Annons

När kommer Speedlite 580EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

_skatan

Aktiv medlem
Hej!

Fick min 20d i fredas, inte fotat så mycket pga mycket jobb. Men de kag fotat har jag kännt att jag inte klarar mig utan externblixt. Tycker inte om den interna blixten som gör som den vill och man inte kan rikta.

Jag funderar på att köpa nya Speedlite 580EX, jag vill ha en snabb blixt och denna verkar vara det bästa alternativet då.

Så jag undrar tror ni det är värt att köpa en Speedlite 580EX istället för föregångaren Speedlite 550EX och är det någon som har koll på när dessa kommer till Sverige?

nicke47 skrev:
Jag har kollat med Gunnar Wahlbeck (produktchef på Canon), ha sa förra veckan...

-- Nicke

Låter schysst!

Jag vill kunna ha sladd mellan kameran å blixten för att kunna ta loss den och t ex hålla den i handen, funkar de eller? Å vad skall man i så fall köpa för de ska funka??

Blixten är redan ute på marknaden. Kolla på bilden. Fotografen närmast har en 580 EX. Den var verkligen liten och nim jämfört med 550EX.

/magnus

Bilagor

• mf123-press-ii4y3687.jpg
    mf123-press-ii4y3687.jpg
    38.1 KB · Visningar: 753
_skatan skrev:
Jag vill kunna ha sladd mellan kameran å blixten för att kunna ta loss den och t ex hålla den i handen, funkar de eller? Å vad skall man i så fall köpa för de ska funka??

Du kan antingen ha sladd (se bilden ovan) eller sändaren ST-E2 som jag brukar använda. Den funkar super.

Nu blir det att ringa cyber och tjata lite. Har fortfarande inte fått något datum på blixten. GRRR, bäst det blir en stor chokladbit denna gång då.

EDIT: nu stog det v47-48 hos dom. Antingen har dom en lång kö på 580ex eller så är Canon inte så bra på att fördela blixtar.

Damocles skrev:
Nu blir det att ringa cyber och tjata lite. Har fortfarande inte fått något datum på blixten. GRRR, bäst det blir en stor chokladbit denna gång då.

EDIT: nu stog det v47-48 hos dom. Antingen har dom en lång kö på 580ex eller så är Canon inte så bra på att fördela blixtar.

Svar på fråga när 580EX kommer till cyberphoto (från idag):

Hej,

Vid kontroll idag med Canon så kommer de in först under mitten/slutet av november till oss, Närmare datum har de inte just nu tyvärr.

Jag fick följande svar från min leverantör;

Enl. uppgift från Canon kom det endast en liten mängd blixtar till landet. Nästa leverans kommer runt 16 november om allt stämmer... Då bör vi få
våra första blixtar...

mvh,
Niklas

Den har kommit.....

Fotokungen ringde nyss och sa dom fått in några
580EX, varav en skickas mej omgående!!
Har den nästa vecka.
Har ringt runt och tjata på olika leverantörer
men fått ungefär samma svar, nämligen i slutet av
november början av december. Så ringer snubben
och säger att dom fått in några idag! Canon verkar inte ha koll på läget.........
Janne

Fotokungen har en kvar!
Kutade ner innan stängning igår och norpade den näst sista :)

För referens:
1DmarkII + 24-70/2.8 + 580EX inkl batt. = Årskort på gymmet.

Jag norpade ju en blixt förra fredagen. Avbeställde från cyber. Bra pris hade dom också, 300kr billigare än cyber.

ANNONS
Götaplatsens Foto