Annons

Motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

disab

Aktiv medlem
Jag ska köpa mig ett motljusskydd men förstår inte riktigt vilket jag ska ha...*rodnar*

Jag har en Canon EOS 400D med objektiv EFS 18-55.

Vad ska jag ha då?

Tack på förhand!

Ofta så är motljusskydd "unika" för ett visst objektiv.

Ett sätt är att kolla scandinavian photos eller Canons hemsida.
När du hittat objektivet så kan det finnas en tillbehörsflik, där kan man hitta sådan info.

Eller som du gjort fråga här.

Erik Schalin skrev:
Ofta så är motljusskydd "unika" för ett visst objektiv.

Varför är det så? Alla objektiv med samma minimim brännvidd, avsedd för samma sensorstorlek och försedd med samma gänga borde kunna använda samma motljusskydd.

Är det helt enkelt bara för mycket för konsumenten att hålla reda på?

Per.

perstromgren skrev:
Varför är det så? Alla objektiv med samma minimim brännvidd, avsedd för samma sensorstorlek och försedd med samma gänga borde kunna använda samma motljusskydd.
Det förekommer. Vissa moljusskydd passar flera objektiv. Några exempel:

- EW-83E passar till EF 17-40/4, EF 16-35/2.8 och EF-S 10-22/3.5-4.5
- EW-65 II passar EF 28/2.8 och EF 35/2
- ET-120 passar till 300/2.8 och 400/4

Men i många fall kan det vara många år mellan att ett visst objektiv har designats och en snarlik ny modell släpps. Då har man sannolikt kommit på bättre konstruktioner för motljusskyddets utformning och gänga.

dagr skrev:
Det förekommer. Vissa moljusskydd passar flera objektiv. Några exempel:

- EW-83E passar till EF 17-40/4, EF 16-35/2.8 och EF-S 10-22/3.5-4.5
- EW-65 II passar EF 28/2.8 och EF 35/2
- ET-120 passar till 300/2.8 och 400/4

Men det måste väl inte ens vara unikt för ett kamerasystem? Flera tillverkare har ju samma sensorformat, gängor och minsta brännvidd.

Per.

De flesta (?) motljusskydd sitter väl inte i den inre filtergängan, utan med en bajonettfattning på objektivets utsida. Jag antar att varje tillverkare har sin standard på hur denna infästning ser ut. Ofta brukar ju olika typer av infästningar vara ganska leverantörsspecifika, inte bara i fotobranschen.

perstromgren skrev:

Är det helt enkelt bara för mycket för konsumenten att hålla reda på?

Per.
Se Roberts svar ovan

perstromgren skrev:
Det har du givetvis alldeles rätt i; det var korkat av mig!

För att i någon mån rädda mig från folkets smädelse, så visade det sig att det i alla fall finns motljusskydd att skruva i filtergängan:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=92955

Per.
Ja det finns ett flertal.

Framförallt på äldre objektiv när motljusskydden var i metall. Det är bara att ta fram hammaren och knacka det runt igen. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto