rutan "Öppna alltid med..."

Nu borde inte Nero bry sig om nef-filer.

Det är en ny funktion i Nero som heter "Nero Backitup" som gör anspråk på ändelsen.
Jag har givetvis redan ändrat associationen, så visst funkar det hyfsat nu, med undantag av det jag beskrev tidigare.. :)

/ Magnus

Bilagor

• nef-problems.jpg
    nef-problems.jpg
    9.2 KB · Visningar: 183
Ser skumt ut det där. Hittar ingen information om att Nero använder nef på några filer. Har dragit en fråga om det där till Nero´s support.
Meddelar svaret här när det kommer.
/Kjell

Nu har Nero svarat:

"The NEF file extension is used for encrypten backup files created by Nero BackItUp. At the moment there are no plans to change this. However NEF files by BackItUp need NBI files to be opened and are stored in special backup folders. So if you link your favourite picture editing software to the file extension NEF and open backups using the NBI files there should be no possibility to mix both formats."

Om du associerar nbi till neros backup-program så borde det alltså fungera.

Re: Re: Re: Mjukvarukompatibiltet..

Mangepange skrev:
...för dyrt OCH för jobbigt...

Men om man ändå skulle...vilka andra prgm får man bekymmer med då, för jag gissar att inte alla är kompatibla med t.ex. Linus...eller hur ?

Fria program är inte dyra, de kostar ingenting. Det kan dock vara jobbigt, men det beror helt på ens inställning till att lära sig någonting nytt. En del tycker tvärt om, att det är kul att lära nytt. Det lär dock ta tid om man bara känner till windows sedan tidigare. Den första tröskeln som ibland upplevs jobbigast kan vara det faktum att den som aldrig använt ett annat system inte vet vad programmen man behöver heter, och än mindre var de hittas.

Adobe gör inte Photoshop för Linux, även om många versioner kan köras via wine, ett fritt windows-api, då är det enklare att använda Gimp eller Cinepaint. Automatiskt bildprocessande kan göras med den vanliga kommandotolken användandes Gimp eller ImageMagick. Råfilskonvertering görs i grunden med dcraw genom någon grafisk frontend, t ex. UFraw. osv..

Är du nyfiken så föreslår jag att du provar på din fritid, använd gärna någon gammal dator som inte innehåller något viktigt, då kommer man lättare runt den lilla rädsla att göra fel som ofta finns och kommer även runt pressen att man måste använda datorn till något viktigt. Någon av distributionerna Mandriva, Ubuntu, Fedora eller OpenSuSe kan vara lämplig att prova, alla finns att ladda ned från t ex. Sunet:
http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/

Senast ändrad:
Hej Magnus,
tack för dina synpunkter och kreativa förslag...
"Tyvärr" (?) är jag nog mer fotomänniska än datamäniska, så jag tror jag väljer att inte prova några nya OS med därtill hörande programvaror....grattis Bill, ni vinner.
Det är helt enkelt för stor inlärningströskel och även om det säkert inte är svårt på något vis så innebär det mer datatid på bekostnad av fototid - vilket inte stämmer överens med mina prioriteringar...
I det läget kan jag nog leta upp och nöja mig med et annat brännarprogram tills problemet dyker upp i en anna tillämpning...etc...

Men jag stänger inte dörren helt, kanske provar jag på en av mina andra datorer när höstmörkret är som allra tyngst...

/ Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto