Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

montage av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du koll på zoomnivåer på bilderna, dvs är de samma för alla? Har du koll på bildstorlekarna i pixlar (glöm storlek i mm/cm)?

det är moment 4 som jag har problem med och nej jag har inte så stor koll på zoomnivåer och pixlar. jag har altså försökt beskära min bild enl. moment 4 exakt samma storlek 6 x 4.5 samt 300pixlar, men när jag drar över bilden till det vita tomma arket täcker min bild nästan hela arket och ja rymmer inte flera små bilder. Har jag fortfarande för stor bild? har det med pixar att göra och finns det en enkel förklaring hur ja gör?
är nybörjare på foto och bildbehandling.

det är moment 4 som jag har problem med och nej jag har inte så stor koll på zoomnivåer och pixlar. jag har altså försökt beskära min bild enl. moment 4 exakt samma storlek 6 x 4.5 samt 300pixlar, men när jag drar över bilden till det vita tomma arket täcker min bild nästan hela arket och ja rymmer inte flera små bilder. Har jag fortfarande för stor bild? har det med pixar att göra och finns det en enkel förklaring hur ja gör?
är nybörjare på foto och bildbehandling.

Du måste se till att "det vita tomma arket" är mycket större. Du kan fylla i hur många pixlars höjd och bredd det ska ha när du väljer New... på File-menyn.

Medan du bara har bilden i datorn ska du strunta i centimetrar och pixlar/tum. Det är bara förvirrande och har bara relevans när du ska skriva ut bilder med din egen skrivare.

De enda måtten som du behöver är alltså höjd och bredd mätt i pixlar. Gör lite testa att göra "arket" 3000x2000pixlar och småbilderna 600x400pixlar. Experimentera med olika bildstorlekar...

Om du gör arket i A3-format, för det är det du vill ha (punkt 1) är det viktigt att du även sätter beskärverktyget till 4,5cm eller 6cm.

Annars förminskas inte bilden när du beskär den, den bara skalas om.

Lumor har även rätt. Tanken är att det vita arket är i en stor storlek i förhållande till hur små de beskurna bilderna blir.

ANNONS
Götaplatsens Foto