Annons

Motljusskydd till Cokin filterhållare

Produkter
(logga in för att koppla)

Torbjörn

Aktiv medlem
Tänkte köpa filterhållare men är lite fundersam.

Är det någon som har erfarenhet av Cokins motljusskydd till deras filterhållare? De verkar inte vara så gedigna, men jag har inte känt på dem i verkligheten. Borde man istället satsa på någon annan filterhållare för lösa filter? Photax verkar ha en med objektivgänga i framkanten, så att man kan använda objektivets originalmotljusskydd, fast är det inte risk för vinjettering då?

/Torbjörn

Det lär det vara jo. Orginalskydden är anpassade efter att vara monterade på gluggen (oftast i bajonettfattningen).

Kolla in http://www.speedgraphic.co.uk/. Gå till deras Cokin-filtersektion. Där finns alla valmöjligheter för motljusskydd för Cokin. Av dessa skulle jag välja det variabla som de har låtit samma fabrikant som produceras LEEs dito tillverka.

De fasta gjorda i plas är förvisso billiga, men ett variabelt skyddar bättre. Lite längre ned ser du vad Cokin tar för sina variabla filter, dyrt.

Alternativ går du på andra tillverkare av filterhållare som har andra lösningar.

/Erik

PS. det jag rekar är skyddet längs upp i spalten, det som de själva har tagit fram. Kanske inte framgick ovan.

Senast ändrad:
Nej, kvalitén på Coquins motljusskydd (kvadratiska, "stapelbara" i plast) är inte så hög. Jag har spräckt 2 - 3 stycken under loppet av cirka fyra år. men å andra sidan är de väldigt billiga och går i nödfall att köra på med om man lindar ett eller två lager tape runt dem. Tre Coquindelar kostar ju betydligt mindre än ett vanligt enkelt originalskydd. Och i jämförelse med ett originalkompendium så är ju Coquinskydden i det närmaste gratis.......
Us

Både - och. Utförandet är i stort detsamma, det är storleken som skiljer. Finns ingen anledning att köpa P-systemet om inte dina objektiv är så stora eller vidvinkliga att de kräver det. Jag har båda systemen men absolut flest filter i A-storlek.
Us

Sorry, det var två frågor till. Var handla? Har köpt det mesta hos en lokal handlare i Borlänge (Polyfoto). Vissa mindre vanliga grejor fick beställas t.ex. hållare för systemet som fästs i Hasselbl. inre främre objektivbajonett, tog ca 2 veckor att få hem. Priser....ja, filter A brukar ligga runt 150 kr, P ca 50% mer. Motljusskydd A 30 - 40 kr/del, P som jag minns det också 50% mer. Men det är ett tag sedan jag handlade senast - 1,5 år sedan cirka så det kan slinta litet i minnet.
Men det är en avsevärd skillnad mot originalsaker.
Us

Cokins P-hållare (med plats för 3 filter) fungerar inte vid 24 - ca35mm då blir det vinjettering i bilden. Hur det då blir med ett motljusskydd utanpå vågar jag inte ens tänka på :) Har haft funderingar på att köpa en A-hållare, men vare sig Hitech eller Lee har filter i den storleken.

/Stefan

Merlin skrev:
Cokins P-hållare (med plats för 3 filter) fungerar inte vid 24 - ca35mm då blir det vinjettering i bilden.
Jag använder en P-hållare till 19 mm. Jag har fått såga av yttersta slitsen så bara två filter får plats, och man får inte ställa hållaren diagonalt. Men annars funkar det.

jimh skrev:
Jag använder en P-hållare till 19 mm. Jag har fått såga av yttersta slitsen så bara två filter får plats, och man får inte ställa hållaren diagonalt. Men annars funkar det.

Har precis köpt en P-hållare till för att, precis som du gjort, såga av den. Räcker det att såga av endast en hållare??

Vid närmare eftertanke rundade jag hörnen också, tog av ungefär en halv cent där.

Cokin P och vidvinkel

Du skrev att 24-35 mm inte fungerade med Cokin P. Sen skrev du att du skulle såga av yttersta biten plus hörnen. Fungerar det nu da ? Ner till 24, 20 eller mindre ? Det är ju vanliga brännvidder vid naturfotografering och där man med dia ofta vill ha varmtonsfilter och ND grad filter. Alternativet blir ju gängat varmtonsfilter och Cokin P med ND grad. Vad är lösningen på motljusskydd framför alltihopa (eller blir det handhållen svart skiva ovanför ?).

Om någon är intresserad så har jag till skänks: 2 Cokin filterhållare, 1st 52mm ring, 2st 55mm ringar, 2 st filterhållare, ett motljusskydd och ett frontskydd/lock/mackapär!

Då jag inte använder dessa kan de fås mot portokostnad.
Maila eller ring.

Förlåt, jag pratar om A-systemet och inte om P.

ANNONS
Götaplatsens Foto