Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Modifera Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 så att den passar till Canon 10D
- Trådstartare nikitin
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Re: har funderat på den också
Märkligt oxå att detta EX-objektiv inte fått HSM:
http://www.cyberphoto.se/sigma/24-60.php
Och även detta:
http://www.cyberphoto.se/sigma/24-70.php
Det är inget EX-objektiv..antagligen därför det inte finns något HSM...märkligt beslut att göra ett ljusstarkt (ganska dyrt) objektiv utan EX (byggkvalitet) och HSM.AlfaGTV skrev:
Varför inte HSM motorn????
Märkligt oxå att detta EX-objektiv inte fått HSM:
http://www.cyberphoto.se/sigma/24-60.php
Och även detta:
http://www.cyberphoto.se/sigma/24-70.php
Senast ändrad:
AlfaGTV
Aktiv medlem
Re: Re: har funderat på den också
Se titeln:
http://www.sigmaphoto.com/Html/pages/18_50_EX_DC.htm
De säger att det är ett EX
...
/Micke
sagan skrev:
Det är inget EX-objektiv..antagligen därför det inte finns något HSM...märkligt beslut att göra ett ljusstarkt (ganska dyrt) objektiv utan EX (byggkvalitet) och HSM.
Se titeln:
http://www.sigmaphoto.com/Html/pages/18_50_EX_DC.htm
De säger att det är ett EX
...
/Micke
Jeppe
Aktiv medlem
Re: 17-85
Varken EF-S 17-85, eller EF-S 10-22 går att modifiera till att passa 10D. Detta pga, att bakre linsen sitter i den del man sågar av för att EF-S 18-55 skall passa på en 10D.
AlfaGTV skrev:
Jovisst, men jag överlåter gärna till ngn annan att verifiera att det funkar
Blir inge roligt om spegeln smashar i baklinsen vid 17mm .. (Hmm, EOS 10D/20D ca, 14KKr+17-85ca 7Kkr
MVH /Micke
Varken EF-S 17-85, eller EF-S 10-22 går att modifiera till att passa 10D. Detta pga, att bakre linsen sitter i den del man sågar av för att EF-S 18-55 skall passa på en 10D.
Jeppe
Aktiv medlem
Nej, troligtvis inte. Men eftersom linsen går så långt bak, så lär området på t.ex. 10-22 minska till typ 15-22 (eller nåt), vilket gör att hela idén går förlorad med ett 10-22 
Likadant med 17-85.. Man kanske kan använda det mellan 22-85.
En vacker dag glömmer man bort sig och smackadang..
Detta är naturligtvis beroende på hur linspaketen rör sig. Men uppskattningsvis såhär någonting.
BAH.. Enda ursäkten för mig att köpa en 20D...
Likadant med 17-85.. Man kanske kan använda det mellan 22-85.
En vacker dag glömmer man bort sig och smackadang..
Detta är naturligtvis beroende på hur linspaketen rör sig. Men uppskattningsvis såhär någonting.
andgi
Aktiv medlem
Re: Re: 17-85
Tsk. Det är ju bara till att fila bort lite av spegeln också, vet ja!
Jeppe skrev:
Tsk. Det är ju bara till att fila bort lite av spegeln också, vet ja!
niklasl
Aktiv medlem
Hmm... detta har vi ju diskuterat en gång. Framgår ju klart att det har kromatisk aberration, se t ex mitt inlägg nederst på sidan. Du har själv tagit bilden i exemplet men har kanske inte noterat det hela?sagan skrev:
Behövs inte alls...17-40/4L ger excellent skärpa, kontrast, färg och ingen kromatisk aberration...är mycket nöjd med det objektivet.
(de "blå sjoken" som nämns i inlägget kallas f ö "blooming")
niklasl
Aktiv medlem
Då ska jag hjälpa dig. När jag kommer hem till min egen dator ska jag markera den kromatiska aberrationen med tydliga pilar så att även du kan se den.sagan skrev:
Jag kan inte se något sånt på bilderna, nope.
AlfaGTV
Aktiv medlem
17-85

/Micke
Men va fasen! Kan inte du testa att operera ett 17-85 då? Du kan ju spara kostnaden av 20D hus???Jeppe skrev:
/Micke
AlfaGTV
Aktiv medlem
Sigma EX utan HSM
Jag mailade faktiskt Sigma idag med just den frågan, se svar nedan:
Dear Micke
Thank you for your inquiry. The ring type HSM motor is both very large and quite expensive. To include such technology in the 18-50mm F2.8 EX DC lens would require the lens be made much larger and more expensive. The major advantage of the HSM would be "full-time manual focus". Which many users might not think worth the larger size and price. HSM (or Canon USM or Nikon AF-S) AF is not necessarily faster than conventional AF drive systems). We hope this information is helpful to you.
