Annons

Modevisning!

Produkter
(logga in för att koppla)

fiske fotografen

Aktiv medlem
Hej!
ska fota en liten modevisning till helgen.!
jag är nybörjare och har bara fotat några rullar!
så jag undrar vilka inställningar jag ska använda!
det kommer att vara ganska mörkt, så därför kommer jag använda blixt!.
det kommer även att vara mycket rök och ljus effekter!

jag kommer att fota med en Canon EOS 500n

Hoppas du har en extern blixt och inte tänker använda den inbyggda....

Men P brukar funka rätt bra...

Vill du ha ut mer av ljuseffekterna kan du köra på Tv och sänka slutartiden något. Ev kompensera blixten något - 1/3 om det är mycket ljuseffekter..

/ Jeppe (som brukar få damma av sin blixt mellan gångerna)

blixten kan också slå i röken och inte nå så långt. jag vet inte hur man kan komma runt det tyvärr, använder aldrig blixt själv.

Kör med en film med högt iso tal, 800 eller kanske tillåmed 1600 iso.
Fuji Press 800 är superbra och brukar funka när jag fotar dansband mm mm.
Fota mycket, räkna med att kanske få 1 användbar bild av 6 Ca ~
bränn iväg mycket bilder Det är de bästa tipset tror ja.
Lycka till och hoppas att få se lite av resultatet sedan

Adam

Några tips som inte är 100% man måste vara på plats för att veta eller kunna gissa det.
1. Avstånd?
2. Ljus i lokalen
3. Ledtal
4. ISO

... men jag skulle testa olika varianter och inte bar en. Och nästa gång de kan man veta lite mer.
Men testa om du vill: (inga garantier :))
f5.6 1/125 blixt 1/16 eller 1/8
f4 eller 5.6 1/45 blixt 1/16 resp. 1/32
obs! fotograferings avstånd är viktigt för att veta hur mycket blixt du ska använda och vita klädder ska du tänka på.

Lycka till, det behövs

om två timmar så börjar modevisningen, så är det nån som har nått sista tips så vore jag jätte glad!!!

--------------
God jul och gott nytt år

Tänk på att blixet inte räcker hur långt som helst... hur långt ifrån motivet kommer du stå?

* På OS inginingar kan man se hur det går gav flera hundra blixtar och avtsåndet ner till scenen är kanske 100 m.

Senast ändrad:
Zoomobjektiv

Nar jag fotat modevisningar sa har jag anvant tva kameror ett med vidvinkel och ett med tele. Men det ar ganska omstandigt att pula med tva kameror. Om du har ett zoomobjektiv sa anvand det. Om du vill se hur jag gjort sa kan du kolla in denna lank
http://www.artdecodesign.com/events/
Klicka pa "2001 Kyoto" och sedan pa smabilderna i det bla faltet

Lycka till

Jonas

ohls skrev:
...På OS inginingar kan man se hur det går gav flera hundra blixtar och avtsåndet ner till scenen är kanske 100 m.

Men, det blir ändå hyfsat välexponerade bilder eftersom många kompaktkameror använder relativt stor bländare och mellankort slutartid för blixt.
Med det starka ljus som används på stora evenemang räcker det befintliga scenljuset till för OK exponering.

Fast, allt blir väldigt smått förstås.

mipert skrev:
Men, det blir ändå hyfsat välexponerade bilder eftersom många kompaktkameror använder relativt stor bländare och mellankort slutartid för blixt.
Med det starka ljus som används på stora evenemang räcker det befintliga scenljuset till för OK exponering.

Fast, allt blir väldigt smått förstås.

Jo det är helt sant också efter som neg-färg klara några stegs felexponering. Men själva blixten uppfyller knappast någon funktion.

ANNONS
Götaplatsens Foto