Annons

När lanserades 1D och hur har prisbilden sett ut efter det?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hej,
jag räknar lite på hur mycket försäkringen täcker om jag skulle köpa en begagnad 1D och lyckas ha sönder den. Informationen jag behöver är när 1D kom till den privata fotomarknaden och hur nypriset under åren tills uppförljaren kom såg ut.

Är det någon som vet? Tack på förhand.

så här minnsa jag det..;)

Vill minnas att den kostade runt 60 000 först..

Sedan så föll priset, D60 gav större filer och folk valde den om de inte behövde snabbhet.. sedan efter kort så kom 1Ds kom och folk väntade på uppföljare till 1D... På slutet när 1D såldes så låg den väl på runt 30 000 om jag inte minns fel..

De senaste 2 åren så har priset på beggad 1D sänkt sig från runt 20 000 till runt 10 000 för ett hus i ok skick.

Idag så får du nog ett ok hus för 9 000 skulle jag tro.

MVH Niclas,

Samma prisutveckling lär det inte vara fråga om på nyare modeller.

D30 kostade väl ca 35 000 ny för 5,5 år sedan..
Idag så går den på runt 2500..

En ny 1DmIIn idag går på ca 35 000 och jag inbillar mig att den ligger högre än 2500 om 5,5 år..

Men detta kanske bara är min inbillning, att vi/man med andra ord måste ta utvecklingen i betraktning när man är ute efter en fallande prisbild.

Thomas. Se mina ord som en fingervisning. Kanske kommer fler efter som vet mer exakt och om teoribildningar om hur man kan/bör tänka vad gäller framtida värdeminskningar.

MVH Niclas,

Michael Katona skrev:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_eos1d.asp

Dvs den presenterades 25 sep 2001

Gatupriset låg på 7000$

Ersättningsmodellen hette 1Ds och kom den 24 sep 2002 och man kan säga att det är en viss skillnad mellan dessa.

D60 kom vad jag vet ut strax före 1Ds och många väntade redan då på 1D,uppföljaren...

Så jag tror att det var en väldans komprimerad utveckling både vad gäller priser och teknik just då.

Där ligger också min teori om varför 1D har så pass "lågt" rykte som den faktiskt tycks ha.
Just pga att den redan under sin introduktion och barndom liksom var gravid med efterföljaren. 1Ds och D60 hade ju så mycket högre upplösning..
Den andra sidan av min teori är att om Canon hade valt en 8mp i 1Ds och 5mp i D60 så hade också 1D varit med i gamet längre och kanske fortfarande.. även om mpracet accelererat till där det står idag!
En ren hypotes var det alltså;)

Jag som själv sitter på en 1D önskade såklart att den hade högre status idag. Den levererar ju fantastiska resultat med ruggig prestanda.

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto