Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montera kamera riktad neråt

Produkter
(logga in för att koppla)

Nincompoop

Aktiv medlem
Hej,
Skulle vilja montera kameran rakt neråt från ett stativ utan att stativet syns för att lätt kunna fotografera det som ligger på ett bord.

Vad jag ska skaffa eller göra kanske är helt självklart men jag kommer då inte på det.
Den måste orka min d7000 och ett normalstort objektiv utan att flytta sig en endast mm.

Special-stativ, extra-arm, heltids-assistent med stabila händer?

Någon som vet?


/O!
 

tobbe1

Aktiv medlem
Ett reprostativ är väl det bästa. Om du vill använda ett vanligt stativ kan det förenkla att vända mittpelaren så att kameran hamnar mellan benen istället. För att få det stabilt är det en bra (läs dyr) kulled som gäller.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Vad är det du tänker fotografera, dvs hur stort?

Jag brukar använda stativet från en gammal förstoringsapparat som jag har slaktat. Man kan få tag på förstoringsapparater billigt exempelvis på Myrorna. Allt som behövs utöver själva stativet, när man har skruvat bort huvudet från förstoringsapparaten är en skruv 1/4" med en mutter så att man kan spänna fast kameran.

Jag använder det för all slags repro upp till format på ungefär A3.
 

erro.se

Aktiv medlem
På många stativ kan man vända mittpelaren upp-och-ned. Eller vrida den 90 grader så att den blir vågrät.
 

Nincompoop

Aktiv medlem
Oj, många bra svar!

Jag ska fotografera illustrationer och så för att göra stopmotion-saker, oftast upp till A3-size.
Har tyvärr inte så mycket pengar att lägga på det, och ännu mindre plats då min lägenhet är väldigt liten och denna skulle användas rätt så sällan. Får kika runt lite och se vad som passar bäst.

STORT TACK.


/O!
 

Nincompoop

Aktiv medlem
En idé,
Då jag har ett stadigt vanligt stativ, och ett monopod eller vad de nu kallas.

Borde jag egentligen inte kunna köpa en super clamp eller liknande och fästa enbensstativet som en bom på det vanliga?

Inte en lika snygg eller praktisk lösning kanske, men klart billigare och plats-effektivt..

/O!
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu vet jag inte exakt hur en superclamp funkar, men kan man sätta ihop stativen så de inte korsar varandra i 90° borde det fungera. Det vore kanske ännu bättre med två stycken, så sätter du fast enbenaren i två av trebenarens ben!
 
ANNONS