Annons

Myten om 5D MKII och AI Servo

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Mats,

tack för din tråd (ingen ironi). Efter dina erfarenheter så blir det mycket enklare för mig att välja kamera, speciellt då du faktiskt äger en 1D MkIII att jämföra med. Åsikter är inte svårt att finna på olika forum, fakta eller egna erfarenheter är det desto glesare mellan.

Återigen tack!/Med önskan om en trevlig rest av helgen!
/Martin

Tack Martin,
Ser att du har några sköna actionbilder. Tagna med kameror som inte heller brukar vara de som rekommenderas för sin snabba fokus eller bildhastighet.
Jag provade att fota ungefär samma bildserie på vovven med både 20D och med min gamla 5D och där var det bara att konstatera att AI servo inte lyckades hänga med. Därför blev jag glatt överraskad att resultatet blev så bra.
Så du kan lugnt köpa 5DMKII och få både skarpa porträtt och skarpa bildserier på surfare.

Sorry Jesper men jag menade med manuellt fokus. Dålig formulering från min sida.
Att 1DMKIII både kan sätta fokus och det går att zooma samtidigt vet jag av egen erfarenhet.
Men någon stop motion film har jag aldrig lyckats tota ihop.

Givetvis går 5DII att plåta sport och action med. Det gör ju alla andra kameror också :) Och de gjorde man med manuel fokus långt innan AF fanns.
Men samtidigt måste man erkänna att den är ju inte precis det första valet om man bara ska ha en kamera för action foto

Håller med
vilken tråd, jag är just nu i sydafrika med en fotografkollega, vi kör båda 5dmk2 och vi och har svurit högt ett flertal gånger angående 5dmk2 följande AF.
Om du nu som trådskapare skall yvas över 5dmk2 AF egenskaper och uttala dig om kamerans AF, jämför gärna mot en D3 .
Jag ser inget att yvas över vad det gäller 5dmk2 nervösa AF.

Nu har jag ingen D3 att jämföra med men däremot en 1DMKIIN som inte brukas sägas vara dålig. Tråkigt att ni tycker att era kameror har nervös AI servo.
Jag tycker som jag skriver att jag får resultat som inte ligger särskilt långt efter 1D kameran.

Nu har jag ingen D3 att jämföra med men däremot en 1DMKIIN som inte brukas sägas vara dålig. Tråkigt att ni tycker att era kameror har nervös AI servo.
Jag tycker som jag skriver att jag får resultat som inte ligger särskilt långt efter 1D kameran.

nervöst AF är bara förnamnet när jag jämför med exv mina Nikon, en hel volta för att focus skall komma i läge med vissa objektiv, kan inte låsa sig utan stora kontrastskilnader i motivet kan läsas ut osv.
Om du nu tycker att 5dmk2 inte ligger särskilt långt efter 1d kamerans AF så säger väl det mer om 1d AF i så fall.Personligen har jag en helt annan erfarenhet av 1d.
Varför tror du att flertal av sportfotograferna i sverige har gått över till Nikon det senaste året?

Om du nu personligen vill återupprätta Canons rykte vad det gäller AF så är 5dmk2 inte ett bra exempel

Det är vi många här på fotosidan som har visat i en lång tråd angående AF och 5dmk2.

Kan inte uttala mig om 5D mkII men märkte en STOR skillnad i af mellan 1d mkII och 40D. Då anses väl 40D ändå som relativt snabb?

nervöst AF är bara förnamnet när jag jämför med exv mina Nikon, en hel volta för att focus skall komma i läge med vissa objektiv, kan inte låsa sig utan stora kontrastskilnader osv.
Om du nu tycker att 5dmk2 inte ligger särskilt långt efter 1d kamerans AF så säger väl det mer om 1d AF.
Varför tror du att flertal av sportfotograferna i sverige har gått över till Nikon det senaste året?

Att många har gått över till Nikon måste ju inte enbart bero på Autofokus. Kan nog finnas många andra skäl som t.ex. ekonomiska eller bättre service.
De få sportevenemang jag varit på sista året har jag sett fler stora vita objektiv än stora Svarta. PÅ VM i konståkning i Scandinavium var säkert över 80% av kamerorna utrustade med de stora vita.

nervöst AF är bara förnamnet när jag jämför med exv mina Nikon, en hel volta för att focus skall komma i läge med vissa objektiv, kan inte låsa sig utan stora kontrastskilnader i motivet kan läsas ut osv.
Om du nu tycker att 5dmk2 inte ligger särskilt långt efter 1d kamerans AF så säger väl det mer om 1d AF i så fall.Personligen har jag en helt annan erfarenhet av 1d.

Om du nu personligen vill återupprätta Canons rykte vad det gäller AF så är 5dmk2 inte ett bra exempel

Det är vi många här på fotosidan som har visat i en lång tråd angående AF och 5dmk2.

Jag har ingen anledning att upprätta Canons rykte. Det får de sköta själva.
Har för mig att du var ganska nöjd själv efter du fått dina båda kameror justerade. Att Canon har dålig kvalitetskontroll på grejorna som lämnar fabriken är välkänt både vad gäller kameror och objektiv.
5DMKII är ingen fågelkamera men i alla fall mitt ex presterar betydligt bättre än sitt rykte.

Att många har gått över till Nikon måste ju inte enbart bero på Autofokus. Kan nog finnas många andra skäl som t.ex. ekonomiska eller bättre service.
De få sportevenemang jag varit på sista året har jag sett fler stora vita objektiv än stora Svarta. PÅ VM i konståkning i Scandinavium var säkert över 80% av kamerorna utrustade med de stora vita.

Nu tappade vi väl lite fokus på just 5D MkII, med ett sådant inlägg, men jag spinner vidare.

Nej, anledningen till att många valde Nikon var dels brusprestandan och dels att Nikon lyckades göra en ultravidvinkel som är så skarp att den kör 8:eek:r runt allt i 14-24mm området, exkl. Zeiss 18/3.5.

Konstigt att du upplever det som att det finns mer vita än svarta gluggar på arenorna. Nikon har tagit stora marknadsandelar från Canon just inom det segmentet.

Det beror alltså inte alls på AF (även om 1D MkIII gav lite sura miner hos Canon-gänget) och några ekonomiska aspekter för att byta system är negativa, aldrig positiva.

Personligen var det mest ett byte för att skapa lite förnyelse, lite ombyte. Att det råkade stå Nikon på kameran, är inget som jag reflekterar över. Det är ett verktyg och jag är kräsen med mina verktyg. Canon var bäst innan, när D3:n lanserades var Nikon bättre. Nu är det aningen fördel Canon, men inte såpass så att jag skulle byta tillbaks igen.

Visst är en 1DMKII eller 1DMKIII vassare än en 5DMKII. Det måste den ju vara för att klara AI-servo i runt tio bilder per sekund. Dessutom har den sina fokuspunkter mer spridda och av bättre kvalitet vilket underlättar vid t.ex. fågelfoto.
Jag har tidigare försökt att fota hunden som är mitt testobjekt istället för löpare med både 20D och 5D.
Det lyckades aldrig ordentligt eftersom AI-servot inte hann med i svängarna.

Därför var jag glatt överraskad att 5DMKII hann med trots dåligt ljus.
Jag körde ISO 3200 och bländare 4 hade tider på 1/640 till som bäst 1/800. Av erfarenhet från 1DMKIIN så vet jag att jag helst skall över 1/1000 för att inte få någon rörelseoskärpa. Nu spelar det i det här fallet inte så stor roll att några bilder har viss rörelseoskärpa för det är lätt att se var kameran lagt skärpan. Jag kör alltid med bara mittpunkten och hjälppunkter aktiverade.
Så länge jag lyckas hålla mittpunkten på huvudet på hunden så sitter fokus där det ska.
Jag har nu testat ett antal gånger i det dåliga ljus vi har i Göteborg denna gråa november och får varje gång samma resultat.
Skall prova igen med både 1DMKIIN och 5DMKII en dag när vi har mer ljus än den skymning som vi haft hela november. Det kommer gå åt mycket hundgodis.

Nu tappade vi väl lite fokus på just 5D MkII, med ett sådant inlägg, men jag spinner vidare.

Nej, anledningen till att många valde Nikon var dels brusprestandan och dels att Nikon lyckades göra en ultravidvinkel som är så skarp att den kör 8:eek:r runt allt i 14-24mm området, exkl. Zeiss 18/3.5.

Konstigt att du upplever det som att det finns mer vita än svarta gluggar på arenorna. Nikon har tagit stora marknadsandelar från Canon just inom det segmentet.

Det beror alltså inte alls på AF (även om 1D MkIII gav lite sura miner hos Canon-gänget) och några ekonomiska aspekter för att byta system är negativa, aldrig positiva.

Personligen var det mest ett byte för att skapa lite förnyelse, lite ombyte. Att det råkade stå Nikon på kameran, är inget som jag reflekterar över. Det är ett verktyg och jag är kräsen med mina verktyg. Canon var bäst innan, när D3:n lanserades var Nikon bättre. Nu är det aningen fördel Canon, men inte såpass så att jag skulle byta tillbaks igen.

Köper din förklaring där Jesper. Det är säkert inget fel på Nikons AF heller. Det kan det inte vara för då hade inga sportfotografer använt den.
Egentligen är det intressant att de tester jag har sett av AI-servo så använder man löpare. Den ena är Rob Gailbraith när han bråkade med Canon om 1DMKIII och till sist fick dem att erkänna problemen. Den andra är den jag refererade till tidigare tråden.
Nu brukar jag inte fota löpare men det verkar vara ett lätt motiv i jämförelse med springande fyrfota vänner eller flygande fjäderfän. Ändå får de inte fler keepers än dryga 70% som bäst när de använder mittpunkten. Har jag missat någon svårighet när det gäller löpare kanske?

En 7D köper man för AF, en 5D för IQ. Jag har möjligen gått på myten alltså.

Och nu har jag därför en 7D sen två veckor och fått prova live. 5DMkII och tex 450D (samt Nikon D90) har ganska lik AF. En korspunkt i mitten samt ett antal (8) kringliggande linjesensorer. För ganska precis ett år sen hade jag köpt ett 24-105L och ville testa vad 450D kunde göra på ett folkrace. Jag blev imponerad över resultaten. Men mittpunkt är det jag fick att fungera bra (på två år) och klarar man sig med det kommer man långt. 450D får jaga mycket när man försöker använda kringliggande 8 punkter så iaf jag slutade använda det. Om jag idag på 7D ställer om fokuspunkt till någon av de 18 andra märker jag ingen skillnad på prestanda i kringpunkter mot mittpunkt. Oavsett ifall det är "action" eller stillsamma porträtt i dunkel belysning. 5DMkII har 6 "invisible assist points", dom kan möjligen göra att jämförelsen haltar, men oavsett så kommer 5DMkII förbli mycket mer lik 450D än 7D när det gäller rapphet i AF. Både i b/s och AF-teknologi. En extra processor i 7D gör det hela möjligt (den behövs nog för de omfattande beräkningar som krävs för att följa flera AF punkter och sen jämföra dom med varandra innan signalerna skickas till objektivet). Kanske därför tex XXD i AF-testen som länkas till ovan ligger såpass mycket sämre till än 7D.

Jag brukade säga att i de flesta real-world situationer är 450D precis lika snabb som tex 40D. Och det hävdar jag fortfarande så länge det gäller mittpunkt. Det är när man lämnar mittpunkt eller vill ha grupper av punkter som ska mätas som Ferrarin väcks till liv i snabbare kameror. Och då, i de situationer som det kan behövas så lämnas kameror som 450D på efterkälken - och 5DMkII ligger i samma härad. Men faktum kvarstår, den superteknologi som hamnar i var mans hand för under 5000:- är grym, även för action. För 20.000+ så har man samma AF fast ännu bättre IQ i en 5DMkII. 5DMkIII kan bli läskigt åtråvärd om den får 7Ds AF... :)

Så här funkade 450D för ett år sen (hela, sen ett utsnitt):

Bilagor

• IMG_4112 copy small.jpg
    IMG_4112 copy small.jpg
    73.9 KB · Visningar: 563
  • IMG_4112 copy closeup.jpg
    IMG_4112 copy closeup.jpg
    74.4 KB · Visningar: 562
Gör ett blindtest i Fotosidan Magasin, avliva myterna.

Kul att Flash Gordon försöker bringa lite sans i debatten:
Nästa myt att kasta sig över är det ständiga gnället om brusnivåer i olika kameror.

Visst finns det skillnader, men seriöst, vem köper kameror för att sitta och nagelfara bilderna i en dator?

Slutresultatet av 90 procent av mina bilder är en papperskopia. Där är skillnaden mellan olika kameror och sensorer betydligt mindre än i mikroskopet i datorn.

Fullständiga nybörjare oroar sig för om dom skall kunna leva med tex EOS 500D för att den har mindre sensor än 5D.
Anledningen är den hysteri som somliga uttrycker bla här på FS. När nya systemkameror beskrivs med ord som ” totalt värdelös ur brussynpunkt” eller ”hopplöst efter” så blir det fel. Små och betydelselösa skillnader förstoras i varje led. Nu senast är det 7D som klassas som ”värdelös” pga av ”brusnivån”.

En orsak till mytbildandet är de som testar kameror som till varje pris måste hitta skillnader mellan de olika modellerna. Hur skulle det se ut om en testare drog slutsatser som:
Alla systemkameror i samma prisklass är i princip lika bra om man tittar på bildresultatet. Det avgörande är fotografens kunnande och bildbearbetningen.

Det skulle vara intressant att se ett blindtest där resultatet publicerades i Fotosidan-Magasin och där läsarna fick gissa vilken kamera och vilket objektiv som använts i 50 olika konstellationer. Man kunde även få skicka in vilken ISO inställning man tror att bilderna är tagen med.
Det korrekta svaret skulle inte publiceras förrän svaren skickats in till redaktionen. Vinnaren skulle utses och hyllas som en kung.
Sen finns det andra myter att avliva, men det tar vi en annan gång.

Handlar inte ovanstående bild om en väl utförd panorering? Bilen passerar ju nästan parallellt med fotografen och därmed borde fokuseringen inte vara något problem för någon kamera.
Väl uförd bild i alla fall!

ANNONS
Götaplatsens Foto