Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modifiering av EF-S 17-55/2.8 IS USM till EOS 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Som ni säkert vet kan man ju modifiera kitobjektivet EF-S 18-55/3.5-5.6 att passa EOS 10D utan att någon spegel tar i och förstörs eller så. Likaså kan detta även göras med EF-S 17-85/4-5.6 IS USM och EF-S 60/2.8 USM Macro, samt EF-S 10-22/3.5-4.5 USM i viss mån (det yttersta vidvinkelläget kan tydligen inte användas).

Modifiering av EF-S 18-55/3.5-5.6: http://bobatkins.com/photography/tut...
Modifiering av EF-S 17-85/4-5.6: http://avbuzz.com/new_home/w/200501...
Modifiering av EF-S 10-22/3.5-4.5: http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/

Min fråga är då: Kan man på samma sätt modifiera EF-S 17-55/2.8 IS USM att fungera ihop med en 10D?

Jag har Googlat och sökt lite här och var, men hittar inget konkret svar på just min fråga om 17-55-objektivet. Någon här på Fotosidan kanske vet?

Senast ändrad:
Baserat på mina tidigare erfarenheter är jag rätt övertygad om att det går att modifiera 17-55:an på samma sätt för att använda på 10D, jag har dock inte testat just denna kombination.

/Daniel

dano skrev:
Baserat på mina tidigare erfarenheter är jag rätt övertygad om att det går att modifiera 17-55:an på samma sätt för att använda på 10D, jag har dock inte testat just denna kombination.

/Daniel
Förutsatt att man inte är en klåpare - kan Canon se att man öppnat objektivet? Är det någon klisterlapp som måste tas bort eller så?

Är det lönt????

Dessa objektiv har vel nog med att täkna ut till APS-C.
Kännar ni nån som har trimmat en Skoda?

Sebastian Mandrean skrev:
Förutsatt att man inte är en klåpare - kan Canon se att man öppnat objektivet? Är det någon klisterlapp som måste tas bort eller så?
Det finns ingen synlig försegling som måste brytas, plastringen som skall bort kan dock ibland vara fäst med en droppe lim utöver snäppfästet.

Men då ringen ändå måste tas bort för att det skall gå att komma in i objektivet vid service skall det nog mycket till för att det skulle märkas. Observera att det räcker med att ta bort ringen, du behöver alltså inte öppna själva objektivet.

/Daniel

Re: Är det lönt????

fujicanon skrev:
Om du hade bemödat dig med att läsa frågan ordentligt så hade du kanske sett att det handlar om att använda objektivet på en kamera med APS-C sensor (10D).

/Daniel

dano skrev:
Det finns ingen synlig försegling som måste brytas, plastringen som skall bort kan dock ibland vara fäst med en droppe lim utöver snäppfästet.

Men då ringen ändå måste tas bort för att det skall gå att komma in i objektivet vid service skall det nog mycket till för att det skulle märkas. Observera att det räcker med att ta bort ringen, du behöver alltså inte öppna själva objektivet.

/Daniel
Tack. Det låter bra det här... Skall kika närmare på det... :)

IS och så skulle fungera som vanligt va? Det är ju inte kontakterna som är annorlunda?

Sebastian Mandrean skrev:
Tack. Det låter bra det här... Skall kika närmare på det... :)

IS och så skulle fungera som vanligt va? Det är ju inte kontakterna som är annorlunda?
Allt fungerar som vanligt.

/Daniel

Re: Är det lönt????

fujicanon skrev:
360 hästar är inte helt fel: http://www.youtube.com/watch?v=46GFJSFcA8s

Faktum är att just trimning av rishögar som Skoda, Trabant, Wartburg, Polski Fiat, Yugo och Lada är mycket vanligt i de forna öststaterna. (Det finns exempelvis en mycket känd Polski Fiat i Ungern som var snabbare än en Porsche 911 GT2 på strippen.)

Ungefär som att byfånar i Sverige envisas med att trimma sina Volvo 240. :)

Inte sa jag fånar.....

...från Öst-Europa eller Värmland :))

Jag ber om ursäkt för att ha läst fel på 10D och 1D. Därför min kommentar om uttäkning.
/Erik J
...som sparar till en Trabant...otrimmad.....

I nedförsbacke....

...är Trabant:en med svärmor och massor av baggage snabb.
Det ryktas att den har gjort 120....strax innan döden.....
"Piloten" hadde roligt.......

ANNONS
Götaplatsens Foto