Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mycket zoom och BRA skärpa, vilket objektiv ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

tinkiiiwinky

Ny medlem
Hej!
Jag vill ha ett objektiv till Canon med mycket zoom (500 mm eller 400) med bra skärpa. alltså, VÄÄLDIGT bra skärpa. Finns det något för 10.000 kr eller under? :)

// IRMA

Jag slår återigen ett slag för sigma 120-400. Nu har jag kört den på Nikon men kan inte tänka mig att det gör någon större skillnad. Klockren skärpa för en billig peng, om än lite ljussvagt.

Hur skarp?

Jag slår återigen ett slag för sigma 120-400. Nu har jag kört den på Nikon men kan inte tänka mig att det gör någon större skillnad. Klockren skärpa för en billig peng, om än lite ljussvagt.

Och jag har ännu inte sett en enda skarp 100%-crop från någon av nämnda Sigmaobjektiv. Och jag har kikat igenom 100-tals bilder på bl.a. Flickr. Gjorde detta då jag i ett svagt ögonblick funderade på dessa zoomar. Nej, köp då istället ett beggat 300 (+ tc) eller beggat 400:a för samma pris.

Hej!
Jag vill ha ett objektiv till Canon med mycket zoom (500 mm eller 400) med bra skärpa. alltså, VÄÄLDIGT bra skärpa. Finns det något för 10.000 kr eller under? :)
// IRMA

Det enda budget alternativ som finns är väl 400/5.6 vill du ha längre och bättre så blir det till att ta fram den stora plånboken. Man får vad man betalar för finns inga genvägar :)

Men det är ju inte till Canon? :O

Sigma gör objektiv till många olika kameror, de Sigma-objektiv som finns för Nikon finns också för Canon.

Det är svårt att hitta långa teleobjektiv billigt, i synnerhet originalobjektiv, alltså i ditt fall Canon-objektiv. Jag tror det bästa är att göra som andra redan har föreslagit: att antingen köpa objektiv från andra än Canon - till exempel Sigma - eller att köpa begagnade Canon-objektiv.

kollar jag på dina favoritbilder ser de ut som du skulle vilja fånga djur på bild.. är de det du ska ha objektivet till?

ANNONS