Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När ska "Auto" i vitbalansen användas?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
När är det egentligen tänkt att man ska använda "Auto" i vitbalansinställningen (VB)?

När använder du "Auto" i VB?

Blir det någon reell skillnad om jag t.ex. använder "Auto" isf "Solsken" när det är sol?

Och vad händer om jag t.ex. inomhus använder "Auto" isf "glödlampa" där enda ljuskälla är just glödlampa?

Och slutligen, finns det något läge då man INTE bör använda "Auto" i VB?

Kan någon reda ut "Auto" i VB så vore det tacksamt.

Det enklaste är som vanligt att prova SJÄLV. Jag kör sgs alltid på WB-auto, jag har det som grundinställning så behöver jag inte fundera, funkar bra.

När jag köpte min D50 riggade jag upp lite olika saker och en vit pappskiva som jag skrev inställningarna på, sedan tog jag bilder med olika RGB och WB.

Fördelen med auto är ju att man inte riskerar att glömma ställa om när man byter ljuskälla.

Dagens kameror har så mkt inställningsmöjligheter att ögonblicket försvunnit när du rattat in allt "rätt"...

Jag har hittat en grundinställning som passar mig och funkar till det mesta. Sedan byter jag asa och program vid behov, mkt sällan något annat

JL 666

Fota i RAW

Hej!

Att slippa fundera på vitbalansinställningen i fotoögonblicket är ytterligare ett argument att fotografera i RAW filformat. Då kan man fintrimma vitbalansen i RAW komverteraren i lugn och ro efteråt.

M.v.h. Jonathan

På min 350D så brukar autovitbalansen pricka rätt dom allra flesta gångerna så därför brukar jag låta den stå i det läget för det mesta, annars är risken att jag glömmer den i fel läge.

Men om jag däremot kör med filter så brukar jag ställa vitbalansen manuellt för annars blir det ofta så grovt fel att det inte går att rätta till i efterhand trots att jag kör RAW. Även vid mörkerfoto kan brukar jag köra manuella inställningar även om autoläget gör korrekt inställning för det allra mesta.

Ragnar Blomfeldt (light) skrev:

Blir det någon reell skillnad om jag t.ex. använder "Auto" isf "Solsken" när det är sol?

Just i det fallet lär du nog inte se nån större skillnad. (Se nedan)

Och vad händer om jag t.ex. inomhus använder "Auto" isf "glödlampa" där enda ljuskälla är just glödlampa?

Här blir det säkerligen gulaktigt om du använder Auto WB. Auto WB:n "utgår" från dagsljus och kompenserar vid avvikelser till en viss del men oftast inte fullt ut.

Själv brukar jag köra AWB i dagsljus och fint väder (sol). Är det mulet kör jag molnläget och skugga kör jag i skuggläget. Det senare två fallen ger varmare och mer mättade färger än AWB:n.

Och slutligen, finns det något läge då man INTE bör använda "Auto" i VB

Motiv med en dominerande färg, t ex en gräsmatta, mycket blå himmel, kan lura AWB:n.

Men som Janne skrev, Testa testa testa, det kostar ju inget när du kör digitalt eller kör RAW som Jonathan. Själv tycker jag RAW känns lite overkill på semesterbilder, det kräver ju en del pill i efterhand men om man fotar mer seriöst (vad det nu innebär) kan man ju köra RAW och pilla med vitabalansen i lugn och ro hemma.

light skrev:
När är det egentligen tänkt att man ska använda "Auto" i vitbalansinställningen (VB)?

När använder du "Auto" i VB?

Och slutligen, finns det något läge då man INTE bör använda "Auto" i VB?

Kan någon reda ut "Auto" i VB så vore det tacksamt.

AWB bygger på att något i motivet innehåller något som kan estimeras till vitt , grått eller svart.
AWB beräkningar är efter dagsljus och det kelvintal dagsljus innehåller kl 1200 på dagen .
AWB kan därmed slå helt fel beroende på motiv och ljus . Därför är det alltid bäst att custom balansera mot en grå yta (qp-card etc) i det ljus som som motivet belyses med om man vill uppnå färgriktighet.
Finessen med raw är att man kan själv ställa RGB mot varandra innan uppräkningen sker =vitbalansera motivet efter tycke och smak beroende på hur man vill att bilden skall visas. Vill man uppnå färgriktighet så är även här ett gråkort mycket använbart.

Mikael

Re: Re: När ska "Auto" i vitbalansen användas?

js1 skrev:
Ragnar Blomfeldt (light) skrev:
Och slutligen, finns det något läge då man INTE bör använda "Auto" i VB

Om du tar många bilder på samma motiv i samma ljus, tex porträtt ett produkter, så kan vitbalansen skilja från bild till bild beroende på vilken vinkel du fotar i.

Det kan bli jobbigt att behöva finjustera vitbalansen i efterhand på en massa bilder.

Tack för svar så här långt.

Tilläggsfråga: Om jag fotar på kvällen (el. natten) och det är mer eller mindre mörkt? Vilket är då bäst? "Auto", "moln", "skugga"?

light skrev:

Tilläggsfråga: Om jag fotar på kvällen (el. natten) och det är mer eller mindre mörkt? Vilket är då bäst? "Auto", "moln", "skugga"?

Vad vill du uppnå?

Själv brukar jag köra AWB på kvällen/natten.
Då blir bilderna som regel lite kalla åt det blå hållet vilket jag gillar.
De flesta av mina kvälls/nattbilder här på fs är tagna med AWB.

Senast ändrad:
Kör awb för det mesta. Men inte på teater/koncert. Är ljuset färgat så ska bilden bli färgad. Med awb på så blir det ett elände efteråt när man ska försöka gissa färgerna. Är det scenljus så ställer jag därför kameran på glödlampa, det är ju en sån där längst inne i strålkastaren.

P-E Claesson skrev:
Kör awb för det mesta. Men inte på teater/koncert. Är ljuset färgat så ska bilden bli färgad. Med awb på så blir det ett elände efteråt när man ska försöka gissa färgerna. Är det scenljus så ställer jag därför kameran på glödlampa, det är ju en sån där längst inne i strålkastaren.

Jag har kört A-WB (Jpeg) på konsert med mkt färgat ljus, funkat klocktent. Kanske varierar det mkt mellan olika kameror. Som sagt prova, prova, prova. Det är ju en av det stora poängerna med digitalt, att kunna prova och snabbt se resultat, mkt pedagogiskt.

JL

Enklast är väl att alltid ha den på auto och ändra ifall det blir galet i rawkonverteraren.

kent.

Jao.. Alla dom där inställningarna i kameran som vitbalans, skärpning, färgmättnad osv osv har jag aldrig överhuvud tittat på i kameran.. Kör enbart RAW så jag slipepr alla dom där problemen. Fixar det i RAW konverteraren på några sekunder så för mig är det det absolut smidigaste.

Problemet om det är starka färger och du kör auto i RAW är ju att försöka komma ihåg hur det var när du sedan skall ställa vitbalansen vid redigeringen. Kör man fast vitbalans så har man ju en referens att gå efter. Men det var jpg-läget som lärde mig det här. Körde auto när jag fotade teatern men det blev helknasiga färger ibland. I vissa scener var det bara rött ljus, och då kunde bilderna bli gröna. Eller som på den här bilden:

Den vänstra är tagen med awb och den högra med vitbalans på glödlampa. Belysningen är en enda röd strålkastare. Kamera Canon 1d mk2

Bilagor

• vitbalans.jpg
    vitbalans.jpg
    52.8 KB · Visningar: 315
ANNONS
Götaplatsens Foto