Sincerely
SCA-
Va säger man? Bra svarstid på mail i alla fall!
MVH /Micke
sagan skrev:
Ah..det är ett EX-objektiv (stog inget om det på cyber)..men det borde jag ju förstått av guldranden ;-)
Så det är alltså tredje nya EX-objektivet utan HSM..undra varför sigma gjort så..skumt..skulle vara kul att få en förklaring.
Jag mailade faktiskt Sigma idag med just den frågan, se svar nedan:
Dear Micke
Thank you for your inquiry. The ring type HSM motor is both very large and quite expensive. To include such technology in the 18-50mm F2.8 EX DC lens would require the lens be made much larger and more expensive. The major advantage of the HSM would be "full-time manual focus". Which many users might not think worth the larger size and price. HSM (or Canon USM or Nikon AF-S) AF is not necessarily faster than conventional AF drive systems). We hope this information is helpful to you.
Sincerely
SCA-
Va säger man? Bra svarstid på mail i alla fall!
MVH /Micke
Jeppe
Aktiv medlem
To include such technology in the 18-50mm F2.8 EX DC lens would require the lens be made much larger and more expensive.
...och hur lyckas Canon med detta i så fall?
Hehehe..undanflykter..undanflykter
Han/de har dock rätt i att det skiljer inte jättemycket mot en snabb DC-motor och en USM/HSM, däremot finns det andra saker...
AlfaGTV
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
...och hur lyckas Canon med detta i så fall?
Det är en enkel ekvation, de säljer sina objektiv för fyra gånger pengarna
Men HSM motorn (eller vad man vill kalla den för) har två saker som jag gillar:
1. tyst af
2. ftm
Synd på så rara ärter iaf (18-50/f2,8 alltså)
/Micke
Jeppe
Aktiv medlem
Njaa.. det jag sätter mig på tvären mot är att de hävdar att objektiven måste göras större... hmm.. Titta på Canons mellanklass.. De är knappast mycket större än de med vanlig DC-motor.
Kostnaden tror jag folk är beredda att ta.
Speciellt om man köper en 2.8, som förmodligen ändå ligger i en högre prisklass.
Kostnaden tror jag folk är beredda att ta.
Speciellt om man köper en 2.8, som förmodligen ändå ligger i en högre prisklass.
niklasl
Aktiv medlem
I bilden nedan är den kromatiska aberrationen markerad med text ("magenta" resp "grön"). Den syns tydligast vid övergång mörkt-ljust (och finns givetvis på fler ställen än de markerade). Utsnittet är hämtat från kanten där ju CA är tydligast. I mitten av bilden finns inte CA. Avvikelsen har inget med vitbalansen att göra - då skulle ju färgförändringarna vara lika över hela bilden, även i mitten. I den korrigerade bilden så är det endast CA i konturerna som påverkats, färgerna i övrigt är oförändrade.sagan skrev:
Jag kan inte se något sånt på bilderna, nope.
Om det är lite fel på färgerna så kan det bero på AWB.
Denna typ av kromatisk aberration kallas även transversell kromatisk aberration - TCA. Det innebär att färgerna p g a av olika brytningsindex för olika våglängder i glaset hamnar på olika ställen i bilden och det blir en "mismatch" vilken som regel tilltar radiellt från mitten (nja, inte riktigt sant). Syns inte i konturer med riktning mot centrum av förklarliga skäl. Den kan korrigeras i datorn efteråt, även om det kan vara besvärligt, delvis beroende på hur vidvinklar korrigeras (jfr "måsvingedistorsion"). Färgavvikelsen visar sig som komplementära färger. Det finns även longitudinell CA och det innebär att färgerna är olika skarpa och skärpan ligger framför eller bakom "filmplanet" för en eller två av färgkanalerna (detta resonemang är ju en förenkling av verkligheten). Den kan inte korrigeras i efterhand men med nedbländning minskar felet med ökande skärpedjup.
Bilagor
Jeppe
Aktiv medlem
Hahaha.. ä alltså förlåt Niklas.. du bjuder på kvällens skratt här..
Första gröna från höger... det SKA nog vara så.. det är nog en grön bräda. Likaså den första magenta från höger, som du kallar den..
Sen de andra är ja.. jag vet inte.. jag har oerhört svårt att se något där. Kan vara något helt annat, eftersom jag inte ser mycket skillnad mellan före- och efter bilderna.
Jag tycker du klyver hårstrå här..
Första gröna från höger... det SKA nog vara så.. det är nog en grön bräda. Likaså den första magenta från höger, som du kallar den..
Sen de andra är ja.. jag vet inte.. jag har oerhört svårt att se något där. Kan vara något helt annat, eftersom jag inte ser mycket skillnad mellan före- och efter bilderna.
Jag tycker du klyver hårstrå här..