Annons

Multipla exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Kan man programera några av canons kameror för att ta multipla exponeringar? Jag tänker på HDR. Det vore kul om man kunde ha ett fotograferingsläge där kameran tog 3-5 exponeringar med olika mycket exponering (alltså i raw på samma iso mm).

Japp. Det kallas gaffling. Man ställer in ett visst intervall som ska skilja i bildernas exponering och tar man sen tre bilder i följd så är de tre bilderna exponerade på tre olika vis. Det går inte att ställa in så att du tar en bildruta som sedan "framkallas" till tre olika exponeringar, om det istället var så du menade.

Den enda gg du har nytta av gaffling är när det är bråttom mellan varje exponering.
Annars har man i princip all tid i världen med hjälp av ett stativ.
Och i princip så behöver man stativ även om man använder gaffling, annars flyttar sig kameran mellan exponeringarna.

Den enda gg du har nytta av gaffling är när det är bråttom mellan varje exponering.
Annars har man i princip all tid i världen med hjälp av ett stativ.
Och i princip så behöver man stativ även om man använder gaffling, annars flyttar sig kameran mellan exponeringarna.

Visst är det så. Om man har bråttom för att moln förflyttar sig snabbt över himlen eller liknande. Men det är förstås även bra att slippa röra kameran för att ändra exponeringen manuellt, även om den står på ett aldrig så stadigt stativ. Kör man dessutom med fjärrutlösare sköter ju kameran allt utan att man alls behöver röra den.

Jaa!
Precis så vill jag ha det. Vilka modeller har stöd för det? Jag fotar fn med en 300D men funderar på att uppgradera...

Det ska funka i din kamera enligt en engelsk manual jag laddade ner. På svenska kallas detta som sagt gaffling. Om du liksom jag bläddrar i en engelsk manual heter det "Bracketing" eller helt korrekt "Auto exopsure bracketing". I menyn förkortad "AEB".

Bilagor

• sdfgdsg.jpg
    sdfgdsg.jpg
    84.2 KB · Visningar: 284
Går det bara att få tre olika exponeringar med gaffling? Kikar man i photoshophjälpen rekommenderar de 5-7 bilder med olika exponeringar. Skulle vilja få kameran att skjuta fler bilder som ligger inom de intervallen jag satt. Själv har jag en canon 40D.

Jag har tidigare satt ihop TIF-bilder som jag sparat i olika exponeringar från en och samma RAW-fil men det är ju inte lika bra som att ha 7 olika RAW-filer.

För den som inte läst där kan jag lägga till att man får upp till exempelvis 1D Mark III för att få mer än tre bilder i en serie med olika exponering.

Japp det funkar! Jag trodde jag hade luskat ut alla funktioner vid det här laget ;). Fast det är ju tråkigt att canon inte lägger in möjlighet till längre serier så som nikon gjort på D200-300...

Det finns inget rysshack som löser detta?

Hitintills har Canon segmenterat funktionerna hårt mellan de olika kameraklasserna. Vi lär ju få se om de anser sig ha råd med det i fortsättningen också, när nu Nikon ganska offensivt tryckt ner finesser i de lite billigare modellerna.

Fast det har ju inte med det här att göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto