Annons

När man vill byta upp sig

Produkter
(logga in för att koppla)

FruNordlund

Ny medlem
Jag har precis tagit upp fotografering igen. Jag är hobbyfotograf och fotograferar natur och familj och annat som jag tycker är intressant. Jag har haft en lätthanterad instegskamera. Eftersom mitt favoritmotiv är blommor och natur i närbild så har jag tittat på makroobjektiv. Men eftersom min kamera inte är så avancerad så slutade det med att jag köpte mellanringar och makrolins istället.

Nuläget är att jag söker uppgradering från min Canon 1000D och letar bland nya modeller. Valet har hamnat mellan 70D och 7D. Eller att eventuellt köpa en 5D II begagnat, för ungefär samma pris.
Jag är fundersam över om 5D II är lite för tung och kanske jobbig att bära med sig.
70D verkar ju intressant med WiFi möjligheten men 7D är ju ännu mer kamera.

Jag kommer att fota trädgårdsbilder och naturbilder mest. Ibland sportbilder t.ex. cykeltävlingar eller löpartävlingar. Sedan drömmer jag om att fotografera skarpa själfyllda porträtt och riktigt intressant närbilder med makroobjektiv som jag också kommer budgetera.

Det är inte lätt... :)

Vridbar skärm

Min första tanke när jag läser ditt inlägg är att vridbar skärm måste ju vara en klar fördel vid makrofotografering. Så jag hade nog valt en 70D.
Med vänlig hälsning
Mikael

Jag gissar att "väger likvärdigt" inte syftar på prestanda, utan just vikt. TS tog upp vikten i sin fråga.

Crop sensor är en fördel vid makro för att komma ännu närmare (snävare bildvinkel).

Eftersom du har en 1000D idag så kommer du oavsett val bli väldigt nöjd.

Om jag var du skulle jag tänka över lite vad som är viktigast. En snabb autofokus = 7 D. Om det är bildkvalité så skulle jag garanterat köpa Mk II eller Canon 6D begagnat (som är väldigt lätt och i storlek med 70d). Då har du dessutom en kamera du troligtvis är nöjd med 10 år framåt.

Håller med om att man kommer lite närmre med Crop (7d). Jag har fotat Makro med crop (60d) och min nuvarande 6d. Ingen gigantisk skillnad där. Men för overall bilkvalité och porträtt så vinner fullformat. Vridbar skärm är skönt men inget som används särskilt mkt. Väldigt överskattat i mina ögon och om man fotar makro blir det bara skakigt om man ska använda sig av skärmen... (min åsikt).

Med fullformat + 100mm makro så får du himmelska porträtt-bilder och ett makro objektiv av värlsklass. Komplettera med ett normal objektiv så täcker du det mesta med ett hus och två objektiv.

Men det finns många fördelar med att hålla sig borta från fullformat också. Billigare. Lite billigare objektiv också i brännviderna 17-50....

ANNONS
Götaplatsens Foto