Annons

Motljusskydd alltid på?

Produkter
(logga in för att koppla)

joeriksson

Ny medlem
Köpte häromdagen ett nytt objektiv (Nikon AF-S 35 DX 1.8). Till det fick jag med ett motljusskydd. Då jag är rätt mycket nybörjare på fotografering undrar jag om det är till någon nackdel att alltid låta motljusskyddet sitta på?

Köpte häromdagen ett nytt objektiv (Nikon AF-S 35 DX 1.8). Till det fick jag med ett motljusskydd. Då jag är rätt mycket nybörjare på fotografering undrar jag om det är till någon nackdel att alltid låta motljusskyddet sitta på?
Den enda nackdelen jag kommer på är när du ska fota med blixt. Då kan skyddet komma i vägen för blixtljuset. Själv har jag alltid på mina motljusskydd (förutom vid blixfotografering) eftersom det skyddar objektivet till viss del. Jag gillar inte filter som skydd men det är en annan diskussion. ;)

Den enda nackdelen jag kommer på är när du ska fota med blixt. Då kan skyddet komma i vägen för blixtljuset. Själv har jag alltid på mina motljusskydd (förutom vid blixfotografering) eftersom det skyddar objektivet till viss del. Jag gillar inte filter som skydd men det är en annan diskussion. ;)

Tack för svaret Jörgen! Då ska jag nog låta det sitta på då jag inte använder blixt. Kan tänka mig det skyddar, inte bara mot motljus.

Det skyddar rätt bra mot fingeravtryck också och förhindrar många gånger att man får sänkt kontrast i bilden när himlen eller andra stora lysande ytor ligger alldeles utanför bilden.

Det behöver inte sitta ivägen när du fotar med blixt, men ser du en svart halvmåne i nederkanten av bilderna måste du ta av det. Just motljusskydden på 35/1,8 och 50/1,8 och många liknande är väldigt små, det kunde vara mycket större och därmed skyddat bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto