Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

moms o skatter från tyskland?

Produkter
(logga in för att koppla)

chajo

Aktiv medlem
Karlsson skrev:
Detta med att den svenska momsen är 25% mot ex. den tyska som är 16% är ju ett bevis på hur den rödgrönröda regeringsröran behandlar svenska företag.
Snacka om att slå undan benen för Dustin, Cyberphoto & Co nu när postorderhandeln från utlandet ökar allt mer.
Jag har inte lusläst hela tråden så det kanske redan har diskuterats, men jag har fått för mig att om ett utländskt företag (inom EU) säljer MYCKET till ett land så får man betala svensk moms på grejerna. Det finns en site som heter pingpong-online.de som säljer barnartiklar och jag har för mig att de lyckades sälja så många barnvagnar i Sverige att de fick lägga på svensk moms. Men jag kan mycket väl ha fel.
 

chajo

Aktiv medlem
chajo skrev:
Jag har inte lusläst hela tråden så det kanske redan har diskuterats, men jag har fått för mig att om ett utländskt företag (inom EU) säljer MYCKET till ett land så får man betala svensk moms på grejerna. Det finns en site som heter pingpong-online.de som säljer barnartiklar och jag har för mig att de lyckades sälja så många barnvagnar i Sverige att de fick lägga på svensk moms. Men jag kan mycket väl ha fel.
Hmmm... sorry... det hade ni ju redan mer eller mindre redan klarat av.
 

Karlsson

Aktiv medlem
chajo skrev:
Jag har inte lusläst hela tråden så det kanske redan har diskuterats, men jag har fått för mig att om ett utländskt företag (inom EU) säljer MYCKET till ett land så får man betala svensk moms på grejerna.
Jo, det finns ju tydligen olika tolkningar på det där. Men i praktiken så är det 16% moms som gäller från ex. Technikdirekt.de (jag har själv inte handlat där men lagt i varukorgen så jag sett), och då är det definitivt en konkurrensfördel för de tyska handlarna.
Däremot har jag handlat från Pixmania.com och där la de på 25% moms.
Vi kanske får en momsdifferentiering mellan online och offlinehandlare. För att ta bort en del av den fina inkomstkälla som momsen är sker nog inte i första taget.

/Lennart
 
ANNONS