Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montering för utställning samt försäljning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niki

Medlem
Hej,

Går i utställningstankar och vore jätteglad för lite tips/råd från någon som varit med om det förut.

Säg att utställningen ska vara i ett skyltfönster eller på en vägg i ett rum. Har läst i tidigare trådar att kapa (heter det så?) är bra att montera på. Är 20x30 ett bra format?

Om man dessutom skulle vilja sälja bilder samtidigt, hur gör man då? Eller hur gör NI? Säljer enbart bilden eller en monterad bild? Och i så fall inramad?

Vad kan man ta betalt för en inramad bild? Ex. 20x30?

Är jättetacksam för alla tänkbara tips/råd/idéer! Finns en uppsjö av information och det är inte alldeles lätt att sålla.. jag är dessutom alldeles färsk på området.

/Annika

Någon gång har jag ställt ut och det blir otast utan baksida.

Ett sätt är att "limma" bilden på en pappskiva(kapa?) med adeciv papper som finns i två variander som dubbelhäftande tejp i stora ark eller för värmepress er ut som smörpapper med smältlim. Det viktigaste är att bilden blir plan när det är färdigt.

Oftast använder jag passpartou(hacka inte på min stavning) som jag skär till antingen en till varje foto eller till flera mindre foto mindre är i detta fallet 13*18, 18*24, ensamma 24*30, 30*40 beror också om bilderna hör ihop eller fungerar bättre var för sig.

Ett fåtal bilder har jag använt klipsramar och nu senast ikeas "RIBBA ek"som jag tycker passar.

Visst kan man sälja lösa bilder med det känns bättre att sälja komplett med ram som man vet passar till.

Pris är lite svårare jag har tagit 80kr för en30*40 färg kopia men då visste jag innan vad dom ville ha och idag runt 400kr beronde på motiv.

svart vit komplett 20*30 400kr
svart vit komplett 30*40 600-800kr

Hoppas att jag inte sticker ut hakan för långt nu men det är så det har blivit.

MVH joakim

Tack så mycket för dina tips! Nu har jag lite att klura vidare på..

Vet inte riktigt om jag förstod dig rätt. Du menar att för en utställning så limmar du antingen fast fotona på "kartong" eller så använder du passeparteu? (Vet inte heller hur det stavas ;)

Man "behöver" alltså inte ställa ut i samma format som man säljer..? Fast om man ställer ut i liten skala med små kopior så kanske man kan använda sig utav en ram.. om man tänker sälja den med det. "What you see is what you get" :)

Kanske inte en själ som vill köpa några bilder när allt kommer omkring. Men värt ett försök. Kanske på nåt kvarters-"hak" för övnings skull..

ANNONS
Götaplatsens Foto