Annons

Momsregler inom EU

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Ungefärligt år? Man kan ibland läsa gamla regler på skatteverket men du är ju insatt så du kanske kan peka ut det. Så länge jag vet har man inte kunnat ta uppdrag i hobbyverksamhet. Du menar inte bara att de formulerat om paragraferna?
Nej, inte bara formulerat om utan skrivit om hela biten om att utföra tjänster. Kanske var nånstans 2011-2014.
SKV 344 Utgåva 10, 11 eller 12.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
För snabbmat brukar jag inte alltid begära kvitto. Det är sällan värt besväret att reklamera fel på sådan mat. Speciellt inte om man tar med sig maten och åker iväg.
Nu vet jag inte var du köper din snabbmat men det vanliga här är att man får ett kvitto som man sen snabbt slänger.

Det handlar inte om reklamstionsrätt, duger inte rätten viftar man inte med kvitto, alla inblandade vet varifrån maten kom och vem som köpte den.

Kvittot handlar om att det inte var en svart måltid.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vilken bra koll.

Ingen länk till hur reglerna såg ut förr så att vi kan se den skillnad du tyckte var så avgörande?
Om du hade varit lite mer intresserad av att reda ut frågan (och mindre av att tjafsa) hade du mycket enkelt hittat dokumenten Stefan hänvisar till - och dessutom sett att hans uppgifter stämmer.
 

iSolen.se

Guest
Om du hade varit lite mer intresserad av att reda ut frågan (och mindre av att tjafsa) hade du mycket enkelt hittat dokumenten Stefan hänvisar till - och dessutom sett att hans uppgifter stämmer.
Jag frågade.

Då du lyckats hitta de gamla reglerna kanske du kan länka till dem så vi kan jämföra istället för att tjafsa?
 

PMD

Aktiv medlem
Tullverkets hänvisning till Skatteverket går till en sida som handlar om momsredovisning, dvs inget som privatpersoner behöver ägna sig åt.

Det framgår inte av Tullens formulering om det handlar om direktleverans från ett land utanför EU eller om det handlar om en situation där företaget inom EU först importerar till ett EU-land och sen exporterar till Sverige.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu vet jag inte var du köper din snabbmat men det vanliga här är att man får ett kvitto som man sen snabbt slänger.

Det handlar inte om reklamstionsrätt, duger inte rätten viftar man inte med kvitto, alla inblandade vet varifrån maten kom och vem som köpte den.

Kvittot handlar om att det inte var en svart måltid.
För mig handlar kvitto alltid om reklamationsrätten. Om jag vill kunna reklamera en vara eller en tjänst så måste jag ju påvisa att jag har betalat för den.
 

PMD

Aktiv medlem
De säljer som ett företag och försäljningen sker inte inom EU, trådnamnet är missvisande, utan från Hong Kong. Det står ett hongkongföretagsnamn på kvittot.
När man i Sverige köper något av E-infinity så sker en handelstransaktion mellan två EU-länder, dvs inom EUs frihandelsområde. Var den säljande firmans huvudkontor är beläget är oväsentligt.
 

iSolen.se

Guest
När man i Sverige köper något av E-infinity så sker en handelstransaktion mellan två EU-länder, dvs inom EUs frihandelsområde. Var den säljande firmans huvudkontor är beläget är oväsentligt.
Hur vet du vem du handlar av?

Du tycker inte det är rimligt att tro att man köper från ett företag i Hong Kong när de uppger en sån adress, och det står en hongkongadress på kvittot man får?
 
ANNONS