joeriksson
Ny medlem
Köpte häromdagen ett nytt objektiv (Nikon AF-S 35 DX 1.8). Till det fick jag med ett motljusskydd. Då jag är rätt mycket nybörjare på fotografering undrar jag om det är till någon nackdel att alltid låta motljusskyddet sitta på?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den enda nackdelen jag kommer på är när du ska fota med blixt. Då kan skyddet komma i vägen för blixtljuset. Själv har jag alltid på mina motljusskydd (förutom vid blixfotografering) eftersom det skyddar objektivet till viss del. Jag gillar inte filter som skydd men det är en annan diskussion.Köpte häromdagen ett nytt objektiv (Nikon AF-S 35 DX 1.8). Till det fick jag med ett motljusskydd. Då jag är rätt mycket nybörjare på fotografering undrar jag om det är till någon nackdel att alltid låta motljusskyddet sitta på?
Den enda nackdelen jag kommer på är när du ska fota med blixt. Då kan skyddet komma i vägen för blixtljuset. Själv har jag alltid på mina motljusskydd (förutom vid blixfotografering) eftersom det skyddar objektivet till viss del. Jag gillar inte filter som skydd men det är en annan diskussion.![]()
Tack för svaret Jörgen! Då ska jag nog låta det sitta på då jag inte använder blixt. Kan tänka mig det skyddar, inte bara mot motljus.